Saksalan Teboil muuttui St1:ksi
Ukrainan sodan alettua ja Teboil-liikenneasemien boikottien lisäännyttyä lahtelainen yrittäjä Marko Lehtinen päätti vaihtaa Teboil-yrittäjästä St1-kauppiaaksi.
Vaihdos oli Lahden Saksalassa kiinteistönsä ja polttoainemittarinsa itse omistavalle Lehtiselle helpompaa kuin niille yrittäjille, jotka toimivat Oy Teboil Ab:n omistamassa kiinteistössä. Oy Teboil Ab:n taas omistaa venäläinen Lukoil.
–Ainakaan vielä ei ole tarvinnut vääntää Teboilin kanssa ja olen voinut mennä siitä, missä sopimus antaa myöten, Lehtinen sanoo.
Teboil-boikotin vaikutus liiketoimintaan oli niin suuri, että vaihtoehtoja ei jäänyt.
–Kun Ukrainan sota alkoi, asiakaskato alkoi näkyä parin viikon viiveellä. Ykskaks sormia napsauttamalla liiketoiminta ei muuttunut, mutta hiipui koko ajan tasaisesti. Minun oli pakko tehdä jotain. Jos en olisi päässyt irti Teboilista, tätä firmaa ei enää olisi, Lehtinen sanoo.
Värimaailma uusiksi
Saksalan Teboililla aiemmin yrityskortilla tankkasi säännöllisesti 80 asiakasta, heidän määränsä boikotin seurauksena laski viiteen.
–Vaikka kuinka selitettäisiin, että Lukoil toimii kansainvälisesti ties miten monen eri maan pörssissä, niin totuus on kuitenkin, että Teboilin omistava Lukoil on venäläinen ja Putinille läheinen yhtiö, Lehtinen sanoo.
Asiakkaille muutos näkyy värimaailman ja logojen vaihtumisena. Myös sisäpuolta on saneerattu oman näköisiksi.
–Kahvilapuolelle tuli uudet tiskit ja näytöt, Lehtinen sanoo.
Lehtisen mukaan asiakkailla on ollut myös vääriä käsityksiä hänen jo Teboil-aikana ostamistaan polttoaineista.
–Itse ostin polttoaineet ennen Teboililta, mutta Teboilkin ostaa edelleen polttoaineet suomalaiselta Nesteeltä. Jos asiakas maksoi polttoaineesta normaalisti pankkikortilla tai käteisellä, niin raha jäi silloinkin 100-prosenttisesti minulle, eikä mennyt Teboilille. Myin siis omaani, enkä Teboilin polttoainetta.
Palveleva huoltoasema
Saman tien kun boikotti alkoi, Lehtinen sai tarjoukset vaihtaa isäntää St1:n lisäksi toiseltakin ketjulta.
Sopimuksessa Teboilin kanssa oli kuitenkin boikottipykälä, jonka mukaan saatoin neuvotella muiden kanssa vasta, kun boikottia on kestänyt vähintään kolme kuukautta. Siksi saatoin aloittaa neuvottelut vasta toukokuussa. St1-asemana aloitin 1. elokuuta 2022, Lehtinen kertoo.
Nyt asiakkaat ovat palanneet, mutta pilviä liikenneasemayrittäjän taivaalla näkyy edelleen.
–Olen selvinnyt, mutta jos energian hinta pomppaa ylös, olemme kaikki liemessä. Jos ihmisillä menee kaikki rahat sähkölaskuun, heillä ei enää ole varaa käydä asemallani syömässä ja juomassa. Ensin tuli korona, sitten Ukrainan sota. Eli ongelmasta toiseen mennään.
Tällä hetkellä Lehtinen on kuitenkin tyytyväinen, kahviasiakkaita käy enemmän kuin koskaan.
Sähköautojen latauspiste Saksalaan tuli elokuussa. Aurinkopaneelit Lehtisellä on ollut katolla jo neljä vuotta.
–Tämän päivän yrittämisen ehto on olla tarkka rahasta.
Teksti Timo Kiiski
Kuvat Mika Salomaa
Vastaa