Kaasujalka

Koeajo Alfa Romeo Tonale – Ihan tavallisen hyvä Alfa Romeo

Julkaissut:

|

21.12.2022

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Alfa Romeo Tonale – Ihan tavallisen hyvä Alfa Romeo

Koeajoon saatu Alfa Romeo Tonale 1.5 MHEV -kevythybridi oli Edizione Speciale -lanseerausmalli. Se on kelpo auto ja uskoakseni omassa luokassaan hintansa väärti. Eihään Alfaa kukaan ”persaukinen” osta.

 

”On hienoja autoja, kuten Mersu. Mutta on vieläkin hienompia mestariautoja kuten Alva Romea”, kirjoitti auttavasti kirjoittamaan oppinut koululainen 2000-luvun puolivälissä. Mielikuvat maanteiden köyhän miehen Ferrarista elävät sitkeässä.130-hevosvoimainen Alfa Romeo Tonale -katumaasturi ei tietenkään näihin mielikuviin istu.

Omat ensimmäiset mielikuvat Alfa Romeosta ovat peräisin vuodelta 1973. Olin 10-vuotias ja lähettänyt edellisenä syksynä kaverini Pekan kanssa Mainostelevisioon postikortin, jossa äänestimme Syksyn Sävel -voittajaksi Sammy Babitzinin laulamaa kappaletta ”Daa-da daa-da”. Sammy voitti ja osti Alfa Romeon. Sammyllä ei ollut ajokorttia ja Alfaa ajoi kaveri.

Sammy kuoli 24-vuotiaana auto-onnettomuudessa saatuihin vammoihin sunnuntaina 29. huhtikuuta 1973. En muista tuliko tieto radiouutisista vai mistä, mutta pop-tähden menehtymisessä nuorena oli omanlaistaan mystiikkaa: olin jo varhain innostunut pop-musiikista ja opettelu alustavasti soittamaan kitaraa. Yhtä innostunut olin autoista.

Myöhemmällä iällä sain selville, että Sammyä kuljettanut Alfa Romeoi oli mallia Alfa Romeo 1750 GTV. Se on mielestäni ehkä kaikkein kaunein Alfa Romeo kautta aikain. Paljon kauniimpi kuin 1970-luvun saippualaatikkomainen Giulia -malli, jonka perä on kuin pyrstöstään katkaistu fasaani.

Alfa Romeoon on aina liitetty mielikuva vauhdinhurmasta yhdistettynä italialaiseen eleganssiin ja kai vähän ikuiseen nuoruuteenkin. Niin se maailma muuttuu ja automaailmassa siitä kertoo se, että Alfa Romeokin on tuonut mallistoonsa Stevio-SUV:n rinnalle selkeäesti huokeamman Tonale -katumaasturin. Alfa Romeo on Suomessa marginaalimerkkejä ja sellaisen on ostanut ihan omanlaisensa ihmistyyppi: nuorekkaasti ajatteleva tai nuorekkuuteen pyrkivä ihminen, joka haluaa autovalinnoissaankin viestittää trendikkäästi urheilullisuutta.

Osaisin kuvitella, että tällainen ihminen jatkossakin ostaa mieluummin ärhäkkään näköisen ja virtaviivaisen Giulian nykymallin. Tonalen pitäisi nyt houkutella enemmänkin perinteisesti ajattelevia BMW X3 -ihmisiä tai Audi Q5 -ihmisiä. Haaste on kova.

Ehkä Tonale houkuttelee merkkiuskollisia Alfa-ihmisiä silloin, kun tilan tarve kasvaa, joko harrastusten, omakotitalo- tai mökkirakentamisen tai lapsiluvun lisääntymisen takia.

Ei tylsäkään

Koeajoon saatu Alfa Romeo Tonale 1.5 MHEV -kevythybridi oli Edizione Speciale -lanseerausmalli. Se on kelpo auto ja uskoakseni omassa luokassaan hintansa väärti. Eihään Alfaa kukaan ”persaukinen” osta.

Vaan kelpo auto tässä hintaluokassa on moni muukin. Kun autojen erot muutenkin ovat nykyään hiuksenhienot, sen pitää varmaan rakentaa menestyksensä massiivisen keulan ja sen mukana tulevan Alfa-imagon perustalle. Keulaa lukuun ottamatta Tonale on ulkoisesti hyvin tavanomainen oman hinta- ja kokoluokkansa SUV-katumaasturi.

Vaan voihan olla, että Alfa löytää aina merkkiuskolliset asiakkaansa, vaikka istuttaisi konepellin alle 1-litraisen ja 3-sylinterisen pikkuturbon. Toistaiseksi niin ei ole tapahtunut.  Bemari-ihminen voi vaihtaa Audiin ja Toyota-ihminen Kiaan, mutta Alfalla on uskoakseni samalla tavalla kuin Jaguarilla ihan oma pieni, mutta sitäkin uskollisempi asiakaskuntansa.

Sähköistymisessä Alfa tulee muiden perässä ja Tonale -kevythybridi on sen ensimmäinen täysin uusi malli kuuteen vuoteen. Muutenkin Alfa-mallisto kutistunut, Tonalen lisäksi mallistoon kuuluvat vain Giulia-sedan ja Tonalea kalliimpi ja isompi Stelvio-SUV.

Tonalea saa nyt ensi alkuun vain kevythybridinä. Tehokkaampi nelivetoinen pistokehybridi on tulossa myöhemmin.  tänä vuonna.

Mielikuva Alfasta ”jokamiehen Ferrarina” joutaa unholaan jo kiihdytyksessä: nollasta sataseen polkeminen kestää melkein 10 sekuntia. Ja Alfan kohdalla se tuntuu ikuisuudelta.

Tylsäksi Tonalea ei voi haukkua, mutta jätän merkkiuskollisten pähkäiltäväksi, onko se aito Alfa Romeo.

Loistava ajoasento

Cannocchiale-kojetaulun mittaristo on täysin digitaalinen ja 12,3 tuuman näyttö voi muokata. Jotkin kuvakkeet ovat kuitenkin melko pieniä ja siksi isosormiselle hankalia käyttää. 10,25-tuumaista ja tablettimaista kosketusnäyttöä on helppo käyttää. Kun pitkästä aikaa joudun nyt pysäköimään auton parkkihallin pohjakerrokseen, olin erityisen kiitollinen olin peruutuskameran välittämästä tarkasta kuvasta.

Tonalen käynnistyspainike on sijoitettu alfamaisesti ohjauspyörän vasempaan puolaan ja se vaatii Mersun perinteiseen avainkäynnistykseen tottuneelta opettelua. Monitoimiratin käyttö sen sijaan sujuu helposti.

Vaihdevalitsin on vanhanaikaisesti taakse vedettävä keppi ja sitä tervehdin ilolla.

Alfa on aina panostanut kuljettajan hyvään ajoasentoon, ja samaa linjaa jatkaa Tonalekin. Koska olen itse vain 177 senttimetriä pitkä, löydän Tonalesta helposti hyvän ajoasennon. Pitemmälle kuskille ohjauspyörän pituussäätö voisi sen sijaan olla pidempi.

Takaistuimella riittää pääntilaa, mutta jalkatilasta on tingittävä.

Kevyt-hybridi-Tonalella lähdetään liikenteeseen yleensä sähköisesti, mutta moottorin ollessa kylmä sähköllä ei pitkälle ajeta. Lämpimänä kaupungissa voidaan kuitenkin ajella satojakin metrejä sähköllä ennen kuin bensamoottori taas hörähtää käyntiin. Ajotilat voi valita keskikonsoliin sijoitetusta pyöreästä kiertolevykkeestä.

Pienemmissä nopeuksissa Tonalen ohjaus tuntuu kevyeltä ja tunnottomalta, mutta nopeuden kasvaessa kyyti tukevoituu. Jousitus on jämäkkä ja tuntuu vähän liiankin kovalta. Mutkiin mennään kuitenkin vakaasti ja kallistelematta.

Seka-ajossa kesäkeleillä kulutukseni 7 litraan satasella, jota en kauhistele, mutta en nyt ihan ihastelekaan.

Uskoisin, että myöhemmin markkinoille tuleva 275-hevosvoimainen pistokehybridi-Tonale tuntuu nyt koeajettua 130-hevosvoimaista kevythybridi-Tonalea enemmän oikealta Alfalta.

Alfa Romeo Tonale 1.5 MHEV 130 hv 7DCT Edizione Speciale
Moottori: R4, 1 469 cm³, turbo
Polttoaine: bensa + sähkö (kevythybridi)
Tehot: 130 hv
Vääntö: 240 Nm
Vaihteisto: 7-lovinen automaatti
Vetotapa: etuvetoinen
Suorituskyky: kiihtyvyys 0-100 km/h: 9.6 s
Huippunopeus 200 km/h
Yhdistetty kulutus: 6,2 l/100 km (ilmoitettu)
Co2-päästöt: 138 g/km
Mitat: pituus 4 528 mm, leveys 1 841 mm, korkeus 1 601 mm, akseliväli 2 636 mm
Tavaratila 500 – 1 550 l
Hinta: 50 901 euroa (Tonale-malliston hinnat alk. 42 290 €)

Plussat
Tyylikäs muotoilu
Kuljettajan ajomukavuus ja ergonomia

Miinukset
Laiska
Hieman levoton ohjaustuntuma

JÄLKIMAKU

Ihan kelpo auto, mutta kun en ole alfauros enkä Alfa Romeo -ihminen, en oikein löydä perusteita, miksi ostaisin verkkaisesti kiihtyvän ja 130-hevosvoimaisen Alfa Romeo -katumaasturin.

Teksti ja kuvat Timo Kiiski

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajovideo: Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI 4Motion – Harvojen herkkua nykyään
Koeajo Skoda Suberb – Huh, miten ylellinen ohjaamo
Koeajo Ford Mustang Mach-E – Sähkö-Mustangin “arkisempi” painos

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *