Kaasujalka

Sisäkartingrata on vauhdikas viihdekeskus

Julkaissut:

|

7.11.2022

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Sisäkartingrata on vauhdikas viihdekeskus

Vaikka kaikki suomalaiset F1-tähdet ovat alun perin ponnistaneet karting-luokasta, ympäri Suomen kartingratoja pyörittävä Kart In Club ei unohda rooliaan myös monipuolisena viihtymiskeskuksena.

Sisäkartingratoja Kart’in Clubilla on jo ympäri Suomen: Helsingissä, Tampereella, Turussa ja Oulussa sekä ulkoradat Turussa ja Vantaalla.

Kart’in Clubin sisäkartingradoista kenties tunnetuin löytyy Helsingin Käpylästä, Koskelantieltä. Vauhtia sisäkartingradat tarjoavat kaikenikäisille, vauvasta vaariin. Asiakaskunta on monipuolista: lapsiperheistä polttariporukoihin ja yritysryhmiin. Laajentuminen on ollut vauhdikasta. Vantaalla toimii myös Suomen uusin ajoharjoittelu- ja testausrata Vantaa Circuit.

Kartingradoilla on myös mahdollista kokeilla kykyjään ihan tosissaan: kaikki suomalaiset F1-tähdet ovat aloittaneet kartingilla.

Kart’in Clubia pyörittämisestä vastaavalle Sami Lappalaiselle nuorten kartingharrastuksen tukeminen onkin sydämenasia. Onhan hän itsekin ponnistanut aikoinaan kartingista kiihdytysajojen ammattilaiseksi. Kart’in Clubin toimintaan hän on tullut mukaan jo vuonna 1999.

–Tämä on edullinen tapa tehdä ensituttavuutta autourheilun kanssa, kun ei tarvitse ostaa heti omaa autoa ja varusteita, Lappalainen sanoo.

Kart’in Clubin radoilla on tyypillistä sekin, että ensin junioreittensa ajamisesta radan reunalla seuraavat vanhemmat innostuvat itsekin ajamaan. Käynneistä esimerkiksi Helsingin Käpylän Kart’in Clubilla on tullut monelle perheelle säännöllistä viikonloppuviihdettä. Yksin ajettavien autojen lisäksi äiti ja isä voivat lähteä radalle voi lähteä myös tandemautolla.

Sähkö tulee kartingiinkin

Samalla kartingyrittäminen on myös jatkuvaa ajan muutosten seuraamista. Suomen ensimmäinen PREMIUM-luokan sähkökartingautoilla ajettava sisäkartingrata löytyy Tampereen seudulta Pirkkalasta. Sähköinen kartingauto on ollut koeajossa jo myös Helsingissä.

Laji sähköistyy. Olemme juuri vaihtamassa kalustoa. Investoimme ja teemme uusia hankkeita. Meillä on yksi uusi ratakin suunnitteilla ja jo työn alla. Tänä vuonna olemme panostaneet paljon Turkuun, siellä on asfaltoitu koko halli uudestaan ja sinne on tehty uudet rataprofiilit. Kalusto tulee vaihtumaan, sielläkin päästään tällaiseen hybridimalliin: meillä on Turussa käytössä sekä sähkö- että polttomoottoriautot. Turussakin on se hyvä puoli, että meillä on siellä sekä sisä- että ulkoradat.

Polttomoottoriautoista Kart’in Club ei kuitenkaan ole luopumassa.
–Ihan kuten isommissa henkilöautoissakin, myös kartingissa on niin sähköautoja kuin polttomoottoriautoja liputtavia, Varmasti kuitenkin tulemme polttomoottoriautojen lisäksi panostamaan kaikilla muillakin radoilla polttomoottoriautojen lisäksi myös sähköautoihin, Nyt on se ongelma, että emme pysty jopa 12 tuntia kestäviä kisoja ajamaan sähköautoilla. Akkuteknologian kehittyessä se on ehkä mahdollista 10-12 vuoden päästä, Lappalainen sanoo.

Paitsi hyvää viihdettä, tajoraa Kart’in Clubin kartingradat mahdollisuuden ponnistaa ties vaikka formularadoille.
–Syksyllä alkaa yksittäisharrastajille sisäkartingin Suomen mestaruus -sarja. Sisäkartingin Suomen Mestaruutta 2023 havitellaan neljässä toimipisteessä; Turussa, Helsingissä, Oulussa ja Tampereella. Jokaisessa toimipisteessä ajetaan seitsemän osakilpailua, joista kuudesta lasketaan pisteet. Finaali ajetaan tammikuussa ja siihen pääsevät mukaan jokaisen radan parhaat kuljettajat,’

Kart’in Club piti ratansa toiminnassa koko koronapandemian ajankin.
– Huolehdimme tietysti asiakkaiden terveysturvallisuudesta. Toki korona 2020 keväällä iski meihinkin, kuten kaikkiin Suomen yrityksiin. Liikevaihtomme laski yhden kuukauden aikana jopa 96 %, mutta teimme nopeita toimenpiteitä. Meillä on ihan järisyttävän hyvä henkilökunta: joustavia ja nuoria ihmisiä, Lappalainen kehuu,

Henkilökuntaansa Lappalainen kehuukin vuolaasti. Kart’in Club onkin merkittävä työllistäjä, sillä on palveluksessaan tällä hetkellä 40 ihmistä.
–Meillä on töissä nuoria ihmisiä, jotka haluavat kehittyä elämässään ja oppia uusia asioita. Heidän kanssaan on mukava työskennellä, kun he joustavat oikeissa tilanteissa. Tietysti tämä tarkoittaa myös sitä, että myös heille päin joustetaan tietyissä tilanteissa. Molemminpuolisella joustolla pääsee aika hyvin elämässä eteenpäin.

Naistenkin suosiossa

Kartingbisneksen suurimpia haasteita Lappalaisen mukaan on ratojen suuret erot esimerkiksi asiakkaiden käyttäytymisessä eri paikkakuntien välillä.
–Herkällä korvalla kuuntelemme asiakkaita ja heidän mielipiteitään. Täytyy muistaa kuitenkin, että teemme tätä työksemme ja olemme palveluntarjoajia. Rakennamme asiakkaalle mitä he haluavat, Lappalainen painottaa.

Yksi eniten muuttunut ja Helsingissä näkyvä asia 10-15 vuoden aikana on ollut se, että kiireestä on tullut monelle ihmiselle määräävä tekijä.
–Kun mennään 15 vuotta taaksepäin, meillä oli tässä kohdin vuotta eli syyskuun alussa loka-marraskuu jo täysin myyty. Nyt eletään  sellaisella aikajänteellä, että saatetaan soittaa samana päivänä ja ilmoittaa, että meiltä olisi nyt tulossa tämän kokoinen ryhmä, pääseekö ajamaan, kun pitäisi pikkujoulut pitää. Samat asiat toistuvat monessa muussakin asiassa, esimerkiksi tavarantoimituksessa kaikki toimii nopean logistiikkaketjun varassa, eikä missään ole varastoja enää ympärillä.

Yksi uusi selvästi päätään nostanut asiakasryhmä kartingradoilla on nuoret naiset.
–Olemme järjestäneet Tampereella ihan naisten iltoja, jota vetää meidän hallipäällikkömme Janna. Nämä naisten illat lähtivät ihan kaveriehdotuksesta, että tilaisuus järjestettäisiin vain naisille ja he saisivat ajamisen lisäksi kuulla  tietoa kartingista ja muusta autourheilusta. Karting myös kehittää nuorten liikennekäyttäytymistä liikenteessä, kun he saavat kokemusta esimerkiksi ennakkoivasta ajosta. Ja onhan karting myös melko fyysinen laji. Kun käy muutaman kerran viikossa ajamassa, niin kyllä siinä kuntokin kasvaa, Lappalainen sanoo.

Teksti Timo Kiiski

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Moni ajaa väärillä rengaspaineilla
Autoset korjaa kolariautot nyt myös Helsingissä
Varaudu talveen sisätilanlämmittimellä

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *