Kaasujalka

Kolari-Specialin vaihteisto-osaaminen kelpaa ympäri Suomea

Julkaissut:

|

21.10.2022

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Kolari-Specialin vaihteisto-osaaminen kelpaa ympäri Suomea

Vaihteistojen korjauksiin erikoistunut Kolari-Special toimii Pälkäneen Luopioisissa, mutta sen asiantuntemukselle riittää kysyntää ympäri Suomen.

Yrittäjä Antti Sjöstedtin asiantuntemus autojen vaihdelaatikoista juontaa jopa vuoteen 1983. Silloin hän perusti oman autokorjaamon Tampereelle. Pälkäneen Luopioisissa Kolari-Special aloitti keväällä 1995, Luopioisissa autokorjaamoyrittäjänä oli toiminut hänen isänsäkin.

Antti Sjöstedtin yrittäjäkumppanina Kolari-Specialissa on oma puoliso Sari Päätalo. Pariskunnan lisäksi korjaamo työllistää kahdeksan ulkopuolista ammattilaista. Enää Sjöstedtin aika ei riitä varsinaiseen korjaamotyöhön, mutta ongelmatilanteissa hän on asentajiensa asiantuntija-apuna.

Päätalon vastuualueeseen puolestaan kuuluvat markkinointi, taloushallinto sekä yhteistyökumppaneiden ja sidosryhmien kanssa asiointi. Kolari-Specialin liikevaihdosta puolet tulee varaosamyynnistä ja toinen puolikas korjaamotoiminnasta. Varaosamyynnissä tärkeässä roolissa on oma purkutoiminta: Kolari-Special ostaa kolariautoja, jotka Luopioisten Puutikkalantie 40:ssä puretaan osiksi. Eteenpäin Kolari-Special myy nämä varaosat Autopurkamot.com -nettikaupassa.

Töitä luvassa osaajille

Myös varaosakauppa on osaavaa niin kivijalkaliikkeessä kuin verkossakin. Jos osaa ei löydy omasta varastosta, ammattilaiset tarkistavat saatavuuden pitkäaikaisilta ja luotettavilta yhteistyökumppaneilta. 

Kolari-Special ei kuuluu mihinkään isoon autokorjaamoketjuun.

–Se antaa vapauden valita varaosat asiakkaan kannalta kustannustehokkaasti sieltä, minkä itse tiedämme parhaaksi. Maahantuomme myös itse varaosia, Sjöstedt sanoo.

Vaihteistot ovat Kolari-Specialin erityisosaamista, vaikka yritys toki hallitsee autojen kaikki huollot ja korjaukset: määräaikaishuolloista mm. jakopääremontteihin, nelipyöräsuuntauksiin sekä alustan ja moottorin vikoihin

Lähes 40 vuodessa autojen vaihdelaatikot ovat käyneet läpi melkoisen myllerryksen. Kun vielä 2000-luvun alkupuolellakin automaattilaatikko oli tavallisessa perheautossa ylellisyyttä, se on 2020-luvulla jo valtavirtaa, josta ei tarvitse erikseen maksaa ”maltaita”.

Kun vielä 1990-luvun Saab 900 -mallissa oli 3-vaihteinen automaattilaatikko, löytyy tänä päivänä yhä useammasta perheautosta jopa 9-vaihteinen automaattivaihteisto. Volkswagen-yhtymän ensimmäinen DSG-kaksoiskytkinautomaattivaihteisto tuli myyntiin vuonna 2002. 

–Vaihteistojen osalta arviolta 70 % asiakkaistamme on autokorjaamoja ja loput 30 % vaihteistokorjauksista tulee yksityisiltä asiakkailta. Vaihteistoasiakkaita meille tuleekin ympäri Suomen ja tarvittaessa järjestämme autolle kuljetuksen. Henkilöautojen lisäksi korjaamme myös matkailu- ja pakettiautoja, Sjöstedt sanoo.

– Panostamme vahvasti vikadiagnostiikkaan ja laitteisiin, koska jokainen dsg- ja automaattivaihteisto vaatii mallikohtaisen ohjelmiston ja sopeutuksen toimiakseen oikein, Sjöstedt sanoo.

Tämänhetkisessä henkilökunnassa on Päätalon mukaan sopiva sekoitus nuoria ja jo pitkään alalla olleita osaajia. Heitä vain pitäisi löytää lisää. Henkilökunnan vähäinen vaihtuvuus kertoo työntekijöiden tyytyväisyydestä, useammalla heistä on takanaan jo yli 10 vuoden työsuhde. Hyvällä työporukalla on hommat hallussa, motivaatio ja asenne kohdillaan. Työhyvinvointiin vaikuttavat myös nykyaikaiset työskentelytilat ja työvälineet, säännöllinen päivätyö, kattava työterveyshuolto sekä terveysvakuutus.

– Pystyisimme heti palkkaamaan pari autonasentajaa ja yhden osaajan varaosamyyntiin. Varaosamyyjältäkin tällä alalla vaaditaan melkoista tuntemusta myös autojen tekniikasta, sanoo Sari Päätalo.

Turvallista palvelua

–Vaihteistoja tulee meille niin paljon korjattavaksi, ettemme pystyisi itse millään sellaista määrää asentamaan. Siksi pidämme myös tiettyjen automallien kunnostettuja vaihteistoja varastossa ja lähetämme ne sitten tilauksesta eteenpäin asiakkaille, Sjöstedt sanoo.

–Tänään halliin tuodun auton laatikon korjaaminen ei onnistu ylihuomiseen mennessä. Kiireiselle ihmiselle valmiin ja kunnostetun tuotteen asentaminen on nopeampi vaihtoehto, Sjöstedt sanoo.

Automaattivaihdelaatikkokin kaipa öljynvaihtoa.

– Valitettavan moni vain havahtuu huollon tarpeeseen, kun vaihteistoon on jo tullut vika. Automaattivaihteiston öljyt olisi hyvä vaihtaa 60 000 kilometrin välein, jos haluaa sen toimivan pitkäikäisesti, Sjöstedt sanoo.

Vaikka automaattilaatikko onkin usein korjattavissa, niin kunnostettu vaihtolaatikko voi olla nopein vaihtoehto.

Vaihdelaatikoitakin tilataan netin kautta ja niitä myös toimitetaan korjattavaksi Suomen ulkopuolelle. Se ei Päätalon mukaan ole täysin riskitöntä.

–Vastaan on tullut tilanteita, joissa niin rahat kuin vaihdelaatikotkin ovat kadonneet matkalla. Meidän kautta asioiminen on turvallista. Jos jotain tavaraa ei löydy omasta varastosta, tarkistamme saatavuuden yhteistyökumppanin varastosta ja silloin myös sen sopivuus autoon on meidän vastuulla. Jos asiakas tuo meille itse tilaamansa vaihteiston asennettavaksi, meillä ei luonnollisesti ole vastuuta siitä, jos se ei sovikaan autoon. Kolari-Specialin tilaaman tavaran yhteensopivuuden kanssa ei ongelmia ole, Päätalo sanoo.

Teksti Timo Kiiski

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Moni ajaa väärillä rengaspaineilla
Autoset korjaa kolariautot nyt myös Helsingissä
Varaudu talveen sisätilanlämmittimellä

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *