Vaihtoautovertailussa 18-20 000 euron hintaiset perusperheiden bensa-autot
Vaikka valtiovalta painostaa perusperheitä sähköautoihin ja vähintään hybrideihin, suomalainen perusperhe ostaa vaihtoautoliikkeestä yhä puhtaasti bensalla kulkevan perusauton. 20 000 euron bensa–auto kun on yleensä jopa tuhansia euroja vastaavaa hybridiä halvempi.
18 000-20 000 euron hintaluokka on vaihtoautomarkkinassa mielenkiintoinen. Varsinkin ns. Golf-kokoluokassa kun on jo diesel- ja bensamoottoristen vaihtoehtojen rinnalla tarjolla samojen automallien hybridiversioitakin, niin itselataavia perushybridejä kuin ladattavia plug-in -hybridejäkin.
Hinnoissa on kuitenkin eroja. Saman verran ajettu hybridi maksaa yleensä selkeästi enemmän kuin vastaava bensamalli, varsinkin latausmahdollisuus nostaa hintaa useita tuhansia euroja. Jos taas ostopäätös on rajattu tarkasti 18 000–20 000 euron autoon, on hybridin matkamittarilukema usein 150 000 kilometriä tai enemmän, kun taas saman auton saman ikäisen bensaversion mittarilukema voi olla vain 30 000-50 000 kilometriä.
Dieselmallit ovat oma lukunsa: niitä joudutaan nyt myymään selkeästi hinnalla.
7 elokuuta 2022 Nettiautossa oi hintaluokassa 18 000–20 000 tarjolla 85 bensa & sähkö –hybridiä, 18 diesel & sähkö -hybridiä, 2 bensa & kaasu -hybridiä. Latauspistoke löytyi 36 hybridimallista. Puhtaasti bensalla käyviä autoja oli myynnissä 1609 kappaletta ja dieselautoja 1553 kappaletta.
– Onhan se hybridi teemana pinnalla 20 000 euron vaihtoautomarkkinassa. Se perustuu vahvasti myös yleiseen hypettämiseen. Valitettavasti vain varsinkin lataushybridi saattaa tuottaa kuluttajalle pettymyksen. Jos myyjä ei aktiivisesti auta kuluttajaa etsimään juuri hänen ajoonsa sopivaa autoa, lataushybridi ostetaan valitettavan usein epärealistisin odotuksin, sanoo paikallisjohtaja Miikka Lännistö raisiolaisesta Visa-Autosta.
Taskulaskin ei petä
Epärealistisilla odotuksilla Lännistö tarkoittaa vaikkapa tehtaan plug-in -hybridille ilmoittamaa mitättömän pientä, esimerkiksi 1,5 litran keskikulutusta. Lukema perustuu siihen, että ajo tapahtuu pääasiassa sähköllä. plug–in–hybridin toimintamatka puhtaasti sähköllä on akku täyteen ladattuna kuitenkin vain 40–50 kilometriä, talvipakkasilla ei usein sitäkään. Kun lataussähkö loppuu, ajo jatkuu perinteisesti bensalla tai dieselillä ja kulutuslukemat ovat samat kuin perinteisellä polttomoottoriautolla.
Kun lähdetään ajamaan yön aikana täyteen ladatulla plug-in-hybridillä aamulla kotoa Turusta vaikkapa työpaikalle Saloon, noin 120 kilometrin edestakaisesta matkasta pääosa ajetaan siis perinteisellä polttoaineella, ellei ole mahdollista ladata autoon sähköä työpäivän aikana.
Lännistö ottaa esimerkiksi vuosimallin 2016 Volkswagen Passat -farmarin, jossa on dieselmoottori. Autolla on ajettu ehkä 150 000 kilometriä ja hintapyyntö 16 000–17 000 euroa.
–Vastaavasta lataushybridi-Passatista samoilla kilometreillä joudut maksamaan hyvinkin jopa 10 000 euroa enemmän. 10 000 euron hankintahintaerolla ajat sillä diesel-Passatilla vähintään 80 000 kilometriä. On hyvä myös muistaa, että sähkön hintakin nousee koko ajan. Ammattitaitoinen myyjä osaa käyttää laskinta ja esittää asiakkaalle eri käyttövoimien kulurakenteiden erot. Pitää muista, että juurikin autoilun peruskulut ovat puhdasta matematiikka, jossa mielipiteillä ei ole juurikaan sijaa.
18 000 –20 000 euron hintaluokassa perinteinen ja vähän ajettu C-segmentin eli Golf -kokoluokan pelkällä bensalla käyvä perheauto on edelleen hyvää myytävää, samoin vaikkapa Toyota Auris itseään ajon aikana lataavana perushybridinä.
–Edelleen on paljon sellaista koulukuntaa, joka ei ole vielä valmis siirtymään edes itseään ajon aikana lataavaan perushybridiin. Hankintahintaero on niin merkittävä, etteivät kaikki ole valmiita maksamaan enempää edes kevythybridistä, saati sitten lataushybridistä. Suomi on kuitenkin pitkien välimatkojen maa. Kevythybridikin on vahvimmillaan kaupungissa, jossa iso osa autoilevista kuluttajista ei kuitenkaan aja suurinta osaa ajoistaan.
Ostopäätös omista tarpeista
Vaikka plug-in-hybridit ovatkin trendikkäitä, niin paljon ajettuna niitäkin on Lännistön mukaan todella hankala myydä: vaihtoautomarkkinassa kun niidenkin viisinumeroiset hinnat alkavat edelleen pääasiassa kakkosella.
–Sen sijaan esimerkiksi vähän ajettuihin ja itseään ajon aikana lataaviin Toyotan hybridimalleihin kuluttajilla on vahva luottamus. Niissä on ei tarvitse temppuilla latausjohtojen kanssa. Plug–in -hybridissä on hyvä muistaa sekin, että jos oikeasti mielii ajaa pääosan kilometreistä sähköllä, autoa pitää 1000 kilometrin aikana ladata jopa 30 kertaa, Lännistö sanoo.
Lännistö myy mielellään lataushybridejäkin. Visa-Autonkin vaihtoautovalikoimassa on tällä kuusi vaihtohybridiä, ja niistäkin ainakin yksi on pistokehybridi. Luonnollisesti nämäkin hybridit halutaan myydä eteenpäin.
–Toivon vain, että kuluttaja miettii ostopäätöksensä omien tarpeittensa kuin vaikkapa sukulaisten tai ystävien paineiden sanelemana. Vaikka täyssähköautot ja lataushybridit ovat nyt muodissa, niin monelle edullinen ja vähän ajettu diesel tai bensa-auto on järkevämpi hankinta.
Teksti Timo Kiiski
Vastaa