Kia EV6 GT – Kaikkien aikojen nopein Kia
Uusi Kia EV6 GT edustaa uuden kestävämmän aikakauden suorituskykyä. Hurjan suorituskyvyn lisäksi auto tarjoaa mukavuutta pitkille matkoille runsaiden tilojen sekä nopean latauksen muodossa.
Kaikkien aikojen tehokkain ja nopein Kia tottelee nimeä EV6 GT. Ulkoisesti GT-mallin erottaa muusta EV6-mallistosta muutamista tyylikkäästi toteutetuista yksityiskohdista. Puskureissa on oma tyylinsä, auton alla pyörivät 21-tuumaiset näyttävät vanteet ja niiden takaa pilkistävät jarruvoimasta uhkuvat neonvihreät jarrusatulat.
Sisätiloissa etumatkustajia ovat vastassa loistavat tuen tarjoavat urheilulliseenkin ajoon hyvin soveltuvat mokkanahalla verhoillut istuimet. Ohjauspyörästä löytyy Drive Mode -painikkeen lisäksi erillinen GT-painike, jonka takaa löytyy myös omaan makuun kustomoitavissa oleva My Mode -ajotila. EV6 GT:n kuljettaja voi säätää halutut asetukset muun muassa kaasupolkimen vasteelle, ohjaukselle ja alustalle. Ohjaamon ilmeen viimeistelevät neonvihreän sävyiset tikkaukset.
Ei pelkkää kosmetiikkaa
Kia EV6 GT perustuu merkin edistykselliselle ja modulaariselle E-GMP-pohjalevylle. Auto jakaa siis perusrakenteen palkitun EV6-mallin kanssa, mutta pinnan alla on tehty merkittäviä muutoksia suorituskyvyn eteen.
Etuakselilta löytyy nelivetoisista EV6-malleista tuttu sähkömoottori, joka tarjoaa tehoa 160 kW (218 hv) kierrosalueella 4 400–9 000 r/min. Taka-akselilla puolestaan on tapahtunut päivityksiä ja sieltä löytyvä moottori tuottaa 270 kW (367 hv) kierrosalueella 6 800–9 400 r/min. Yhteistehoa EV6 GT tarjoilee kuljettajan käyttöön 430 kW (585 hv) ja vääntöä 740 Nm.
Sadan tuntikilometrin nopeus tulee mittariin vain 3,5 sekunnissa ja parhaimmillaan EV6 GT saavuttaa jopa 260 km/h nopeuden. Huippunopeudella takasähkömoottori saavuttaa hurjan 21 000 r/min pyörintänopeuden. Moottorissa käytetään uutta käämintätekniikkaa, joka vähentää kestomagnetoidun moottorin häviöitä ja parantaa sen vastetta. GT-malli eroaa muusta mallistosta ainutlaatuisen kaksivaiheisen inverterin osalta, joka on avainasemassa teho- ja vääntöreservien nopeassa vapauttamisessa.
Vaikuttavan suorituskyvyn jatkuvuus on varmistettu takamoottorin parannetulla jäähdytyksellä. EV6-mallin tavoin moottorin kotelossa kiertää vesijäähdytys, minkä lisäksi moottorin sisäistä jäähdytystä tehostetaan uudella öljykierrolla. Tämä yhdessä tehokkaan akuston jäähdytyksen kanssa varmistaa suorituskyvyn säilymisen myös pitkäaikaisessa kovassa rasituksessa.
Tekniset tiedot | Kia EV6 GT AWD 77 kWh |
Sähkömoottori edessä | Kestomagnetoitu synkronimoottori |
– Teho, kW (hv) | 160 (218) |
Sähkömoottori takana | Kestomagnetoitu synkronimoottori |
– Teho, kW (hv) | 270 (367) |
Yhteisteho, kW (hv) | 430 (585) |
Yhteisvääntö, Nm | 740 |
Vaihteisto | Kiinteä välitys |
Akusto, kWh | 77,4 |
Auton latauslaite, kW | 11 kW (3×16 A) |
0–100 km/h, s | 3,5 |
Huippunopeus, km/h | 260 |
Sähkönkulutus, kWh/100 km | 20,4 |
WLTP toimintamatka sähköllä, km | 424 |
Massat | |
Omamassa, kg | 2 185 |
Perävaunumassa jarruin, kg | 1 800 |
Mitat | |
Pituus, mm | 4 695 |
Leveys, mm | 1 890 |
Korkeus, mm | 1 545 |
Akseliväli, mm | 2 900 |
Tavaratila, l | 480–1 260 + 20 edessä |
Nautinnollista ajettavuutta
GT:n taka-akselistolla hyödynnetään muusta EV6-mallistosta tuotua monivarsituentaa, mutta edessä on tapahtunut ajettavuuden ehdoilla tehtyjä muutoksia. MacPherson-tuenta on korvattu kahdella erillisellä tukivarrella, millä saavutetaan parempi kontakti tienpintaan haastavissa ja vaihtelevissa ajo-olosuhteissa. Samalla keulan alustan geometriaa ja ohjausta on muutettu tarjoamaan tarkempaa ajotuntumaa.
Myös jousitusta on muokattu ja GT on varustettu täysin uusilla jousilla. Keulassa jouset ovat 9 prosenttia pehmeämmät ja takana 11 prosenttia jäykemmät kuin muussa EV6-mallistossa. Auto on myös 5 millimetriä matalampi. Taka-akselin yhteydessä oleva kallistuksenvakaaja on 15 prosenttia jäykempi. Näillä muutoksilla varmistetaan auton vakaa eteneminen, loistava ohjattavuus ja paras mahdollinen vetopito kaikissa ajotilanteissa.
Mainion ajettavuuden viimeistelevät sähköisesti säädettävä iskunvaimennus sekä sähköinen takatauspyörästön luistonrajoitin, e-LSD. EV6 GT:ssä esiteltävä sähköisesti säädettävä iskunvaimennus tarjoaa aina ajotilanteeseen sopivan vaimennuksen. Perusasetus säätyy ajotilojen mukaan, minkä lisäksi kuljettaja voi konfiguroida itselleen mieleisen yhdistelmän monista tarjolla olevista säätömahdollisuuksista. Säädettävien asioiden joukkoon kuuluu e-LSD, joka varmistaa voiman välittämisen tiehen parhaalla mahdollisella tavalla.
Suorituskykyä täytyy tietyissä tilanteissa myös suitsia ja tätä varten EV6 GT on varustettu tehokkaalla jarrujärjestelmällä. Etuakselilta löytyvät halkaisijaltaan 380 millimetrin kokoiset jäähdytetyt levyt varustettuna kiinteillä nelimäntäisillä jarrusatuloilla. Takana halkaisija on 360 millimetriä ja levyt ovat niin ikään jäähdytetyt. Uusi jarrujärjestelmä on integroitu toimimaan saumattomasti regeneratiivisen jarruttamisen kanssa. Sähkömoottorit tarjoavat hidastuvuutta 150 kW:n teholla normaaleissa ajotilanteissa ja hetkellinen huipputeho yltää jopa 300 kW:n lukemiin. EV6:n tavoin GT-mallissa kuljettaja voi säätää hidastuvuuden voimakkuutta kuuden asetuksen välillä vapaasta rullauksesta aina yhden polkimen ajoon saakka.
Kia EV6 GT on varustettu vakiomalleista tuttujen ajoasetusten lisäksi kahdella ainutlaatuisella vaihtoehdolla. Ohjauspyörän GT-painike vapauttaa auton kaikki voimavarat vain yhdellä painalluksella. Se säätää kaikki asetukset urheilullisuus edellä, ja tässä tilassa auto on valmis todella vauhdikkaaseen etenemiseen. Drift Mode puolestaan tarjoaa mahdollisuuden erittäin näyttävään ajamiseen turvallisessa ympäristössä.
Kia EV6 GT:n hinnat alkavat 76 367 eurosta ja auto on tilattavissa. GT:n tuotanto alkaa syyskuussa ja ensimmäiset toimitukset Euroopassa nähdään loppuvuodesta 2022
Vastaa