Koeajo käytetty Skoda Superb – Superb 4×4 -diesel lähes puoleen hintaan
Dieselin kusirajaa hipovilla hinnoillakin paljon ajava taittaa käytetyllä Skoda Superb -dieselfarmarilla edelleen bensa-Superbia edullisempia kilometrejä.
Jos nyt yhtään osaan oikein käyttää erilaisia ajoneuvo- ja diesellaskureita, niin samanikäiseen 4-vetoiseen ja 180-hevosvoimaiseen bensa-Superbiin verrattuna koeajoon saamallani 190-hevosvoimaisella ja nelivetoisella diesel-Superbilla vuosimallia 2017 ajaminen tulee edullisemmaksi jo 17 500 vuotuisella kilometrillä.
Superbin ainoa nelivetoinen bensaversio vuonna 2017 oli 280-hevosvoimainen, jonka kulutus oli virallisten lähteiden mukaan 7.2 litraa satasella.
Sen sijaan tavalliseen etuvetoiseen,180-hevosvoimaiseen 1.8-litraiseen bensaturbo-Superbiin verrattuna tällä nelivetodieselillä pitäisi ajaa jo lähes 40 000 kilometriä ennen kuin se tulee kannattavammaksi. Ainakin, jos luottaa Superbista annettuihin virallisiin kulutuslukemiin. Diesel-laskurilla tehty laskutoimitus sisältää myös 4-vetoisen diesel-Superbin 562 euron käyttövoimaveron, jota bensa-Superbissa ei siis ole.
Nämä luvut siis perustuvat diesel-laskuri.net -osoitteessa syöttämiini lukuihin. 1.8-litraisen bensaturbo-Superbin yhdistetyksi kulutuslukemaksi on virallisesti ilmoitettu 6.1 litraa 100 kilometrillä ja siihen en kyllä usko.
Uskoisin, että 1.8-litrainen bensaturbo-Superbkin vie ainakin 7 litraa satasella, joten siinä tapauksessa diesel tulee kalliista käyttövoimaverosta huolimatta kannattavammaksi jo, kun ajaa 25 000 kilometriä vuodessa.
Volkkaria karkeampi
Otimme siis Kuukauden käytetty -juttua varten Vantaan Petikon Vaihtoautomaasta koeajoon 4-vetoisen Skoda Superb Combi 2.0 TDI:n vuosimallia 2017. DSG-automaattilaatikko kuuluu itsestäänselvyytenä ”öky-Skodaan”, jota liikuttaa 190-hevosvoimainen turbodieselmoottori.
Mittarilukema oli vasta 84 000 kilometriä. Joskus näiden vähillä kilometreillä ajettujen parempien autojen koeajaminen tuntuu vähän turhauttavaltakin. Niin se tuntui nytkin. Siinä mielessä turhauttavalta, että tietenkin näillä kilometreillä uutena varusteineen päivineen ainakin 55 000 euroa maksaneen auton kyyti tuntuu edelleen vielä kuin uudelta. Nelivetoisessa diesel-Superbissa ei kuulu vielä ylimääräisiä kitinöitä ja natinoita, dieselmoottorin jyrinäkin pysyy kiitettävästi konepellin alla, samoin sulalla asfaltilla talvikumeillakaan ajaessa rengasäänet eivät pääse häiritsemään.
Eli aika lailla sanomisen aihetta pitää metsästää kuin lempeyttä Putinin naamalta: siis pitkälti turhaan. Ja ihan kuten Putininkin naamalla joskus saattaa pilkahtaa hymynhäive, myös Superbista löytyy pientä sanomista, jos sitä vertaa saman konsernin saman kokoluokan varsinaisiin premium-autoihin. Meno Superbilla tuntuu ihan aavistuksen verran karkeammalta rengasäänien osalta. Johtuisiko sitten sisustusmateriaaleista vai mistä?
En kuitenkaan ihmettele, että Superb on onnistunut kaappaamaan ostajia kalliimmilta merkeiltä. Erot ovat niin hiuksenhienoja. Tämä huippuvarusteltu nelivetoinen diesel-Superb käy siinä hyvästä esimerkistä.
Mallivuodeksi 2017 myös auton multimediajärjestelmä pistettiin uusiksi.
Ratin taakse on helppo asettua. Ajoasennosta saa hyvän, ja laatuvaikutelma on kaikin puolin kunnossa.
Kun suurempia ärsytyksenaiheita ei löytynyt, pitää suhteuttaa alle 100 000 kilometriä ajetun ja 4-5 vuotta vanhan Superbin 27 000 euron hintapyyntö sen hintaan uutena. Kaivoin Tuulilasi-lehden koeajon kutakuinkin vastaavasta uudesta Superbista vuonna 2017. Varusteineen Tuulilasin ajama Skoda Superb Combi 2.0 TDI 190 4×4 L&K DSG Automaatti maksoi silloin 54 151 euroa. Uskoisin koeajetun Superbin maksaneen uutena varusteineen ainakin saman verran.
Nyt yhtä hulppeaa kyyti saa siis lähes puoleen hintaan, eikä 84 000 kilometriä ole tehokkaalle dieselmoottorille vasta kuin sisäänajoa.
Mielenkiintoisempaa onkin siis miettiä tällaisen Skodan hankinnan mielekkyyttä polttoainetalouden näkökulmasta. Miten perusporvareiden dieselit ylipäätänsä tekevät nyt kauppansa, kun diesel maksaa keskimäärin 2.3 euroa litralta?
Tekee kauppansa jatkossakin
Vaikka Superb kokoluokkansa ja varustelunsa puolesta voikin kilpailla varsinaisten premiumautojen kanssa, niin oikeasti se kilpailee enemmän ns. Passat-kokoluokassa. Vaihtoautomarkkinoilla sen kilpailijoita Passatin lisäksi ovat mm. Ford Mondeo, Toyota Avensis ja Opel Insignia.
Voidaan siis puhua hyvinvoivien perusporvareiden sarjasta.
Juuri mikään ei ensinäkemältä voisi nyt vaikuttaa ”epäseksikkäämältä” autovalinnalta kuin käytetty ja yli 20 000 euroa silti maksava Passat- ja Mondeo -perusporvariluokan diesel.
Premiumluokan E-Mersut ja 5-sarjan Bemarit menevät monen autokauppiaan mukaan edelleen vaivattomasti yli 30 000 kilometriä vuodessa työkseen ajaville myyntimiehille, mutta kuka ihme ostaa näinä hybridien ja sähköautojen aikana esimerkiksi lähes 100 000 ja lähes 30 000 euroa 27 000 euroa maksavan Superb-dieselin? Saahan samalla hinnalla jo lataushybridejä ja vähän käytettyjä sähköautojakin.
–Kieltämättä dieselin hinnan nousu 95-oktaanista bensaa kalliimmaksi näkyi heti dieselien kysynnässä. Suunta on selvästi nyt sellainen, että yhä useampi haluaa vaihtaa dieselinsä hybridi- tai täyssähköautoon, myöntää J. Rinta-Jouppi Oy:n Raision liikkeen paikallisjohtaja Marko Hiltunen.
Hiltunen uskoo keskikokoluokan dieseleidenkin kuitenkin tekevän kauppansa jatkossakin.
– Uskon, että dieselin hinta taas järkevöityy ja nykyinen tilanne on vain väliaikainen. Pienten dieseleiden vähentynyt kysyntä voi jäädä pysyväksikin, mutta nämä Passat-kokoluokan dieselit ovat riittävän isoja paitsi perheellisille, myös työkseen paljon ajaville. Verrattuna vaikkapa E-sarjan Mercedeksiin ja A6-Audeihin, samalla hinnalla saa vuosia uudemman ja vähemmän ajetun, mutta silti kookkaan ja laadukkaan dieselin. Paljon ajavalle dieselautolla ajaminen tulee nykyisilläkin hinnoilla bensa-autoa edullisemmaksi, vaikka mukaan lasketaan dieselauton käyttövoimaverokin. Kun bensa-auto kuluttaa 7-8 litraa 100 kilometrillä, dieselin kulutus jää 4-5 litraan, Hiltunen sanoo.
Juuri tällä hetkellä kaikkien kokoluokkien dieseleiden myynti on kuitenkin selvästi hitaampaa kuin vielä jokin aika sitten.
Ei niistä tietysti yhdessä yössä eroon pääse, eikä toki tarvitsekaan. Pumppuhinnat hidastavat nyt dieseleiden kauppaa, Hiltunen myöntää.
Skoda Superb Combi 2,0 TDI 190 4×4 Style DSG-automaatti, vm. 2017
Mittarilukema: 84 000 km
Moottori: R4, 1968 cm3, turbo
Polttoaine. diesel
Vaihteisto: 6-lovinen DSG-automaatti
Tehot: 190 hv
Vääntö: 400 Nm
Vetotapa: neliveto
Keskikulutus: 5.1 l/100 km (ilmoitettu)
Co2-päästöt: 139 g/km
Suorituskyky; kiihtyvyys 0 – 100 km/h: 7.7 s
Huippunopeus 228 km/h
Mitat: pituus 4856 mm, leveys 1864 mm, korkeus, 1477 mm, akseliväli 2841 mm
Tavaratila 660- 1950 l
Myyjä: Vaihtoautomaa, Petikko, Vantaa
Hinta: 29 900 €
Teksti ja kuvat Timo Kiiski
Vastaa