BMW iX1-malli viimeisissä talvitesteissä
BMW iX1 -malli on viimeisissä talvitesteissä Ruotsin Lapissa ennen tuotannon käynnistymistä. Täyssähköisen mallin lisäksi testattavana ovat myös X1-mallin hybridiversiot ja polttomoottorikäyttöiset versiot.
Täysin uusi BMW iX1 on ensimmäinen täyssähköinen malli kompaktien SAV-autojen luokassa. Auton tämänhetkisen kehitystason perusteella energiankulutuksen odotetaan olevan 18,4–17,3 kWh/100 km (WLTP) ja toimintamatkan 413–438 kilometriä.
Kylmyys ja talviset ajo-olosuhteet ovat vaativa rasitustesti sähkömoottorille, nelivedolle, korkeajänniteakulle, tehoelektroniikalle sekä lataustekniikalle. Viidennen sukupolven eDriven tuorein akkutekniikka ja älykkäästi hallittu lämmönhallinta auttavat lyhentämään latausaikoja ja pidentämään toimintamatkaa myös pakkasella.
Talviolosuhteissa hienosäädetään varsinkin voimalinjan ja alustan yhteistoimintaa. Toistettavissa olosuhteissa tehtävä optimointi luo perustaa turvalliselle ja urheilulliselle ajokokemukselle.
BMW iX1 -mallissa on kaksi sähkömoottoria, yksi etuakselille ja yksi taka-akselille. Molempien moottorien teho ja erittäin nopeasti reagoiva luistonesto tasapainottavat auton renkaiden pitoa ja maksimoivat suorituskyvyn haastavissa ajo-olosuhteissa.
Uusi X1-sarja esitellään myöhemmin tänä vuonna. Kaikki eri voimalinjaa käyttävät versiot valmistetaan samalla tuotantolinjalla.
Vastaa