Audi A8 uudistui
Suomen mallistoon kuuluvat vain hybridiversiot: Audi A8 Audi A8 60 TFSI e quattro hinnaltaan 124 991,62 euroa ja A8 L 60 TFSI e quattro (134 992,53€)(, joissa 3,0 TFSI -moottoria tukee kompakti sähkömoottori. Asiakastoimitukset alkavat 2023
Singleframe-säleikkö on aiempaa leveämpi ja säleikköä koristavat yläreunaan kohti levenevät kromilistat. Sivujen ilmanottoaukot ovat pystymmät ja uusien ajovalojen tapaan raikkaasti muotoillut. Ajovaloille tuo uutta ilmettä ulkokulman uusi, erottuva ääriviiva. Huippumallin koko profiili ja auktoriteetti ovat entistä vahvempia keulan uusien, tarkkuudella suunniteltujen elementtien ansiosta.
Kattolinja on matala ja muotoilu korostaa auton pituutta. Leveät pyöränkaaret vihjaavat vakiovarusteena olevasta quattro-nelivedosta. Kovera helmalinja päätyy tiehen kohdistettuun reunakanttaukseen. Perää hallitsevat leveät kromilistat, mukautettavat digitaaliset OLED-takavalot sekä koko takaosan levyinen, segmentteihin jaettu valonauha. Uudet vaakasuuntaiset elementit korostavat puskuriin integroitua diffuusoria ja neljä virtausoptimoitua pakoputkea on kehystetty S-mallien tapaan. Tämä on yksi esimerkki A8:n urheilullisista yksityiskohdista.
Suomessa vakiovarusteena on kromi-ulkonäköpaketti ja ensimmäistä kertaa A8-malliin on saatavilla myös uusi S line -ulkonäköpaketti, joka luo keulaan dynaamisen vaikutelman, erottaen sen selkeästi perusmallista. Sivunilmanottoaukkojen ympärillä olevat huomiota herättävät kehykset korostavat keulan ulkoasua samaan tapaan kuin S8-mallissa. Musta optiikka -paketilla varustettuna auton ilme on vieläkin selkeämpi. Audi A8:n saa yhdessätoista eri värissä, vaihtoehtoina ovat mm. uudet metallivärit Distrcict-vihreä, Firmament-sininen, Manhattan-harmaa ja Ultra-sininen. Näiden lisäksi tarjolla on Audi Exclusive -ulkovärit, jotka mahdollistavat auton maalauksen juuri asiakkaan valitsemaan väriin.
5,19 metriä ja kolmen metrin akseliväli
Uudistukset muuttavat Audin luksussedanin lippulaivan mittoja vain hieman. Audi A8:n akseliväli on kolme metriä, pituus 5,19 metriä, leveys 1,95 metriä ja korkeus 1,47 metriä. Audi Space Frame (ASF) -korikehikkorakennetta noudattava A8:n kori koostuu 58-prosenttisesti alumiiniosista.
Matkustamo-osa on valmistettu kuumamuovatuista teräsosista, joita on täydennetty äärimmäisen lujalla, erittäin vääntöjäykällä, hiilikuituvahvisteisesta polymeerista valmistetulla takapaneelilla. Magnesiumista valmistetut jousituksen poikittaistuet täydentävät kevytrakenteista konseptia. Korin vaikuttava jäykkyys on perusta täsmälliselle käsiteltävyydelle, erinomaiselle mukavuudelle ja akustisesti rauhalliselle matkustamolle.
Digitaaliset matriisi-led-ajovalot ja OLED-takavalot
Audi A8:n digitaaliset Matrix LED -ajovaloissa käytetään videoprojektoreista tuttua DMD- eli mikropeiliteknologiaa. Jokaisessa ajovalossa on noin 1,3 miljoonaa mikropeiliä, jotka hajottavat valon pieniksi pikseleiksi, minkä ansiosta valo on tarkemmin hallittavissa. Teknologia mahdollistaa esimerkiksi erityisten kaista- ja orientaatiovalojen moottoritieajossa, jolloin ajovalot heijastavat erityisen kirkkaan valomaton omalle kaistalle. Orientaatiovalo auttaa kuljettajaa intuitiivisesti pysymään omalla kaistallaan esimerkiksi tietyöalueilla.
Digitaaliset Matrix LED -ajovalot voivat luoda dynaamisia valokuvioita kun ovet avataan ja autosta poistutaan. Tervetulovaloanimaatiot projisoidaan maahan tai seinälle auton viereen.
Uudistetussa A8:ssa on vakiona digitaaliset OLED-takavalot. Autoa tilattaessa voi valita kahdesta takavalovaihtoehdosta. Kun Audi drive select -hallintajärjestelmässä on valittuna dynamic-ajotila, takana näkyy erityisesti tästä ajotilasta kertova leveämpi valokuvio.
OLED-takavaloissa on yhdessä kuljettajaa avustavan järjestelmän kanssa toimiva lähestymisvaroitin: jos toinen ajoneuvo tulee takaa kahden metrin etäisyydelle paikallaan olevasta A8:sta, kaikki OLED-segmentit aktivoituvat. Muita toimintoja ovat dynaamiset suuntavilkut sekä animoidut saattovalot.
Myös jalkapohjien hierontatoiminto
Erityisen monia vaihtoehtoja on tarjolla takaistuinten matkustajille. A8 L:n huipputason rentoutusistuin tarjoaa lukuisia säätömahdollisuuksia ja matkustajan etuistuimeen kiinnitetyn jalkatuen takaistuimen matkustajalle. Tarjolla on myös lämmitys ja säädettävä jalkapohjien hierontatoiminto. Rentoutumisistuinpaketissa on 18 paineilmatyynyllä toteutettu selän hierontajärjestelmä, sähköisesti säädettävät mukavuusniskatuet, valinnainen pidennetty keskikonsoli, johon on saatavana myös taitettava pöytä, neljäalueinen deluxe-ilmastointilaite sekä uudet näytöt takaistuimen matkustajille. Audi Exclusive -valikoimaan kuuluva jääkaappi lisää mukavuutta entisestään.
Sisustusvaihtoehtojen valikoima on laaja. Tarjolla on S line sport -varustepaketti ja lämpömukavuuspaketteja. Valikoimaa täydentävät Audi Exclusiven monet nahkapaketit sekä -varustelut. Valinnainen Ilmanlaatu-paketti sisältää ionisaattorin ja tuoksutoiminnon.
Hienovaraiset ja käytännölliset toiminnot
Audi A8:n MMI-kosketustoimintokonsepti perustuu 10,1- ja 8,6-tuumaisiin näyttöihin. Täysin digitaalinen Audi virtual cockpit -virtuaalinen mittaristo valinnaisella Head-up Display -tuulilasinäytöllä täydentää näyttö- ja käyttökonseptin korostaen auton kuljettajakeskeisyyttä. Tärkeimmät tiedot näkyvät suoraan kuljettajan näkökentässä.
MMI Navigointi plus -järjestelmä on uudessa Audi A8:ssa vakiona. Sitä tukee kolmannen sukupolven modulaarinen infotainment-järjestelmä (MIB 3). Navigointijärjestelmää täydentävät myös Audi connectin online- ja Car-2-X-palvelut, jotka on jaettu kahteen pakettiin: Audi connect Navigation & Infotainment sekä Audi connect Safety & Service ja Audi connect Remote & Control.
Uudet näytöt takana
Infotainment-laitteistolle on saatavana myös houkuttelevia optioita. Takaistuimen matkustajien uudet näytöt on räätälöity tämän päivän matkustajien tarpeita vastaaviksi. Etuistuinten selkänojiin on kiinnitetty kaksi 10,1-tuumaista Full HD-näyttöä, jotka voivat näyttää sisältöjä matkustajien omista laitteista ja myös vastaanottaa ääntä ja videoita esimerkiksi suoratoistopalveluista.
Bang & Olufsen Advanced -äänijärjestelmä on suunniteltu vaativille hifin ystäville – se tuo takaistuimille äärimmäisen erottelevan 3D-äänen. Järjestelmän 23 kaiutinta syöttää 1920 watin vahvistin, ylös ponnahtavia diskanttikaiuttimia ohjataan kojelaudasta sähköisesti. Keskikyynärnojaan kiinnitetty kaukosäädin mahdollistaa useiden mukavuus- ja infotainment-toimintojen ohjaamisen takaistuimelta. OLED-kosketusnäytöllä varustettu ohjausyksikkö on suunnilleen älypuhelimen kokoinen.
Kuljettajaa avustavat järjestelmät
Uudistetussa Audi A8:ssa on noin 40 kuljettajaa avustavaa järjestelmää. Vakiovarusteita ovat esimerkiksi ennakoivat Audi pre sense eteen ja taakse -turvajärjestelmät. Saatavilla olevat järjestelmät on ryhmitelty Park-, City- ja Tour-paketteihin, jotka kaikki yhdistää avustavien järjestelmien Plus-paketti. Lisävarusteina saa erikseen mm. pimeänäköavustimen ja surround-kamerat.
Ajoavustinpaketti plus ja remote park assist plus -pysäköintijärjestelmä etäohjauksella -paketin huippuominaisuus on Remote Park assist plus -toiminto eli etäpysäköintiavustin, joka pystyy ohjaamaan suurikokoisen sedanin automaattisesti tienvarren tai parkkipaikan pysäköintiruutuun siitä pois. Kuljettajan ei tarvitse olla edes kyydissä ohjauksen aikana.
Teknologia-paketti ”City” sisältää risteysavustimen, risteävän liikenteen avustimen, kaistanvaihtoavustimen ja poistumisvaroittimen sekä Audi pre sense 360° -turvallisuusjärjestelmän, joka parantaa sivutörmäyssuojaa yhdessä aktiivisen jousituksen kanssa.
Teknologia-paketti ”Tour” on erityisen kattava. Sen keskeinen järjestelmä on mukautuva vakionopeudensäädin ruuhka-avustimella, joka avustaa kuljettajaa auton hallinnassa sekä pitkittäis- että sivuttaissuunnassa koko nopeusalueella. Audi A8:n avustinjärjestelmien taustalla on koko järjestelmää kontrolloiva zFAS-keskusyksikkö, joka mallintaa jatkuvasti ajoympäristöä. Teknologia-paketti ”Tour” on vakiovaruste A8 TFSI e -malleissa Suomen markkinoilla.
Kaikki Audi A8:n moottorit on yhdistetty nopeasti ja herkästi vaihtavaan kahdeksanvaihteiseen tiptronic-vaihteistoon. Sähköisen öljypumpun ansiosta vaihteisto voi vaihtaa vaihteita myös silloin kun moottori ei ole käynnissä. Jatkuva quattro-neliveto automaattisella tasauspyörästön lukituksella on vakiona, samoin mukautuva ilmajousitus ja progressiivinen ohjaus. Lisävarusteena saatavilla on dynaaminen nelipyöräohjaus. Uudistetun Audi A8:n vakiojousitus tekee vaikutuksen tasapainoisella luonteellaan. Siinä yhdistyvät urheilullinen ajonautinto ja takuuvarma mukavuus, jota osaltaan vahvistavat Audi drive select -hallintajärjestelmän ajoprofiilit
Suomeen vain ladattava hybridiversio
Suomen mallistoon kuuluvat vain hybridiversiot: Audi A8 Audi A8 60 TFSI e quattro hinnaltaan 124 991,62 euroa ja A8 L 60 TFSI e quattro (134 992,53€)(, joissa 3,0 TFSI -moottoria tukee kompakti sähkömoottori. Auton takaosaan sijoitettu litiumioniakku voi varastoida huomattavasti aiempaa enemmän: akun nettokapasiteetti on 14,4 kWh ja bruttokapasiteetti 17,9 kWh. Moottoreiden 330 kW:n (449 hv) tehon ja 700 Nm:n vääntömomentin ansiosta Audi A8 60 TFSI e quattro kiihtyy nollasta sataan km/h 4,9 sekunnissa.
Ladattavan hybridimallin kuljettaja voi valita neljästä eri ajotilasta: ”EV” on täyssähköinen tila, ”hybridi” on molempien järjestelmien taloudellinen yhdistelmä, ”hold” tila ylläpitää akun varausta ja ”charge”-tilassa akkua ladataan polttomoottorista. Suurin latausteho vaihtovirralla on 7,4 kW. Autoa voi ladata kotona kompaktilla e-tron-latausjärjelmällä tai matkan varrella sijaitsevilla latausasemilla mode 3 -latauskaapelilla. Audi e-tron latauspalvelu tarjoaa pääsyn noin 250 000 latauspisteeseen ympäri Eurooppaa.
Suomen asiakastoimitukset alkavat alkuvuodesta 2023.
Vastaa