Koeajo Mercedes-Benz C180 – Luokkansa uusi mittapuu
Uudelle perusrakenteelle tehty täysin uusi C-sarjan Mercedes-Benz asettaa kovan mittapuun saman segmentin autoille.
Uusi C-sarjan Mercedes-Benz on aiempaa sporttisempi ja dynaamisempi. Sitä korostaa lyhyt keulan ylitys ja pitkä akseliväli. Maski sekä konepellin muotoilu on sporttinen ja aggressiivisempi. Lisäksi koko ohjaamoa on viety aiempaan versioon nähden taaksepäin. Ainut pieni särö muotoilussa on mielestäni peräpää, joka vaikuttaa liian sirolta ja vaatimattomalta. Siihen olisin toivonut rohkeampaa otetta. Sisätiloihin on tullut väljyyttä lisää vähän joka suuntaan ja näin ollen matkustaminen entistäkin miellyttävämpää. Me saimme koeajoon Mercedes-Benz C180
Aluksi ohut mallisto
Uusi C-sarja on aluksi saatavana vain koeajossa olevana sedanina ja haluttu farkku saapuu myöhemmässä vaiheessa. Nykytrendien mukaisesti kaikki mallit ovat nyt sähköistettyjä. Kaikki mallistossa olevat versiot ovat 48 voltin järjestelmällä varustettuja kevythybridejä. Ensi vuonna mallisto täyttyy ladattavilla hybrideillä, joilla pitäisi päästä jopa yli 100 kilometriä. Mukana on myös dieselhybridi ja Mercedes-Benz on ainoa automerkki, joka tällä hetkellä tämän voimalinjan pystyy tarjoamaan.
Kevythybridin moottoria käynnistäessä perinteistä käynnistysääntä ei kuulu, sillä moottori vaan ”hurahtaa” käyntiin ja sen mahdollistaa integroitu käynnistingeneraattori.
Kuusisylinteriset moottorit ovat jääneet mallistosta pois ja kaikki ovat nelisylinterisiä. Bensamallistossa on; C180, C200 ja C300. Dieseleitä; C200, C220 ja C300. Dieseleistä vain C200 on takavetoinen ja kaksi tehokkaampaa nelivetoisia. Bensamalleista myös tehokkain on nelikko, mutta keskimmäisen saa molemmilla vetotavoilla. Koeajettu C180 on aina takatuuppari.
Kuljettajan paikka on aina ollut yksi Mercedeksen vahvoja puolia ja etenkin näin pitkänä miehenä sitä todella osaa arvostaa. Nyt tämän uutukaisen kohdalla ajoasento ja ergonomia on viety ihan uudelle tasolle. Ajoasento on lähes täydellinen, tosin sporttisemmat istuimet olisivat enemmän minun makuuni. Uusi iso näyttö, joka on tyylikkäästi muotoiltuna kyynärnojan jatkeena on toiminnallisuudeltaan markkinoiden yksi parhaimmista. Näyttää todella upealta.
Auton lisävarusteisista Digital Light-ajovaloista ja kääntösäteestä knoppitietona: Digital Light -ajovaloissa valo taitetaan ja kohdennetaan uudelleen 1,3 miljoonan mikropeilin avulla. Auton valojen tarkkuus on näin ollen yli 2,6 miljoonaa pikseliä. Kääntöympyrä pienenee nelipyöräohjauksen myötä yli 40 senttimetriä alle yhteentoista metriin. Taka-akselin ohjauskulma on tämän lisävarusteen yhteydessä 2,5 astetta.
Uusi C-sarjan Mercedes-Benz on erittäin hieno auto ajaa. Jousitus toimii kuin unelma ja mikä parasta auton melutaso on äärimmäisen alhainen. Voi vaan miettiä, että tarviiko ihminen oikeasti tämän parempaa autoa?
Mercedes-Benz C180
Hinta alk: 43 358
Koeajoauton hinta varusteineen: 47 669
Moottori: 1496cm3
Teho: 170hv+(kevythybridijärjestelmä 20hv)
Vääntö: 250Nm
Tavaratila: 455l
Pit.lev.kork.aks.väli: 4751, 1820, 1438
Kiihtyvyys 0-100km/h: 8.6s
Huippunopeus: 231km/h
Kulutus (valm.ilm): 6.4l
Päästöt: 146g/km
Koeajon kulutus: 6.8l
Plussat
Ajettavuus
Laatuvaikutelma
Alhainen melutaso
Kuljettajan paikka
Miinukset
Ladattavat hybridit vasta ensi vuonna
Jälkimaku
Uusi C-sarjan Mercedes-Benz on jälleen merkkipaalu monelle autolle. Erittäin tasapainoinen kokonaisuus, josta kohoaa hieno viimeistely, mainio ajettavuus, täydellinen kuljettajan paikka ja alhainen melutaso. Ulkonäöltään on joidenkin mielestä pappa, mutta makuasia. Hieno auto ajaa.
Teksti ja kuvat Mika Salomaa
Vastaa