Kaasujalka

Volkswagenin uusi täyssähköinen SUV-coupé ID.5 ja nelivetoversio ID.5 GTX

Julkaissut:

|

4.11.2021

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Volkswagenin uusi täyssähköinen SUV-coupé ID.5 ja nelivetoversio ID.5 GTX

Volkswagen esitteli keskiviikkona 3.11.2021 uudet ID.-malliperheen jäsenet: takavetoinen ID.5 ja nelivetoinen ID.5 GTX kahdella sähkömoottorilla. Volkswagen ID.5 on uuden sukupolven SUV-coupé ja tällä mallilla Volkswagen valloittaa jälleen uuden segmentin.

ID.5 ja ID.5 GTX -mallien esittely nopeuttaa ACCELERATE-brändistrategian mukaista siirtymää sähköiseen liikenteeseen. Innovatiiviset kuljettajaa avustavat järjestelmät ja langattomat päivitykset verkon yli tarjoavat kuljettajille maksimaalisen mukavuuden ja parhaan mahdollisen käyttökokemuksen. ID.5 ja ID.5 GTX tulevat markkinoille uudella 3.0-ohjelmistoversiolla, joka sisältää mm. parannuksia latausnopeuksiin ja puheenohjaukseen. Lisäksi Travel Assist -järjestelmä hyödyntää ensimmäistä kertaa parviälyä. Kaikki ohjelmistopäivitykset ja lisätoiminnot voidaan päivittää langattomasti verkon yli. Näin ajoneuvo pysyy aina ajan tasalla.

Pitkillekin matkoille soveltuva huippuluokan malli perustuu Volkswagenin uraauurtavaan modulaariseen sähköautojen perusrakenteeseen. Matala painopiste tekee ID.5:stä vakaan matka-auton.  Ilmanvastuskerroin on vain 0,26 (ID.5 GTX 0,27).  Tilaa säästävät ratkaisut merkitsevät avaria tiloja matkustajille: auton kokonaispituus on 4 599 mm (ID.5 GTX 4 582 mm) ja akseliväli 2 766 mm. ID.5:n sisätilat vastaavat luokkaa suuremman perinteisen SUV-mallin kokoa. Sisustuksen värimaailma on moderni ja kodikas, ja materiaalit ovat korkealuokkaisia. Valittavana on useita sisustus-, istuin- ja varustevaihtoehtoja. Takaistuinten selkänojien asennosta riippuen tavaratilan koko on 549–1561 litraa. Saatavilla on myös sähkökäyttöinen takaluukku ja sähköisesti esille taittuva vetokoukku.

Volkswagenin sähköinen SUV-coupé lanseerataan kolmella moottorivaihtoehdolla: ID.5 saa voimansa taka-akselin sähkömoottorista. Nelivetoisessa ID.5 GTX -mallissa on yksi sähkömoottori etuakselilla ja toinen taka-akselilla.

Langattomat päivitykset

Volkswagen ottaa ID:5:n myötä seuraavan askeleen siirtymässä ohjelmistolähtöiseksi liikkumisen tarjoajaksi. Innovatiiviset kuljettajaa avustavat järjestelmät ja langattomasti tapahtuvat päivitykset tarjoavat kuljettajille maksimaalista mukavuutta ja parhaan mahdollisen käyttökokemuksen. Volkswagen on valmis datapohjaisiin liiketoimintamalleihin. Uusin 3.0-ohjelmistosukupolvi mahdollistaa langattomat päivitykset ja lisätoimintojen ostamisen verkon kautta.

Travel Assist -järjestelmä hyödyntää parviälyn kautta saatavaa paikkatietoa, jonka ansiosta järjestelmä pystyy helpottamaan ajamista myös tilanteissa, joissa tiemerkinnät ovat huonoja. Muistitoiminnolla varustetulle Park Assist Plus -järjestelmälle kuljettaja pystyy opettamaan automatisoidun pysäköintirutiinin. Massapaikannustietoja ja lukuisia kuljettajaa avustavia järjestelmiä hyödyntämällä Volkswagen aloittaa ID.5:llä seuraavan vaiheen kohti autonomista ajamista.

ID.5 on varustettu viimeisimmällä huippuluokan valoteknologialla sekä ulkona että sisällä. Kun kuljettaja lähestyy autoa avaimen kanssa, ID.5 aloittaa tervetulorutiininsa. Ajovalot ja takavalot heräävät sarjassa ja samanaikaisesti ulkopeilien projektorit heijastavat ID.-perheen merkin maahan. Sekä ajovalot että takavaloryhmä edustavat uusinta led-teknologiaa. Saatavilla on myös IQ.LIGHT-led-matriisiajovalot älykkäästi ohjatuilla kaukovaloilla. Veistokselliset 3D-led-takavalot hehkuvat poikkeuksellisen voimakkaina. Matriisiajovalot ja 3D-takavalot ovat vakiovarusteita ID.5 GTX -mallissa. Valaistuksella on tärkeä rooli myös auton sisätiloissa. Katon, kojelaudan, ovien ja jalkatilan tunnelmavalaistuksen väri voidaan konfiguroida käyttäjän mieltymysten mukaisesti.

ID.5:n ohjaamossa on vain muutama tärkeimpiä toimintoja ohjaava kytkin ja painike. Säätimet ja näytöt on keskitetty kahdelle ruudulle. Toinen, pienempi on ohjauspyörän takana ja toinen, suurempi 12-tuumainen (vakiona) keskellä kojelautaa. Kuljettajan edessä olevaa näyttöä voidaan ohjata monitoimiohjauspyörästä. Suurempaa infotainment-näyttöä ohjataan kosketusnäytöstä. Käytössä on myös puheohjaus, jonka avulla voi esimerkiksi säätää lämpötilaa tai syöttää navigointiin kohteen. Puheohjaus aktivoituu ohjauspyörän napista tai äänikomennolla ”Hei ID”.

Volkswagen ID.5-mallin huipputeknologinen lisävaruste on lisätyn todellisuuden Head-up display -tuulilasinäyttö. Sen ohjeet sulautuvat todelliseen ympäristöön. Esimerkiksi navigoinnin kääntymisnuolet heijastuvat tuulilasiin ja piirtyvät kuljettajan näkökenttään noin 10 metrin etäisyydelle ajoneuvosta.

ID.5-malleja voidaan ladata latauslaitteella tai julkisessa vaihtovirtalatauspisteessä 11 kW:n teholla. Tien päällä ID.5-malleja voi ladata pikalatausasemilla jopa 135 kW:n teholla. Uutena toimintona tietyille markkinoille tulee kaksisuuntainen lataus (bi-directional charging). Kun kodin energianhallintajärjestelmä ja yhteensopiva latauslaite on käytössä, ID.5:n akkua voidaan käyttää syöttämään energiaa talon tarpeisiin.

ID.5 on ID.-perheen uusin malli, joka seuraa Euroopan myydyintä ID.3-mallia ja menestyksekästä ID.4-mallia. ID.5:lla Volkswagen nopeuttaa sähköisen liikkumisen kampanjaansa ACCELERATE-strategian mukaisesti. ID.5:n myötä Volkswagen luo uuden coupé-markkinasegmentin uusille asiakasryhmille. ID.-mallit ovat jo houkutelleet Volkswagenille huomattavan määrän täysin uusia asiakkaita.

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Helkama-Autokauppa laajenee Helsinkiin ja Tampereelle
Pohjola Vakuutus: Routakuoppavahinkojen määrä kasvussa
Volkswagen Golf eHybrid Comfort hinta alkaen 39 961,98 euroa ja sähköinen range 143 km

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *