Kaasujalka

Audi esitteli luksusluokan konseptiauton skyspheren

Julkaissut:

|

31.8.2021

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Audi esitteli luksusluokan konseptiauton skyspheren

Audi esitteli uuden konseptiautoperheensä ensimmäisen jäsenen,  roadster-mallin. Täyssähköinen kaksipaikkainen avoauto on nimeltään Audi skysphere ja sen linjat antavat suoria vihjeitä tulevaisuuden Audien muotoilusta.

 

Skyspheren avulla Audi havainnollistaa näkemystään tulevaisuuden ylellisten autojen segmentistä, jossa auton matkustamosta tulee interaktiivinen tila ja itse autosta kiehtovien elämysten alusta. Tämä on mahdollista autonomisen ajamisen, sisätilojen mullistavan uuden suunnittelun sekä saumattoman digitaalisen ekosysteemin ansiosta.

Audi skysphere -konseptiauto on osoitus brändin uudelleen määrittelemästä tulevaisuuden luksuksesta – kyse ei ole enää vain ajamisesta. Konseptiauton suunnittelussa selkeä tavoite on tarjota matkustajille kiehtovia maailmanluokan elämyksiä.

Tarjotakseen matkustajille maksimaalisen vapauden tunteen, Audi skysphere -konseptiauto on suunniteltu kahdelle erilaiselle – grand touring- tyyliselle ja urheilulliselle – ajoelämykselle. Tämän mahdollistaa upea tekninen yksityiskohta: muuttuva akseliväli. Sähkömoottorit sekä hienostuneet korin ja rungon osien toisiinsa liukuvat komponentit mahdollistavat akselivälin ja auton ulkopituuden muuttamisen jopa 250 millillä. Samalla auton maavaraa säädetään 10 millillä mukavuuden ja ajodynamiikan parantamiseksi.

Kuljettaja voi napinpainalluksella valita haluamansa ajoelämyksen: hän voi joko ajaa itse kiidättämällä 4,94 -metristä sähköroadsteriaan ”Sports”-tilassa, jossa akseliväli on lyhyempi ja ketteryyden täydentää takapyöräohjaus. Toisena vaihtoehtona kuljettaja voi halutessaan matkata 5,19 metrisellä GT:llä autonomisessa Grand Touring -ajotilassa nauttien maisemien katselusta, maksimaalisesta jalkatilasta ja saumattomasti integroidun digitaalisen ekosysteemin tarjoamista palveluista.

Auton GT-ajotilassa ohjauspyörä ja polkimet siirtyvät näkymättömiin: konseptiauton tilan tunne vie urheilullisen avoauton aivan uusiin ulottuvuuksiin. Samaan aikaan Audi skysphere seuraa automaattisesti tietä sekä liikennettä anturijärjestelmällään ja kuljettaa matkustajat turvallisesti määränpäähän.

Aivan kuten sisustus tarjoaa uuden, nykyaikaisen tulkinnan ylellisyydestä, niin vastaavasti digitaalinen ekosysteemi avaa matkustajille ennennäkemättömän vapauden tunteen ja elämysten maailman. Audin omat palvelut ja niiden kyky integroitua digitaalisiin palveluihin tarjoavat lähes rajattomasti mahdollisuuksia. Matkustajat voivat myös jakaa kokemuksensa ystävilleen sosiaalisen median kautta kuvilla niin sisätiloista kuin ympäristöstäkin. Auto huolehtii ajamisen lisäksi myös muista tehtävistä: se kerää matkustajille tietoja esimerkiksi matkan kohteesta ja hoitaa sekä pysäköinnin että latauksen itsenäisesti.

Audi skysphere -konseptiauto paljastettiin kotikentällään Kaliforniassa

Audi skysphere -konseptiauto esiteltiin elokuussa 2021 Montereyn autoviikoilla legendaarisella Pebble Beach -golfkentällä Kaliforniassa. Kyseessä ovat auton kotimaisemat, sillä uusi konseptiauto on suunniteltu ja muotoiltu Audi Design Studiossa Malibussa. Luovasta suunnittelusta vastasi Audi Design Studion päällikkö Gael Buzyn tiimeineen. Uraauurtavan mallin inspiraationa toimi oma legendaarinen klassikkomalli, Horch 853 roadster. Se oli vaikuttava noin 5,2 metriä pitkä avoauto, joka ei ollut ainoastaan modernin ylellisyyden määritelmä 1930-luvulla, vaan se voitti myös Concours d’Elegance -klassikkoautotapahtuman Pebble Beachissä vuonna 2009.

Edeltäjästä haettu inspiraatio rajoittuu konseptiauton mittoihin ja tyypillisiin mittasuhteisiin, kuten melko kompaktiin ohjaamoon ja pitkään keulaan. Vilkaisu Horchin konepellin alle paljastaa vaikuttavan kahdeksansylinterinen, viisilitraisen rivimoottorin. Audi skyspheressä on sen sijaan pääasiassa sähköisiä komponentteja, kuten laturi ja tasavirtamuuntaja, aktuaattorit sekä akselivälin muuttamisen mahdollistavat elektroniset ja mekaaniset komponentit. Lisäksi siinä on suuri tavaratila, johon oli esittelytilanteessa sijoitettu kaksi erityisesti konseptiautoa varten suunniteltua golfbägiä.

465 kW tehoa

”Uudet teknologiat, kuten sähköistys, digitalisaatio ja autonominen ajaminen, tarjosivat meille mahdollisuuden luoda elämyksen, joka ylittää tyypillisten roadstereiden tarjoaman kokemuksen”, kertoo suunnittelutiimin projektipäällikkö Gael Buzyn.

Audi skyspheren sähkömoottori on sijoitettu taka-akselille. 465 kW:n teho ja 750 Nm:n vääntö kiidättävät noin 1 800 kiloa painavaa roadsteria kevyesti. Noin 60 prosentin painojakauma moottoroidulle taka-akselille varmistaa hyvän pidon ja kiihtyvyyden 0–100 km/h vain neljässä sekunnissa.

Audi skyspheren akkumoduulit on sijoitettu pääosin matkustamon taakse, mikä on ajoneuvon painopisteen ja ketteryyden kannalta ihanteellista. Osa moduuleista on istuimien välissä olevassa keskitunnelissa, mikä on myös hyvä sijainti ajoneuvon dynamiikka huomioiden. Akun kapasiteetin odotetaan olevan yli 80 kWh, minkä ansiosta toimintamatka ainakin taloudellisessa GT-tilassa on yli 500 km (WLTP).

Takapyöräohjaus ja mukautuva ilmajousitus

Konseptiautossa on kaksinkertaiset kolmiotukivarret edessä ja takana. Tukivarsien materiaali on taottua ja valettua alumiinia. Ohjaus tapahtuu steer-by-wire-järjestelmällä, joka ohjaa sekä etu- että takapyöriä. Koska järjestelmää ei ole kytketty mekaanisesti etuakseliin, kuljettaja voi napin painalluksella valita erilaisia ohjaussuhteita ja -asetuksia. Tämän ansiosta ohjauksen voi säätää äärimmäisen suorasta pehmeän mukavaan, jonka lisäksi ohjauksen palautumista voi säätää esimerkiksi pysäköitäessä minimaalisesta nopeasti palautuvaan. Auton pieni kääntösäde on ohjaavan taka-akselin ja muuttuvan akselivälin ansiota.

Vakiintuneen Audi-alustateknologian avulla varmistetaan, että jousitus mukautuu erilaisiin olosuhteisiin – Audin konseptiautossa käytetään uusimman sukupolven mukautuvaa ilmajousitusta, jonka kolmekammioinen rakenne takaa mukavan perusjousituksen. Urheilullisemmassa ajossa yksittäiset kammiot voidaan deaktivoida nopeasti. Tällöin alustan ominaiskäyrä muuttuu progressiivisemmaksi vähentäen kallistelun ja keinumisen minimiin. Korin madaltaminen 10 millillä pienentää ilmanvastusta, mikä on erityisen tärkeää pitkillä matkoilla.

Aktiivisella jousituksella on keskeinen rooli Audi skyspheren monipuolisissa ajo-ominaisuuksissa. Samalla kun auto rullaa eteenpäin yksittäisiä pyöriä nostetaan tai lasketaan tienpinnan epätasaisuuksien mukaan hienosti yhdessä toimivien aktiivisen alustan hallinta- ja käyttöjärjestelmien sekä navigaatiojärjestelmän digitaalisen ennakoinnin avulla. Aerodynaamisesti muotoiltuihin 23-tuumaisiin kevytmetallivanteisiin on asennettu 285/30-renkaat, jotka sopivat sekä urheilulliseen ajotyyliin ja sen mukanaan tuomiin rajuihin pitkittäis- ja poikittaiskiihtyvyyksiin, että minimaalisen vierintävastuksen ansiosta myös pitkän matkan ajoon.

Pituutta yli 5 metriä

Kun verrataan autojen kokoa – pituus 5,23 metriä vs. 5,19 m, leveys 1,85 metriä vs. 2,00 – on helppo nähdä samankaltaisuus legendaarisen Horch 853 -avoauton ja Audi skyspheren välillä. Korkeudessa ero on sen sijaan silmiinpistävä: ikonisesti muotoiltu Horch on korimallista riippuen jopa 1,77 metriä korkea, kun taas sen autonominen jälkeläinen, Audi skysphere hurauttaa tielle urheilullisessa moodissaan vain 1,23 metrin korkuisena, painopiste ja aerodynamiikka optimoituna. Konseptiauto kunnioittaa klassikkoa eikä ole vain retrojäljitelmä.

Yhtenevistä mitoista huolimatta autojen linjoissa on merkittäviä eroja. Audille tyypillisten leveiden ja levenevien pyöränkaarien ansiosta skyspheren raideleveys korostuu – mikä on näkyvä osoitus sen dynamiikasta. Sivulta katsottuna mittasuhteet ovat vaikuttavat: pitkä konepelti ja etenkin edessä lyhyt ylitys. Pyöränkaarien ja konepellin linjat kaartuvat orgaanisesti. Tuulitunnelissa suunnitellussa takaosassa yhdistyvät speedsterin ja shooting brake -mallin elementit laajojen lasipintojen muodostamaksi virtaviivaiseksi muotoiluksi. Kaksi varta vasten Audi skysphereä varten suunniteltua viikonloppulaukkua löytävät paikkansa lasin alta ja ne pysyvät paikoillaan ristikkäisillä hihnoilla.

Keulassa on Audille tyypillinen Singleframe-säleikkö – vaikkei se enää olekaan jäähdyttimen säleikkö – ja kolmiulotteinen valaistu bränditunnus. Koko Singleframe ja sen sivupinnat on valaistu valkoisilla led-elementeillä, jotka toimivat kirjaimellisesti visuaalisten tehosteiden näyttämönä – sekä toiminnallisina tehosteina että liikkuvina tervetuloa-valosarjoina, kun auton ovet avataan ja suljetaan.

Pehmeän himmenevät ja strukturoidusti, rytmikkäästi sykkivät valot tuottavat elegantin vaikutelman. Keulan sivujen päiväajovalot antavat puolestaan valoyksiköille päättäväisen ja keskittyneen ilmeen. Akselivälin muuttuessa edessä ja takana olevat led-valot näyttävät erityisen dynaamisen valosekvenssin.

Takaosaa hallitsee koko ajoneuvon levyinen digitaalisesti ohjattu led-pinta. Lukemattomat punaiset ledit on siroteltu kuin rubiinit perän pystysuoraan osaan. Heijastimet luovat dynaamisia valo- ja varjokuvioita, kun valoyksiköt kytketään päälle ja pois.

Kun akseliväli ja siten toimintatila vaihdetaan GT:stä Sportiin, myös merkkivalot muuttuvat ja lähettävät selkeän viestin Audi skysphere -konseptiauton muuttuneesta luonteesta. Tämä näkyy erityisesti Singleframen ympärillä.

Sivulta katsottuna huomion kiinnittävät helmapellit, jotka näyttävät työntyvän takapyöränkaarien sisälle. – tämä on tarpeellinen ominaisuus, koska akselivälin muuttuessa ne todella liikkuvat taaksepäin. Helmapellit on kiinnitetty auton etuosaan ja liikkuessaan paneeli liukuu taaksepäin oven alle. Toiminnossa akseliväli pienenee pidennettyä Audi A8 L -mallia vastaavasta vakiokoosta huomattavasti kompaktimpaan Audi RS 5:n kokoon – 25 senttiä on huomattava ero. Eikä ainoastaan teknisesti, vaan myös visuaalisesti ja ennen kaikkea ajokokemuksen kannalta.

Audi skysphere -konseptiautolla todellakin on kaksi erilaista persoonallisuutta: GT ja ylellinen urheiluauto. Merkittävimmistä eroista voi kuitenkin nauttia vain sisätiloissa, koska siellä, takareunasta saranoitujen ja leveälle aukeavien ovien takana, Audi skysphere tarjoaa todellisia elämyksiä.

Kaksi erilaista elämystilaa yhdessä

Tulevissa kolmessa uudessa konseptiautossa – Audi skysphere, Audi grandsphere ja Audi urbansphere – matkustajia ympäröivä tila (”shpere”, sfääri) on elämyksiä luova keskipiste. Kaikki kolme ajoneuvoa on suunniteltu nelostason autonomiseen ajamiseen, eli tietyissä erikseen määritellyissä tie- ja liikennetilanteissa kuljettaja voi siirtää ajamisen kokonaan auton vastuulle siten, ettei hän itse puutu siihen lainkaan.

Tämän seurauksena ohjauslaitteet, kuten ohjauspyörä ja polkimet, voidaan kääntää pois näkyvistä ja siten piilottaa kokonaan auton sisätilasta. Matkustajat – myös vasemmanpuoleisen etuistuimella – voivat nauttia uudenlaisesta vapaudesta, vapaudesta rentoutua ulkoilmassa, nauttia maisemista ja tuulesta – tai olla vuorovaikutuksessa internetin ja muun maailman kanssa Audi skyspheren digitaalisen ekosysteemin kautta.

Hallintalaitteista vapaa sisätila näyttää keveältä ja avaralta. Sen suunnittelua on monin paikoin innoittanut Art Deco -tyyli. Mukavissa istuimissa on design-kalusteiden visuaalista eleganssia, mutta ne täyttävät silti auton istuimessa ajon aikana tarvittavat vaatimukset ilman kompromisseja – sivutuet ja turvaominaisuudet ovat osa kokonaisuutta. Ne on verhoiltu kestävästi tuotetulla mikrokuitukankaalla ja mukautuva sijoittelu tarjoaa aiemmin vain lentokoneen ensimmäisessä luokassa koetun jalkatilan ja liikkumisvapauden. Myös muut kestävästi tuotetut materiaalit kuten ympäristösertifioitu eukalyptuspuu ja synteettisesti valmistettu keinonahka luovat osaltaan sisätiloihin vertaansa vailla olevan kokemuksen.

Kun kuljettaja ohjaa Audi skysphere -konseptiautoa itse, sisustus muuttuu ergonomisesti täydelliseksi ohjaamoksi. Alustan ja korin mukana myös kojetaulu ja keskikonsolin näyttö siirtyvät taaksepäin. Kaikki hallintalaitteet, ohjauspyörä ja polkimet mukaan lukien, asettuvat kuljettajalle parhaiten sopivaan asentoon.

Ajoneuvoa ja infotainment-järjestelmää ohjataan suurilla, kojelautaan ja keskikonsolin yläosaan sijoitetuilla 1 415 milliä leveillä ja 180 milliä korkeilla kosketusnäyttöillä. Grand Touring -tilassa niissä voidaan näyttää internet-sisältöjä, videoneuvotteluita tai suoratoistoelokuvia. Ilmastointilaitetta hallitaan ovien pienillä kosketuspaneeleilla.

Laadukas äänentoistojärjestelmä – joka todella sopii tähän ylelliseen avoautoon – tarjoaa konserttisalitason äänenlaadun myös ajoneuvon liikkeessä ollessa. Kaiuttimet on kätketty ovipaneeleiden taakse, takaosan lisäkaiuttimilla tuotetaan surround-ääntä. Niskatuen muoto estää turbulenssin sekä tuulen meluhaitat.

Audi skyspheren, Audi grandspheren ja vuonna 2022 julkistettavan Audi urbanspheren myötä Audi esittelee visionsa progressiivisesta ylellisyydestä. Audi esittelee konseptimalleissa autoilukokemuksen, joka on muutakin kuin vain se, että autossa vietetään aikaa kuljettaessa pisteestä A pisteeseen B – se on paljon enemmän kuin pelkkä ajokokemus.

Konseptiautojen uusi muotoilu muuntaa sisätilat ja matkustamon auton keskipisteeksi, jolloin matkustuskokemus ei ole enää alisteinen teknologian rajoituksille. Tämä näkyy sisätilojen muunneltavuudessa, hallintalaitteiden häivyttämisessä sekä ohjaamon avaruudessa. Grand Touring -tilassa tämä ei tarkoita vain sujuvaa ja miellyttävää matkantekoa molemmille matkustajille, vaan myös uusia palveluita. Palvelujen avulla matkustajat voivat esimerkiksi suunnitella upean maisemareitin tai valita ravintolat ja hotellit matkansa varrelta.

Saatavana on myös räätälöityjä infotainment-toimintoja, kuten auton oman suoratoistopalvelun yhdistäminen kotona käytettyihin musiikki- ja videopalveluihin. Lisäksi Audi pyrkii tulevaisuudessa tarjoamaan luksusautojensa käyttäjille yksilöllisiä ja ainutlaatuisia kokemuksia, kuten konsertteja sekä kulttuuri- ja urheilutapahtumia, joihin pääsee osallistumaan vain kutsuvieraana. Näin Audi skysphere -konseptiauton kaltaisesta ajoneuvosta tulee muutamassa vuodessa alusta elämyksille, jotka laajentavat näköpiiriä pelkän ajamisen ulkopuolelle.

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Helkama-Autokauppa laajenee Helsinkiin ja Tampereelle
Pohjola Vakuutus: Routakuoppavahinkojen määrä kasvussa
Volkswagen Golf eHybrid Comfort hinta alkaen 39 961,98 euroa ja sähköinen range 143 km

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *