BMW iX:n sarjatuotanto käynnistyi Dingolfingissa
Täysin sähköisen BMW iX:n* sarjatuotanto käynnistyi 2. heinäkuuta Dingolfingin-tehtaalla Saksassa. Samalla tuotantolinjalla valmistetaan nyt polttomoottori-, hybridi- ja täyssähköisiä malleja.
BMW-konsernin suurin eurooppalainen tehdas valmistaa samalla tuotantolinjalla joustavasti uutta BMW iX:ää sekä BMW 5-, 7- ja 8-sarjan malleja. Lisätäkseen joustavuutta eri voimansiirtolinjojen käsittelyssä BMW on laajentanut ja kunnostanut tehtaan kokoonpanolinjaa. Yhtiö on investoinut yhteensä yli 400 miljoonaa euroa BMW iX:n tuotantoon Dingolfingin-tehtaalla.
– BMW iX:n lanseeraus on uusi virstanpylväs mallistomme sähköistämisessä ja osoittaa tuotantoverkostomme onnistuneen muutoksessa kohti sähköistymistä ja digitalisaatiota, sanoo yhtiön tuotannosta vastaava johtaja ja hallituksen jäsen Milan Nedeljković.
Monet BMW iX:n edellyttämistä muutoksista hyödyttävät BMW 7- ja 5-sarjan seuraavia sukupolvia, joiden valmistus alkaa Dingolfingissa tulevina vuosina. BMW on kertonut lanseeraavansa molemmista malleista täysin sähköiset versiot.
BMW iX:llä on tärkeä rooli suunnannäyttäjänä sähkö- ja älyautojen tuotannossa Dingolfingissa. Tehtaalla otetaan käyttöön monia innovaatioita tuote- ja tuotantoprosesseissa, erityisesti ajoneuvojen sähköjärjestelmän arkkitehtuurissa, ohjelmistoissa, digitaalisissa palveluissa, liitettävyydessä ja automatisoiduissa ajotoiminnoissa.
BMW iX:n tuotanto vaatii entistä enemmän digitalisaatioon ja liikenteen sähköistymiseen liittyvää osaamista. Siksi BMW on käynnistänyt suurimman koulutuspanostuksensa koskaan – 75 000 työntekijää koulutetaan tulevaisuuden osaamistarpeita varten. Tuhannet työntekijät Dingolfingin-tehtaalla ovat jo siirtyneet työtehtäviin, joilla on vahvat tulevaisuudennäkymät, muun muassa E-Drive Production -osaamiskeskukseen.
Pelkästään Dingolfingin-tehtaalla valmistettavien BMW iX:n ja muiden hybridimallien avulla BMW-konserni aikoo kaksinkertaistaa tänä vuonna tuotettujen sähköistettyjen ajoneuvojen osuuden vuoteen 2020 verrattuna. Vuosikymmenen puoliväliin mennessä puolet Dingolfingissa tuotetuista ajoneuvoista ovat sähköisiä. Ensimmäiset iX-mallit toimitetaan asiakkaille marraskuussa. BMW iX:n lanseerausta seuraa BMW i4**, jonka tuotanto alkaa Münchenissä.
Vastuullisuus on olennainen osa BMW:n toimintaa. Hiilijalanjäljen pienentämistä painotetaan erityisesti sähköautojen tuotannossa. Riippumattomat auditoijat ovat vahvistaneet, että BMW iX xDrive40:n* kasvihuonekaasupotentiaali on noin 45 prosenttia pienempi kuin vastaavan polttomoottorilla varustetun SAV-auton.
– Olemme jo kestävän kehityksen esikuva toimialallamme. Jatkamme kuitenkin investointejamme resursseja säästäviin tekniikoihin ja asetamme kunnianhimoiset tavoitteet toimialamme vastuullisimmalle tuotannolle, sanoo Nedeljković.
Konserni on jo onnistunut vähentämään resurssien kulutusta tuotettua ajoneuvoa kohti yli puolella vuosina 2006–2020. Hiilidioksidipäästöjä on vähennetty vielä enemmän – jopa 78 prosenttia. Tavoitteena on vähentää hiilidioksidipäästöjä tuotettua ajoneuvoa kohti vielä 80 prosenttia lisää vuoteen 2030 mennessä. Tämä on vaatinut toimenpiteitä myös Dingolfingin-tehtaalla. Esimerkiksi BMW iX -malli tuotetaan yksinomaan käyttämällä alueellista ja suoraan hankittua kestävää energiaa kahdesta vesivoimalaitoksesta.
Kestävä kehitys otetaan myös huomioon muun muassa energiatehokkaissa asennuksissa, pakkausten suunnittelussa, vesihuollossa sekä kuljetuslogistiikassa ja kierrätyksessä. Dingolfingin-tehdas pystyy saavuttamaan yli 90 prosentin kierrätysasteen ja yli 99 prosentin hyötykäyttöasteen. Tehtaan omat kaivot täyttävät yli 40 prosenttia sen vedentarpeesta, mikä vähentää alueen juomavesivarastojen käyttöä. BMW-konserni on vähentänyt vedenkulutustaan yli 30 prosenttia vuodesta 2006 lähtien.
Koko tehdas, kuten kaikki BMW-konsernin toimipaikat, on hiilidioksidineutraali tästä vuodesta lähtien vastaavien kompensaatioiden ja sertifikaattien käytön ansiosta.
*BMW iX xDrive40: Sähkönkulutus kWh/100 km: 22,5–19,4 (WLTP); Yhdistetyt CO2-päästöt: 0 g/km
BMW iX xDrive50 Sähkönkulutus kWh/100 km: 23,0–19,8 (WLTP); Yhdistetyt CO2-päästöt: 0 g/km
**BMW i4 eDrive40: Sähkönkulutus kWh/100 km: 20–16 (WLTP); Yhdistetyt CO2-päästöt: 0 g/km
Vastaa