Koeajo Renault Megane – Kenties luokkansa mukavin
Renault Megane on ollut aina minusta mukava auto ajaa. Pistokehybridinä se on entistäkin mukavampi, ehkä kokoluokassaan jopa kaikkein mukavin.
Koeajo Renault Megane. Pistokeladattavuuden lisäksi myös Meganen ulkonäkö on uudistunut varovasti. Keulalla on uusi puskuri ja kromisäleikkö korostaa auton tyylikkyyttä. Edessä täys-LED-valoihin on istutettu C-valokuvio ja sumuvalotkin on toteutettu LED-tekniikalla. Myös peräpäässä on tyylikkäät LED-valot
Meganessakin pistokehybridi -järjestelmän parina on 1.6-litrainen ja vapaasti hengittävä bensamoottori, ihan kuten Capturin ja Clionkin E-TECH -malleissa.
Mégane E-TECH Plug-in hybridissä on sama voimalinja kuin Capturin lataushybridissä litiumioniajoakkua myöten. Niinpä sen energiasisältö on 9,8 kWh (400 V) ja virta riittää WLTPnormin mukaan 50 kilometrin ajoon ja kaupungissa 65 kilometriin. Akun saa ladattua täyteen sähköauton latauspisteestä kolmessa tai kotipistorasiasta viidessä tunnissa.
Uudistuksen myötä Mégane on saanut Easy Link – multimediajärjestelmän, josta on helppo hallinnoida MULTI SENSE -ajotilavalintoja. Pure-ajotilan saa päälle joko kosketusnäytöltä tai sen alla olevaa EV-nappia painamalla. Tässä ajotilassa liikutaan pelkästään sähköllä, joten ajotilan valinta vaatii ajoakun riittävän lataustilan. Paikallisesti päästötön liikkuminen sallii Mégane E-TECH Plug-in hybridillä ajon paikoissa, missä polttomoottoristen autojen käyttö on kielletty.
Vaatii pientä paimentamista
10-tuumaisesta digitaalimittaristosta saa helposti kaiken tarpeellisen informaation ja näkymä on muokattavissa kuskin omien mieltymyksien mukaisesti.
Meganen jousitus toimii tasapainoisesti, mutta ajoittain jäisiin polanteisiin ajaessa se tuntui hieman pintakovalta. Pitkillä suorilla sen ohjaus tuntuu vaativan myös pientä paimentamista. Käännöksiä se kuitenkin tottelee loogisesti. Voittopuolisesti Megane tuntuu hiljaiselta, sivistyneeltä ja vakaalta matkantekokumppanilta kaikissa olosuhteissa.
Koeajoviikolla oli kovat pakkaset ja ajoni koostuivat jatkuvasta pätkäajosta kaupungissa sekä yhdestä 200 kilometrin moottoritieajosta Vantaalta Lahteen ja takaisin. Koska en kerrostaloasukkaana ladannut autoa itse kertaakaan ja sähköakku oli täysi vain autoliikkeen pihasta lähtiessäni, pidän 6.4 litran kulutusta satasella lukemaa kohtuullisena.
Ohjauspyörän lämmitintä piti oikein etsimällä etsiä, jonkun aikaa luulin, ettei autossa edes ole sellaista. Lopulta se löytyi kojelaudan vasemmasta alanurkasta, erillään muista peruskytkimistä.
Koeajoon saadun Meganen varustelu on kattava, mutta 38 898 eurolla saa tietysti paljon muutakin. Eri ihmiset painottavat eri asioita. Toiset varustelua, toiset esimerkiksi mukavuutta. Itse en ole koskaan ollut kovinkaan hanakka varusteiden perään. Omasta yli 10 vuotta vanhasta C-Mersustani puuttuu moni tämän päivän hienous, eikä se haittaa minua ollenkaan. Kokoluokassaan Meganen pistokehybridi on kuitenkin yksi mukavimmista, kenties mukavin.
Renault Megane Sport Tourer E-TECH Plug-In hybrid RS Line
Moottori R4, 1 598 cm³
Hybridijärjestelmän yhteisteho: 158 hv
Suorituskyky: kiihtyvyys 0–100 km/h: 9,8 s
Huippunopeus 178 km/h
EU/painotettu kulutus :1,3 l/100 km
CO2-päästöt 30 g/km
Tavaratila 447 l
Ajoneuvovero: 69,71 €/v
Hinta lisävarusteineen: 38 898 euroa, ilman lisävarusteita 36 390 €
Megane-malliston hinnat alk. 22 990 €
Plussat
Mukava ja hiljainen
Taloudellinen
Tyylikäs ulkonäkö
Miinukset
Jousituksen lievä pintakovuus
Suuntavakaus
JÄLKIMAKU
Meganen mukavuuteen ihastuin jo silloin, kun tämä neljäs sukupolvi tuli markkinoille vuonna 2016. Vaikea sanoa, ostaisinko juuri Megane-pistokehybridin, jos pitäisi maksaa autosta 35 000 euroa tai enemmän: jälleenmyyntiarvo kun riippuu niin monesta seikasta, muustakin kuin autosta itsestään. Mutta ehdottomasti kokoluokkansa ehkä mukavin menijä olisi pakko ottaa huomioon.
Teksti ja kuvat Timo Kiiski
Vastaa