Kaasujalka

Takaluukun kaasujouset koetuksella

Julkaissut:

|

8.4.2021

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Takaluukun kaasujouset koetuksella

SONY DSC

 

Eikö takaluukku avaudu yhtä näppärästi kuin ennen? Onko auton lastaaminen hankalaa, kun luukku ei nouse ylös asti? Ongelma on todennäköisesti huonokuntoisissa kaasujousissa. Heikentyneet kaasujouset kun eivät toimi pakkasilla.

Henkilöautoissa kaasujousia käytetään yleisimmin takaluukuissa ja konepelleissä. Jousien tehtävänä on pitää takaluukkua tai konepeltiä turvallisesti ylhäällä sekä pehmentää iskua luukkua suljettaessa.

Ajan mittaan jousista kuitenkin haihtuu kaasua ja niiden teho laskee, joten ne eivät enää toimi halutulla tavalla. Kesällä haihtuminen kiihtyy, sillä kaasu laajenee lämpimässä, kun taas talvella se puolestaan tiivistyy pienempään tilaan. Tästä johtuen kaasujousien heikko kunto havaitaan yleensä pakkassäällä, kun tiivistyneen kaasun määrä ei riitä kannattelemaan painavaa takaluukkua ja luukku jää riippumaan alemmaksi.

Joissain automalleissa kaasujouset toimivat yhdessä avausmekaniikan kanssa, joka rasittuu, jos jousi ei toimi riittävän tehokkaasti. Huonokuntoiset jouset saattavat aiheuttaa myös fyysisiä vaaratilanteita, jos ylös tuettu luukku yllättäen rojahtaakin alas kesken lastauksen. Vaihdon kanssa ei siis kannata viivytellä.

SONY DSC

–Kaasujousien vaihto on suhteellisen helppoa ja nopeaa, mutta vaatii hieman näppäryyttä. Huomioithan, että takaluukun jouset tulee vaihtaa molemmille puolille samalla kertaa, neuvoo markkinointipäällikkö Jouni Vainikka auton varaosien ja tarvikkeiden tuonti- ja tukkuliike Kaha Oy:stä.

Vuonna 1934 Saksan Koblenzissa perustettu Stabilus on tänä päivänä yksi maailman johtavia kaasujousien toimittajia. Vuosikymmenien kokemus alalta, tuotteiden laaja soveltuvuus, hyvä saatavuus ja korkea laatu tekevät Stabiluksesta luontevan valinnan, kun tarvitaan toimivia kaasujousia.

Stabilus suunnittelee ja rakentaa itse kaikki tuotannossa käyttämänsä teknologiat ja koneistot. Näin voidaan varmistaa, että tuotteiden korkeat laatustandardit täyttyvät kaikissa tuotantolaitoksissa ympäri maailmaa. Yrityksellä on tehtaita niin Euroopassa, Aasiassa, Pohjois- ja Etelä-Amerikassa kuin Australiassakin.

Teksti Timo Kiiski
Kuva Kaha

 

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

”Kesärenkaissa ei kannata säästää”
Helsingin Rengashotelli Euromasterin partneriksi
”Pienenkin korjaamon pitää erikoistua”

Tietoa julkaisijasta

Mika

(1) Lukijan kommentti

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *