Audi Q4 e-tronin ennakkomyynti alkaa kevään aikana
Audi Q4 e-tron on 4 590 mm pitkä, 1 865 mm leveä ja 1 613 mm korkea. Ulkomitoiltaan se sijoittuu isojen kompaktien SUV-mallien segmenttiin. Audin täyssähköisen voimalinjan MEB-alustarakenne mahdollistaa täysin uuden tilankäytön.
Vaikka etuylitys on vain 86 senttiä, akseliväli on jopa 2,76 metriä – mikä on jopa enemmän kuin monessa keskikokoisessa SUV-mallissa. Tämän ansiosta sisätila on 1,83 m pitkä, mikä vastaa isomman, täysikokoisen SUV-mallin mittoja.
Kuljettajan lisäksi reilun kokoisista sisätiloista voi nauttia neljä matkustajaa. Sisätilojen runsaat tilat mahdollistaa osaltaan se, että autossa ei ole keskitunnelia, vaan lattia on tasainen. Takaistuimet ovat lähes seitsemän senttiä korkeammalla kuin etuistuimet, mutta silti pääntilaa on takanakin runsaasti – myös polvitila on suorastaan ylellinen.
Audi Q4 e-tronin 520 litran tavaratilaan mahtuu reilusti matkatavaraa. 40:20:40-suhteessa jaetut selkänojat taittamalla saadaan käytännössä tasainen pinta. Kattoon asti lastattuna tavaratilan koko on 1 490 litraa. Lisävarusteena tulee saataville myös väliverkko ja matkatavarapaketti, joka sisältää säädettävän, kahdelle eri korkeudelle sijoitettavan tavaratilan lattian.
Nelitasoinen täysin digitaalinen toimintakonsepti
Audi luottaa Q4 e-tronissa muiden mallien tapaan täysin digitaaliseen matalan valikkorakenteen käyttö- ja näyttökonseptiin. Nelitasoiseen konseptiin kuuluvat digitaalinen mittaristo tai virtuaalinen Audi virtual cockpit -mittaristo, MMI-kosketusnäyttö ja luonnollinen ääniohjaus. Lisävarusteena on saatavilla teknologisesti uraauurtava lisätyn todellisuuden head-up display -tuulilasinäyttö.
Audi Q4 e-tronin lisävarusteena saatavan lisätyn todellisuuden head-up display -tuulilasinäytöllä Audi ottaa valtavan harppauksen eteenpäin näyttöteknologioissa. Tärkeitä tietoja näytetään tuulilasissa kahdella eri tasolla: status-osiossa sekä lisätyn todellisuuden (AR) osiossa. Avustavien järjestelmien tiedot ja navigoinnin ohjenuolet, lähtöpisteet ja määränpäät esitetään dynaamisesti, ja ne näyttävät kelluvan auton ulkopuolella oikeilla paikoillaan noin kymmenen metrin päässä kuljettajasta – joissain tilanteissa huomattavasti kauempanakin. Kuljettaja ymmärtää näytön ohjeiden merkityksen nopeasti niistä häiriintymättä ja ne ovat erityisen hyödyllisiä silloin, kun näkyvyys on huono.
Lisätyn todellisuuden sisällöt vastaavat kuljettajan näkökentässä 70-tuumaista näyttöä. Sen alapuolella on statusosio, jossa ajonopeus ja liikennemerkit sekä kuljettajaa avustavien järjestelmien symbolit näkyvät staattisina. Ne näyttävät kelluvan noin kolmen metrin päässä kuljettajasta.
Lisätyn todellisuuden head-up display -tuulilasinäytön teknologinen sydän on sen syvällä kojelaudan sisällä sijaitseva kuvanmuodostusyksikkö (PGU, Picture Generation Unit). Erittäin kirkkaan lcd-näytön kuva heijastetaan kahden peilin kautta ja järjestelmän optiikka jakaa sen lähikenttä- ja kaukoalueisiin. Tasopeilit heijastavat kuvan suureen, elektronisesti säädettävään koveraan peiliin ja edelleen tuulilasiin, josta se näkyy vain kuljettajan näkökentän alueelle. Symbolit näyttävät kelluvan noin kymmenen metrin päässä tai tilanteesta riippuen jopa kauempana, ja yhtä selkeänä kuin todellinen ympäristö.
Järjestelmän aivoina toimii AR Creator -nimellä tunnettu ohjelmisto, joka muodostaa heijastusnäytön kuvat. Se on osa MIB 3 -infotainment-järjestelmää ja koostuu useista yksittäisistä moduuleista. AR Creator renderöi näyttösymbolit 60 kuvan sekuntinopeudella ja mukauttaa ne tuulilasinäytön optiikalle sopiviksi. Samalla se laskee symboleiden oikean sijainnin suhteessa ympäristöön, jota varten saadaan raakadataa etukamerasta, tutka-anturista ja GPS-navigoinnista. Sen ohjelmisto koostuu noin 600 000 koodirivistä, mikä on noin 50 prosenttia enemmän kuin esimerkiksi avaruussukkulan ensimmäisen version koko hallintajärjestelmässä.
AR Creator osaa huomioida myös sen, että kohteen tunnistamisen ja tuulilasinäytön grafiikoiden tuottamisen välillä on aina muutaman sekunnin murto-osan viive. Näiden lyhyiden aikaikkunoiden aikana Q4 e-tron voi siirtyä huomattavastikin esimerkiksi jarrutuksesta tai tien epätasaisuuksista johtuen. Järjestelmä suorittaa lukuisia laskelmia jatkuvasti varmistaakseen sen, etteivät symbolit hyppää kuljettajan näkökentässä väärään paikkaan. Laskentaa tehdään paitsi kameran ohjelmistossa myös AR Creatorissa, joka ennakoi auton seuraavia liikkeitä. Se arvioi paitsi auton etenemistä, myös sen pystysuuntaisia liikkeitä kameran, tutkan ja elektronisen ajovakauden hallinnan antureiden tietojen perusteella. Nämä tiedot yhdistetään tärinänvaimennukseksi, joka tehdään muutama millisekunti ennen kuvan lähettämistä ja jonka tavoitteena on estää näytön häiritsevä heiluminen.
Navigointi: drooni lentää edellä
Lisätyn todellisuuden head-up display -tuulilasinäyttö osoittaa vahvuutensa erityisen vaikuttavasti navigoinnin yhteydessä. Drooniksi kutsuttu dynaaminen nuoli näyttää tiellä reitin seuraavaan pisteeseen. Kun kuljettaja lähestyy risteystä, nuoli antaa ensin kääntymisohjeen. Sen jälkeen animoitu nuoli ohjaa kuljettajaa tarkasti reitillä. Mikäli reitti jatkuu suoraan eteenpäin, drooni lentää sinne ja katoaa – ilmestyäkseen uudestaan riittävän ajoissa ennen seuraava toimintapistettä. Etäisyys seuraavaan toimintapisteeseen näytetään metreinä ikkunan alareunassa.
Vaikka kuljettaja olisi aktivoinut mukautuvan vakionopeudensäätimen, joka pitää auton keskitettynä kaistallaan, lisätyn todellisuuden head-up display -tuulilasinäyttö avustaa häntä visuaalisesti. Heti, kun Audi Q4 e-tron lähestyy kaistaviivaa ilman, että suuntavilkku on kytketty, kaistanvaihtovaroitin lisää punaisen viivan todellisen kaistaviivan päälle. Toinen esimerkki liittyy edessä ajavaan ajoneuvoon: jos mukautuva vakionopeudensäädin on aktivoitu, edellä ajava auto merkitään värillisellä raidalla – tämä kertoo kuljettajalle mukautuvan vakionopeudensäätimen tilan. Punainen merkintä ja varoitussymboli ilmestyvät näkymään silloin, kun mukautuva vakionopeudensäädin haluaa kiinnittää kuljettajan huomion tilanteeseen.
Digitaalisen ohjaamon kolme vaihtoehtoa
Vakiovarusteisessa digitaalisessa mittaristossa on 10,25-tuumainen näyttö, jota ohjataan monitoimiohjauspyörällä. Nopeusmittarin viereen sijoitettu tehonäyttö kertoo kaikki voimalinjan tärkeät tiedot akun tilasta, latauksesta ja varauksesta rekuperaatioon. Valinnaisena on saatavana virtuaalinen Audi virtual cockpit -mittaristo, joka integroi navigoinnin kartat ja infotainment-järjestelmän hallinnan ja tarjoaa mahdollisuuden valita kahden eri näkymän välillä. Huippuluokan virtuaalisessa Audi virtual cockpit plus -mittaristossa on kolme eri näyttötilaa: klassinen, urheilullinen ja e-tron, jossa keskeisenä on tehonäyttö. Monia näytöistä voidaan vielä mukauttaa MMI-järjestelmän asetuksista.
Audi Q4 e-tronin 10,1-tuumaisessa MMI-kosketusnäytössä on akustinen palaute ja 1540 x 720 pikselin resoluutio. MMI Radio Plus -järjestelmässä on 10,1-tuumainen MMI-kosketusnäyttö 1540 x 720 pikselin resoluutiolla ja sen kautta hallitaan sekä infotainment-järjestelmää että lukuisia mukavuustoimintoja. Näyttö toimii myös piirtoalustana, johon voi kirjoittaa sormella. Suuremmassa versiossa (lisävaruste) näyttö on 11,6-tuumainen ja sen resoluutio on 1 764 x 824 pikseliä. Tämä Audin tuotevalikoiman toistaiseksi suurin näyttö on tulee saataville vuoden 2021 lopulla.
Progressiivinen ja ilmava sisusta
Uuden teknologian aikakausi heijastuu myös Q4 e-tronin sisätiloihin. Kojelauta tekee vaikutuksen progressiivisella eleganssillaan ja korostaa ilmavan avaraa tunnelmaa. Ohjaamolle on ominaista kolmiulotteinen muotoilu, jonka geometriset osat luovat sähköistä jännitettä sisustukseen.
Audi Q4 e-tronissa hallintayksiköt ja näytöt ovat myös aiempaa selkeämmin muotoilullisia elementtejä. Kuljettajan digitaalinen mittaristo on kuin kahden elementin väliin upotettu timantti – vasemman puolen lyhempi elementti sisältää ilmastoinnin tuuletusventtiilit ja oikealla puolella elementti jatkuu aina etumatkustajan oveen saakka yhdistäen useamman tuuletusventtiilin. Puhdaslinjainen ja keveä MMI-kosketusnäyttö on sijoitettu käytön kannalta ergonomisesti ja se on kallistettu kohti kuljettajaa.
Näytön yläpuolella on tyylikäs somistepaneeli, joka liittää näytön kojelautaan. Paneelin pintamateriaaliksi on lisävarusteena valittavissa muun muassa lehmus-puuta sekä kahta erilaista alumiinisomistetta. Myös osittain kierrätysmateriaalista valmistettu hybridikangas tulee tarjolle S line -sisätilapaketin yhteydessä pian auton myyntiin tulon jälkeen.
Varustepaketista riippuen kojelautaa muotoilevat pinnat on toteutettu sisustukseen sopivaksi hopean ja harmaan sävyillä. Muotoilu jakaa kojelaudan vaakasuorassa kahteen osioon ja kojelaudan alaosion somistepinnassa on erottuva e-tron-tunnus. Sen alapuolella on kuljettajaan suunnattuna ilmastoinnin hallintayksikkö ja laaja ohjainpaneeli. Ohjainpaneeliin on sisällytetty kompakti vaihteenvalitsin, kapasitiivinen pyörivä äänenvoimakkuudensäädin, käynnistys- / pysäytyspainike sekä Audi drive select -hallintajärjestelmän valintapainike. Paneeli sisältää myös saumattomasti mustaan kosketuspintaansa sijoitettuja, taustavalaistuja muiden toimintojen painikkeita.
Kosketustoiminnolla varustettu ohjauspyörä
Myös Audi Q4 e-tronin ohjauspyörä näyttää suuntaa tulevaisuuden liikkumiselle. Kaksipuolainen muotoilu osoittaa sen olevan uutta sukupolvea. Keskiosan pehmusteeseen on upotettu neljä rengasta ja alaosassa on e-tron logo. Ylemmässä puolassa on mustat kosketuspinnat, joiden aktiiviset toimintoalueet on taustavalaistu. Hienoiset ulkonemat erottavat painikkeet toisistaan ja tekevät niistä helppokäyttöisempiä. Painikkeet antavat myös haptisen palautteen. Älypuhelimen tapaan käytössä on kosketuseleiden lisäksi myös pyyhkäisyeleet, jotka mahdollistavat esimerkiksi luetteloiden helpon selaamisen.
Ohjauspyörästä on tarjolla erilaisia versioita. Huippumallin puolissa on kaksiosainen viimeistely ja painikkeilla voi ohjata rekuperaatiota. Lämmitetty ohjauspyörä on sekä ylä- että alapuoleltaan tasainen; ratkaisu tekee ohjaamosta entistäkin futuristisemman. Uuden ohjauspyörän ulkonäkö, toiminnot ja tuntuma kertovat selvästi Q4 e-tronin edistyksellisestä luonteesta.
Audi Q4 e-tronin etuistuimet edustavat uusinta turvallisuusteknologiaa. Sivutörmäyksen sattuessa sivuturvatyynyjen lisäksi kuljettajan istuimen oikeanpuoleisesta tuesta avautuu keskiturvatyyny, joka estää kuljettajan ja etuistuimen matkustajan törmäämisen toisiinsa. Lisävarusteena saatavilla on muun muassa etuistuimien sähkösäädöt sekä ristiseläntuen säädöt. Saataville tulee myös urheiluetuistuimet integroiduilla päätuilla.
Sisustusväreinä on valittavana musta, teräksenharmaa, Santos-ruskea tai pergamenttibeige. Erilaisia sisustuspaketteja on saatavana kaikkiaan yhdeksän, joista neljä S line -sisätilapaketin yhteydessä. Ne eroavat toisistaan kynnyslistojen, pintojen värin, käsinojien materiaalin ja verhoilun osalta. Kaikki sisätilojen lisävarustepaketit sisältävät led-sisävalopaketin ja valinnaisena on tilattavissa myös laajennettu led-sisävalopaketti. Tietyt varusteet ovat saatavilla eksklusiivisesti ainoastaan S line -sisätilapaketin yhteydessä: mm. valaistut alumiiniset kynnyslistat, teräspintaiset polkimet, musta kattoverhoilu, kohokuvioidut S-tunnukset istuinten selkänojissa, perforoidusta nahasta valmistettu ohjauspyörän kehä kontrastiompeleilla sekä S logot.
S line -sisätilapaketin yhteydessä on valinnanvaraa myös verhoiluissa. Perinteisistä materiaaleista pitävät asiakkaat voivat valita nahka-/keinonahka-yhdistelmän tai ensiluokkaisen hienon nappanahan. Uutena verhoiluvaihtoehtona on keinonahan ja Dinamica-mikrokuitumateriaalin yhdistelmä. Materiaali näyttää ja tuntuu mokkapinnalta, mutta se on valmistettu esimerkiksi tekstiileistä ja PET-pulloista peräisin olevasta kierrätetystä polyesteristä.
Puls-verhoilu yhdistettynä keinonahkaan on toinen S line -sisätilapaketin sekundaarisia raaka-aineita hyödyntävä verhoiluvaihtoehto. Jopa 50 prosenttia käytetyistä tekstiilistä on peräisin kierrätetyistä PET-pulloista. Langaksi muutettuna saadaan lopputuloksena materiaalia, joka täyttää samat laatustandardit kuin perinteinen tekstiiliverhoilu. Audi Q4 e-tronin istuinsarjassa 26 puolentoista litran muovipulloa saa uuden käyttötarkoituksen.
Audin täyssähköinen mallisto ottaa lisää vauhtia. Audi Q4 e-tron seuraa suuria SUV-malleja, Audi e-tronia ja e-tron Sportbackia sekä urheilullista e-tron GT-mallia. Audi Q4 e-tronilla on suuri merkitys brändin sähköistysstrategiassa. Se lanseerataan erityisen houkuttelevaan ja nopeasti kasvavaan segmenttiin: kompakteihin maastoautoihin. Audi-asiakkaille se tulee tarjoamaan pääsyn sähköisen premium-liikkumisen maailmaan houkuttelevalla hinnalla.
Audi Q4 e-tron -mallin vakio- ja lisävarusteita ei ole vielä vahvistettu Suomessa.
Audi Q4 e-tron -mallin ennakkomyynti alkaa kevään aikana ja mallin ennakkovaraukset ovat auki Audi.fi-sivustolla.
Vastaa