BMW sijoittaa uuteen vähähiiliseen teräksen tuotantomenetelmään
BMW sijoittaa innovatiiviseen terästuotantomenetelmään: kun uudessa prosessissa käytetään uusiutuvaa energiaa, terästä voidaan tuottaa hiilettömästi. Sijoitus on osa BMW:n toimia koko toimitusketjunsa hiilidioksidipäästöjen vähentämiseksi.
Perinteisessä teräksentuotannossa masuunit tuottavat hiilidioksidia. Yhdysvaltalaisen Boston Metalin kehittämässä teknologiassa sähkön avulla tuotetaan harkkorautaa, joka prosessoidaan myöhemmin teräkseksi. Jos tuotannossa käytettävä sähkö on uusiutuvaa, koko prosessi on hiilidioksidipäästötön. Menetelmä on tarkoitus saada teollisen mittakaavan terästuotantoon lähivuosina.
”Etsimme järjestelmällisesti suurimpia hiilidioksidipäästöjä aiheuttavia raaka-aineita ja komponentteja toimitusketjustamme. Teräs on yksi näistä, mutta välttämätön autojen valmistuksessa. Siksi haluamme vähentää hiilidioksidipäästöjä teräksen toimitusketjussamme. Tavoitteena on vähentää hiilidioksidipäästöjämme nykytasosta noin kaksi miljoonaa tonnia vuoteen 2030 mennessä”, kertoo BMW:n ostoista ja toimitusketjusta vastaava johtaja Andreas Wendt.
Teräs on yksi tärkeimpiä materiaaleja autotuotannolle tulevaisuudessakin. Sähköisen liikkuvuuden kasvusta huolimatta terästä tarvitaan koriin ja useisiin komponentteihin. BMW prosessoi Euroopassa yli puoli miljoonaa tonnia terästä vuodessa.
BMW on ryhtynyt myös lisätoimenpiteisiin kriittisten raaka-aineiden turvaamiseksi. Tavoitteena on lisätä kierrätysraaka-aineiden osuutta tuotannossa vuoteen 2030 mennessä merkittävästi kiertotalouden periaatteiden mukaisesti. Tuotannossa yli jäävä teräs – esimerkiksi kun oviaihion leikkauksesta jäljelle jäävä teräslevy – käytetään uudestaan tai lähetetään teräksenvalmistajalle kierrätettäväksi. Kierrätysraaka-aineiden käyttö vähentää huomattavasti hiilidioksidipäästöjä ja energiankulutusta sekä säästää luonnonvaroja.
Vastaa