Kaasujalka

Koeajo BMW 530e xDrive – Nelivetoinen ladattava hybridi

Julkaissut:

|

24.11.2020

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo BMW 530e xDrive – Nelivetoinen ladattava hybridi

Koeajossa BMW 530e xDrive. Odotettu uudistus, sillä 5-sarja sai  alkuvuodesta mallistoonsa nelivetoisen ladattavan hybridin, jolla se iskee erityisesti suuren suosion saaneisiin Volvon T8 -malleihin.

Tämä BMW 530e xDrive eli 5-sarjan hybridi-BMW on täysin identtinen auto, joita tilattiin suuren kohun saattelemana keväällä myös maamme ministereille. 530 xe-mallin keulalla on 2-litrainen bensaturbo ja sähkömoottori, jotka tuottavat voimaa yhtä lailla kaikille renkaille. Vetotapa ei muutu mitenkään onko käytössä sitten bensa tai sähkömoottori. Ajettavuus pysyy loogisena myös liukkailla tienpinnoilla toisin kuin Volvoissa.

Joskus aikoinaan BMW:n mallimerkinnöistä pystyi päättelemään auton moottorin kuutiotilavuuden, mutta se ei ole enää kovinkaban monen mallin kohdalla pitänyt paikkansa. Kuten ei myöskään tämän hybridin kohdalla. Karkeasti sanottuna nykyään siitä voi päätellä teholuokan. Kestotestissä olevassa Bemarissa mallimerkintä kertoo kuutiotilavuuden.

Suorituskyky on varsin asiallista tasoa, sillä moottoreiden yhteisteho on 252 hevosvoimaa ja vääntöäkin löytyy komeat 420Nm:ia. Niiden avulla nollasta sataseen kestää 6.2 sekuntia ja huippunopeuttakin auto kelaa 235km/h:ssa, jos sillä nyt jotain merkitystä on. Pelkästään sähkömoottorilla voi ajaa maksimissaan 140 kilometrin tuntivauhtia.

Vertailun vuoksi kerrottakoon, että pelkästään samalla bensamoottorilla varustettu malli, 530i, on 265 kiloa kevyempi ja suorituskyky arvoiltaan aavistuksen parempi.

Harmikseen on todettava, että suurin sallittu vetokyky jää tällä hybridillä vain 750 kiloon eli karavaanareiden on turha haaveilla tästä Bemmistä. Tavaratilakin on 120 litraa pienempi kuin pelkässä  bensamallissa, joten ei tämä auto ole pelkkää onnea ja autuutta.

Tehtaan ilmoittamaan kulutukseen ei tämänkään ladattavan hybridin kohdalla päästy. Kokeilimme ajaa tämä koeajo lähes kokonaan ilman latausta ja siltikin kulutus jäi varsin alhaiseksi. Hyvä esimerkki siitä, miten paljon nämä ladattavat hybridit ovat kehittyneet. Näin isossa autossa diesel on edelleen se taloudellisin ja ympäristöystävällisin ratkaisu tai vielä parempi olisi dieselhybridi, jos semmoinen olisi BMW:llä tarjolla. Rakas kilpailjia Mercedes-Benz sellaisen tarjoaa.

BMW 53Oe Xdrive A
Hinta alk: 59 713,67 €
Moottoreiden yhteisteho: 252hv
Moottoreiden yhteisvääntö: 420Nm
Paino: 1935kg
Tavaratila: 410l
Pit.lev.kork.aks.väli: 4936, 1968, 1456, 2975
Kiihtyvyys 0-100km/h: 6.2s
Huippunopeus:  235km/h
Kulutus (valm.ilm): 2.0l
Päästöt: 46g/km
Koeajon kulutus: 7.5l

Plussat
Laatuvaikutelma
Ajettavuus
Neliveto

Miinukset
Vetokyky
Pienempi tavaratila
Suurempi paino

Jälkimaku
5-sarjan nelivetohybridi on toimiva kokonaisuus, jolla pääsee kaupunkiajossa pienellä kulutuksella. Ajettavuus on bemarimaisen dynaaminen ja miellyttävä.

Teksti ja kuvat Mika Salomaa

 

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajovideo: Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI 4Motion – Harvojen herkkua nykyään
Koeajo Skoda Suberb – Huh, miten ylellinen ohjaamo
Koeajo Ford Mustang Mach-E – Sähkö-Mustangin “arkisempi” painos

Tietoa julkaisijasta

Mika

(1) Lukijan kommenttia

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *