Kaikkien aikojen tehokkain Volkswagen Golf R
Volkswagen laajentaa urheilullisten Golf-mallien sarjaa vauhdilla. Nyt vuorossa on kahdeksannen sukupolven Golfin dynaaminen lippulaivamalli: uusi Golf R, joka saapuu markkinoille 5-ovisena versiona.
Volkswagen Golf R on perinteisesti tehokkain malli Volkswagenin suosituimmassa mallisarjassa kautta aikain. Tälläkään kertaa uusi Golf R ei tee poikkeusta: Golf R on ensimmäinen Volkswagenin malli, jossa lanseerataan täysin uusi nelivetojärjestelmä: 4MOTION yhdistettynä R-Performance Torque Vectoring -järjestelmään.
Uusi Volkswagen Golf R on Golf-mallien tehokkain versio kautta aikojen, tuottaen tehoa 235 kW (320 hv) ja vääntöä 420 Nm. Viides sukupolvi urheilullisesta mallista kiihtyy 0–100 km/h vain 4,7 sekunnissa. Huippunopeus on sähköisesti rajattu 250 km/h. Alustaa on kehitetty edelleen ja se on 20 mm alempana kuin perus-Golfissa. Progressiivinen ohjaus on vakiovaruste. Uutta on myös etuakselin 18” jarrujärjestelmä sinisillä jarrusatuloilla (aikaisemmin 17”).
Uudessa Golf R:ssä 4MOTION-neliveto on yhdistetty R-Performance Torque Vector -järjestelmään. Uusi Golf R tulee markkinoille uudelleen kehitetyllä nelivetojärjestelmällä, jossa on selektiivinen väännönohjaus taka-akselilla – se tunnetaan tästä eteenpäin nimellä 4MOTION R-Performance Torque Vectoring. Voimaa jaetaan nyt sekä etu- ja taka-akseleiden lisäksi myös molempien takarenkaiden välillä. Järjestelmä auttaa autoa kääntymään kaarteeseen entistä dynaamisemmin ilman aliohjaus-ilmiötä. Ensimmäistä kertaa Golf R:n nelivetojärjestelmä on yhdistetty Vehicle Dynamics Manager (VDM) -järjestelmään sekä mukautuvaan alustansäätöön (DCC) ja elektroniseen tasauspyörästön lukkoon XDS). Järjestelmien integrointi tarjoaa täysin uudenlaista ajodynamiikkaa ja auton käsiteltävyyttä.
Uusi Golf R vietiin vielä viimeistelyvaiheessa viritettäväksi legendaariselle Nürburgringin radalle. Mikäli autossa on lisävarusteinen R-Performance-paketti, Golf R saa uuden, myös Nürburgring Nordscleifen radalle sopivan ajoprofiilin – Special. Special-ajomoodissa kaikki auton pääjärjestelmien parametrit on konfiguroitu Nordschleife-radalle sopiviksi. Tulos: Golf R, jossa on 7-vaihteinen kaksoiskytkinautomaattivaihtei
Uusi Golf R on uudistunut niin ulkoa kuin sisältäkin. Uuden muodon ovat saaneet R-muotoiltu etupuskuri, ilmanottoaukot, etusäleikkö sekä vakiovarusteiset led-matriisiajovalot. Auton takaosassa on uusi mustan sävyinen diffuusori ja uusi takapuskuri. Kromipäällysteiset kaksoispakoputket ovat Golf R:n tunnusmerkki. Myös Akrapovicin valmistama titaanipakoputkisto on saatavilla. Ulkovärejä on saatavilla kolme: Lapiz Blue-metalliväri, Deep Black -helmiäisväri sekä Pure White -normaaliväri.
Sisäpuolella Volkswagen on digitalisoinut ohjaamon. Vakiovarusteena ovat infotainment-järjestelmä ja Golf R:ää varten mukautettu Discover Cockpit Pro -mittaristo. Uudessa Golf R:ssä on mm. uusi R-näkymä, joka tarjoaa täysin uudenlaisen 3D-ulkoasun. Mittaristosta löytyy myös erityinen kierrosaikanäyttö. Kiinteällä pääntuella varustetut urheiluistuimet R-logolla ovat vakiovaruste. Istuinten keskiosat ovat Sardegna-kangasta ja reunat ArtVelours-microfleeceä. Istuimiin on saatavissa lisävarusteena myös nahkaverhoilu Nappa tuuletetuilla etuistuimilla. Lämmitetyssä R-monitoimiohjauspyörässä on uusi R-painike ja isommat vaihteenvalitsimet. R-painiketta voimakkaasti painamalla on mahdollista siirtyä suoraan Race-ajomoodiin.
Ensimmäiset uudet Volkswagen Golf R:t saapuvat Suomen Volkswagen-jälleenmyyjille vuoden 2021 alkupuoliskolla.
Uuden Volkswagen Golf R:n hinnasto ja lisävarustehinnasto julkaistaan marraskuun aikana.
Vastaa