Koeajo BMW 840i Gran Coupe – Luksusta matkantekoon
Upea BMW 840i Gran Coupe. BMW 8-sarjan mallisto täydentyi neliovisella tyylikkäällä Gran Coupe-mallilla, joka tarjoaa ylellistä matkantekoa.
Koeajossa BMW 840i. 8-sarjan BMW on meille tuttu jo muutamasta aiemmasta koeajosta ja nyt on vuorossa mallisarjan neliovinen coupemallinen versio, joka on BMW:n kohdalla nimetty tutusti Gran Coupe. Aiemmasta 6-sarjasta oli myös tarjolla tämä sama malli, mutta nyt tämä 8-sarja on edeltäjäänsäkin ylellisempi.
8-sarjan Gran Coupe on hillityn tyylikäs ja arvokkaan näköinen ilmestys. Pitkä, leveä ja matala auto tarjoaa kyytiläisille ylellistä matkustamista. Kuljettajan paikka on tämänkin Bemarin kohdalla se halutuin paikka. Vaikka auto onkin ulkoisilta mitoiltaan hulppean kokoinen tämä kaunotar ei tarjoa takamatkustajilleen mitenkään väljiä tiloja vaan sitä tarkoitusta varten kannattaa hankkia 5- tai 7-sarjalainen.
Koeajetun Bemarin keulalla hurisee legendaarinen kolmelitrainen suorakutonen, joka on nykypäivän trendien mukaisesti ahdettu. Harmikseen on todettava, että tätä kaunotarta ei saa hybridinä lainkaan ja senpä vuoksi tämän hintakin nousee autoverosta johtuen aivan hurjan korkealle.
Ei hybridiä
Malliston moottoripaletti on tuttu muista Bemarin isoista versioista sillä erotuksella, että 8-sarjan hinnastosta ei löydy hybridiä lainkaan. Se on todella harmi, koska Suomen päästöperusteinen autoverotus pitää näiden pelkkien polttomoottoriversioiden hinnat kovina.
Tämän koeajetun version alkaen hinta lähtee 140 470 eurosta ja maahantuoja oli ladannut autoon lisäksi 520d:n verran lisävarusteita, joten kokonaishinta nousee lähes 200 000 euroa. Pelkkää autoveroa tässä on 58 000 euroa.
8-sarjan Gran Coupe-hinnaston huokein versio on diesel, jonka saa reilut 2000 euroa edullisemmalla hinnalla ja onkin paljon fiksumpi vaihtoehto. Tehdas valmistaa myös pelkästään takavetoista mallia, mutta se ei kuulu Suomen maahantuontiohjelmaan.
8-sarjan Gran Coupe on ulkoisesti hulpean kokoinen ja näköinen ilmestys. Autolla on pituutta yli 5 metriä ja leveyttäkin lähes kaksi. Gran Coupen muotoilu on onnistuneen arvokas ja huomiota herättävä, mutta liiallisuuksiin ei olla sorruttu. Ulkoisista mitoista voisi päätellä, että sisällä on väljät tilat, mutta ihan niin asia ei ole. Kyllähän takapenkille aikuisetkin ihan mukavasti mahtuvat, mutta kyllä tämmöinen 190 senttinen kaipaisi parempia tiloja koivilleen ja pääkin hipoo kattoon. No, eiköhän tämän omistaja istu aina eturivillä ja hulppeampia tiloja haikaileva ostaa jatketun 7-sarjalaisen.
Matkanteko on todella mukavaa ja ylellistä, kuten tämän tasoisessa autossa osaa olettaakin. Suorituskyky on riittävä, vaikka ripeät sportit näyttävätkin helposti takavalojaan.
BMW 840i xDrive Gran Coupe
Hinta alk: 140 470€
Koeajoauton hinta varusteineen: 195.562,87€
Moottori: 2998cm3
Teho: 340hv / 5000-6500 kierr/min
Vääntö: 500Nm / 1600-4500 kierr/min
Paino: 1930kg
Tavaratila: 440l
Pit.lev.kork.aks.väli: 5082, 1932, 1407, 3023
Kiihtyvyys 0-100km/h: 4.9s
Huippunopeus: 250km/h (rajoitettu)
Kulutus (valm.ilm): 8.7l
Päästöt: 199g/km
Koeajon kulutus: 12.1l
Plussat
Ajettavuus
Tyylikkyys
Kuljettajan ajoasento
Miinukset
Hinta
Hybridin puute
Jälkimaku
BMW 840i Gran Coupe on todella tyylikäs ja nautinnollinen ajonautinto, jonka suosion esteenä omassa segmentissään on ladattavan hybridin puute.
Teksti ja kuvat Mika Salomaa
Vastaa