Koeajo Ford Kuga – Ladattava Kuga ylitti odotukset
Koeajo Ford Kuga -lataushybridillä oli yksi myönteisimpiä kokemuksia isommista crossovereista. Iloisin yllätys oli siedettävä melutaso moottoritienopeuksissakin.
Uusi Ford Kuga on edeltäjäänsä verrattuna mittavampi ja myös paremman näköinen. Akseliväli on kasvanut kaksi senttiä ja ”Aston Martin” -keula tekee ilmeestä sporttisemman ja miksei vähän agressiivisemmankin. Yhdennäköisyyttä on myös Ford-perheen räyhäkkäämpään Pumaan ja Amerikan serkku Mustangiin.
Nyt matkustaa mukavasti takapenkilläkin, vaikka etuistuimet olisi säädetty hongankolistajille. Tavaratila laajenee takapenkkiä 15 senttiä eteenpäin työntämällä lataushybridissäkin 411 litrasta 581 litraan, penkit kaatamalla 1481 litraan.
Koeajoauton varusteluversio oli Titanium X. Tärkeimpiä vakiovarusteita ovat mm. suomenkielinen SYNC 3 navigointi- & tietoviihdejärjestelmä 8″ kosketusvärinäytöllä, DAB, B&O -premium-äänentoisto, 10 kaiutinta + subwoofer, BT-handsfree, 2 USB-porttia ja Apple Carplay- / Android Auto-tuki. Pientä ylellisyydentuntua matkustukseen luo mm. Titanium X -osanahkaverhoilu ja takaistuimien kyynärnoja ja mukitelineet.
Turvallisuusvarusteista vakiona on LED-heijastinajovalot. Lähivalot ja kaukovalot sisältävät automaattisen korkeudensäädön ja ajovalojen pesusuuttimet ja kaukovalot toimivat automaattisesti.
Kuljettajan vireystilaa valvoo Driver-Alert, joka myös toimii herkeämättä. Matkalla Tampereelta Vantaalle se ensin neuvoi ystävällisesti pitämään väsymyksen takia taukoa. Kun en taukoa pitänyt, automaattikka vaihtoi suostuttelun käskytykseksi.
Oikeasti taloudellinen
Ulospäin Titanium-varustellun Kugan erottaa ylellisimmästä Vignale-varustetasosta keulan piirun verran arkipäiväisempi ilme. Vignale-varustetason erottaa Kugan muista varustetasoista etenkin ulkoapäin verkkomaisesta etusäleiköstä ja kylkien kiiltävistä kromilistoista. Titanium X:ssä niin mustat kylkilistat kuin kattokiskotkin ovat mustat ja sulautuvat huomaamattomasti auton muuhun ulkonäköön.
Sen sijaan peräpäässä kahta pakoputkenpäätä kehystävä alemman takapuskurin hopeanvärinen ilmanohjain näyttää vakuuttavalta. Sivuprofiili korostaa auton lihaksikasta olemusta.
Ford Kuga -lataushybridiä kuljettaa 2,5-litrainen rivinelonen. Bensa- ja sähkömoottorista 14,4 kWh:n litiumakuston kanssa tehoa irtoaa yhteensä 225 hevosvoimaa.
Virallisesti polttoaineen kulutus jää vain 1.4 litraan satasella ja Co2-päästötkin ovat vain 32 g/km.
No tätä on turha jankuttaa, että seka-ajossa matkalla Vantaalta Tampereelle tuollaisiin kulutuslukemiin ei usko ”vanha Erkkikään”. Lataus-Kugan ostajaa kuitenkin ilahduttaa auton ystävällinen verokohtelu.
Kaupunkiajossa 1.4 litran kulutukseen satasella voi kyllä päästä, jos asuu omakotitalossa, ajaa vain lähiajoa ja pääsee pitämään autoa jatkuvasti latauksessa. Täydessä latauksessa ja kesäolosuhteissa Kuga kulkee tehtaan ilmoituksen mukaan täydessä latingissa sähköllä 56 kilometriä.
Itse muutin omakotitalosta kerrostaloon joulukuussa, enkä viitsinyt lähteä kauppakeskus Jumboon enkä muuallekaan lataamaan sähköakkua vähän väliä. Latauspistoke löytyy auton keulasta, vasemman etulokasuojan yläpuolelta.
Ajoin koeajoviikolla kaikkiaan ehkä noin 500 kilometriä. Sen jälkeen, kun maahantuojan puolesta täyteen ladattu 14,4 kWh:n sähköakku oli ladattu, en ladannut autoa sen koommin. ”Asiointilaturilla” kauppakeskuksessa täysin tyhjiin valuneen sähköakun lataaminen kestää 4 tuntia.
Pidän kuitenkin isolle katumaasturille 6 litran keskikulutusta varsin kohtuullisena. Varsinkin kun koeajoviikkoon sisältyi 400 kilometrin ajo Vantaalta Tampereelle ja takaisin, osuudesta vielä valtaosa oli losottelemista 120 kilometrin tuntinopeutta moottoritiellä.
Vuorotellen bensalla ja sähköllä
Ajon aikana, kun akun varaustaso laskee riittävän alas, Kuga siirtyy automaattisesti sähkömoottorin ja bensamoottorin yhteiskäyttöön. Se kyllä näytti toimivan aika hyvin. Kahdeksaakymppiä losotellessa mittaritaulu näytti pitkänkin matkan ajan, että nyt ajetaan sähköllä.
Latausluukku on etulokasuojassa. Sähköisen ajon ajotiloja ovat EV Auto, pakotettu sähköajo EV Now, sähköä varastoiva EV Later ja polttomoottorilla lataava EV Charge.
Virallinen kiihtyvyyslukema nollasta 100 kilometrin tuntivauhtiin on 9.2 sekuntia. Tällaisen tilavan katumaasturin luonteelle se on ihan riittävästi. Ajossa Kuga on tarkka ja tunnokas ohjattava. Iloisin yllätys oli meluttomuus.
Muutama kalliimpikin katumaasturi on ollut pitkässä moottoritieajossa suorastaan rasittava, kun sisään tunkee niin rengasmelua kuin tuulensuhinoitakin. Kuga-lataushybridi sen sijaan on oikein mukana matka-auto. Jousituskin nielee syheröt miellyttävästi. Kaupunkiajossa ohjaus tuntuu perusajoasetuksella välillä jopa vähän liiankin kevyeltä.
Sekä mittaristo että keskinäyttö ovat selkeän näköisiä ja selkeitä myös käyttää.
Lataushybridin lisäksi Kuga-mallistosta löytyvät myös perinteiset bensalla tai dieselillä käyvät polttomoottorit. Myöhemmin hybridimallisto täydentyy itselataavalla perushybridillä ja kevythybridillä, joita ei voi ladata ulkoisesta virtalähteestä.
Ford Kuga Titanium X 2.5 PHEV
Moottori: R4, 2488 cm3
Polttoaine: sähkö + bensa, ladattava plug-in -hybridi
Tehot: 225 hv (sähkö- ja polttomoottori)
Vääntö: 200 Nm
Sähköakun kapasiteetti: 14,4 kWh
Toimintamatka sähköllä: 56 km
Polttoaineen kulutus, yhdistetty: 1.4 l /100 km (ilmoitettu)
Kiihtyvyys 0-100 km/h: 9.2 s
Huippunopeus: 200 km/h
Co2-päästöt: 32 g/km (ilmoitettu)
Mitat: pituus 4614 mm, leveys 1883 mm, korkeus 1675 mm, akseliväli 2710 mm
Tavaratila 411 – 1481 l
Maavara 139-160 mm.
Kuga PHEV-malliston (ladattavat) hinnat: alk. 39 393,49 € Hinnat: alk. 41 900,78 €
Kuga Titanium X 2.5 PHEV: 41 900,78 € (arvioitu autovero 1300,78 €)
Plussat
Tyylikäs ulkonäkö, tilavuus
Mukavuus, ajettavuus, moottorin äänettömyys
Taloudellisuus
Lähes olematon autovero
Miinukset
Lievä rengasmelu, tosin varauksella
Ajoittain liian kevyt ohjaus
JÄLKIMAKU
Ford Kuga 2.5 Titanium X ladattava hybridi portaattomalla CVT-automaattilaatikolla maksaa 39 320 euroa. Itse kyllä ihastuin niin ikihyviksi juuri lataus-Kugaan, etten Kugan muita vaihtoehtoja juuri miettisi. Kuga PHEV on varteenotettava kilpailija Mitsubishi Outlander PHEV:lle.
Teksti ja kuvat Timo Kiiski
Vastaa