Kaasujalka

Koeajossa kaasukäyttöinen Skoda Scala – Tiheää tankkausta

Julkaissut:

|

1.10.2020

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajossa kaasukäyttöinen Skoda Scala – Tiheää tankkausta

Kaasukäyttöinen Skoda Scala mahdollistaa edullisen ajamisen, mutta tankilla pitää käydä vähän turhan usein.

Vuosi sitten koeajoimme Skoda Scalan sen tullessa markkinoille ja tämä auto jotenkin hurmasi tavallisuudellaan ja järkevyydellään. Kyseinen yksilö oli varustettu malliston tehokkaimmalla moottorilla ja lähes kaikilla varusteilla, joten liekö nuo asiat vaikuttaneet hyvään fiilikseen. Odotimme siis varsin innolla koeajoa tällä kaasukäyttöisellä-Scalalla.

Väliinputoaja?

Kaasukäyttöinen Scala on saatavana vain tällä litrasella moottorilla varustettuna ja varustevaihtoehtoja on kolme, joista edullisimman saa itselleen 22500 eurolla.

Kaasukäyttöinen on lähes 3000 euroa kalliimpi kuin pelkkä bensakäyttöinen, joten täytyy olla todella ympäristöhalukas, että sijoittaa näin paljon enemmän. Tuskin kukaan paljon ajava ostaa kaasukäyttöistä Scalaa vaan sellaiset kuljettajat ostavat varmasti Octavian kokoisen auton.

Lisäksi on vähän outoa, että kaasukäyttöisessä Scalassa on vuosittaista perusveroa ja käyttövoimaveroa yhteensä 327 euroa, kun perinteisessä bensamallissa vain 160 euroa. Pitäisi olla juuri toisin päin, että valtiovalta rokottaisi bensamallia enemmän.

Lyhyehkö toimintasäde

Keulalla on kolmisylinterinen turbomoottori, joka käy sekä bensalla että kaasulla. Auto käy aina oletuksellisesti kaasulla, eikä kuljettaja pysty siihen vaikuttamaan. Kaasun loppuessa järjestelmä vaihtaa bensalle huomaamattomasti. Harmikseen on todettava, että kaasu-Scalalla joutuu käymään aika usein tankilla, sillä kaasulla pääsimme 350 kilometriä ja bensatankillisella pääsee noin 120 kilometriä.

Kaasukäyttöinen auto mahdollistaa edullisen ajamisen on todella ympäristöystävällinen, mikäli käyttää uusiutuvaa biokaasua. Mikäli tankkaa venäläistä maakaasua niin sen ympäristöystävällisyys onkin sitten vähän niin ja näin. Harmi vain, että tästä ekologisemmasta kaasusta joutuu pulittamaan enemmän. Kaasuauton ostamista rajoittaa myös kaasuasemien suhteellisen harva verkosto, joka keskittyy vahvasti etelä-Suomeen.

Kaasusäiliöt verottavat tavaratilasta litroja ja perinteisessä bensamallissa kontti on 130 litraa suurempi.

Ajettavuus on hyvää tasoa. Jousitus on viritetty mukavan jämäkäksi ja ohjaus tunnokas, mutta kokonaisuuden kyllä pilaa tämä onnettoman tehoton moottori. Kaupungissa tällä pärjää, mutta kenenkään ohi tällä ei kyllä pääse.

Vähän pelkään, että kaasukäyttöisille autoille tulee käymään sama kuin aikoinaan petro-Saabeille ja etanoliautoille; katoavat vähitellen markkinoilta.

Skoda Scala 1.0 TSI G-TEC
Hinta alk. 24 102,13
Moottori: 999cm3
Teho: 90hv
Vääntö: 160Nm
Paino: 1310kg
Tavaratila: 339l
Pit.lev.kork.aks.väli: 4 362, 1 793, 1469, 2 649
Kiihtyvyys 0-100km/h: 12.4s
Huippunopeus: 182km/h
Kulutus (valm.ilm): 5.5l
Päästöt:98g/km

Plussat
Ympäristöystävällinen
Edullinen ajaa
Tunnokas ajettava

Miinukset
Pieni toimintasäde
Suorituskyky
Ostohinta ja vuosittainen verotus
Pienempi tavaratila

Jälkimaku
Skoda Scalalla on mahdollista olla superekologinen ja autohan on kokonaisuudeltaan todella järkevä, mutta valitettavasti taitaa ostajat olla aika vähissä.

Teksti ja kuvat Mika Salomaa

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Ensifiilikset – Uusi Skoda Suberb Combi pikaisessa koeajossa
Koeajo Skoda Superb Combi 2,0 TDI vm.2016 – Ylellisyyttä ilman naapurikateutta
Koeajo BYD Dolphin – Pelittää kovillakin pakkasilla

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *