Koeajo BMW 118i – Nyt edestä raapiva
Uusi BMW 118i. BMW:n ykkössarjan takavetoisuus oli sekä sen valtti että akilleen kantapää, mutta nyt tämäkin menopeli muuttui etuvetoiseksi malliuudistuksen yhteydessä.
Koeajossa BMW 118i. BMW:n 1-sarjaa on valmistettu yli 1,3 miljoonaa kappaletta ja ne kaikki ovat olleet luonnollisesti takatyöntöisiä. Nyt tämä vetotapa on heitetty historiaan ja koeajossa meillä on historian ensimmäinen etuvetoinen 1-sarja. Etuvetoisia Bemareita on muutamaan otteeseen koeajettu jo 2-sarjan tila-autoversioiden kohdalla ja ne jo osoittivat “bemarimaisuuden” säilyneen etuvedosta huolimatta.
1-sarjan hinnat alkavat manuaalivaihteisesta 118i:stä 29 943,84 eurosta ja tämä mallin hinnat alkavat 38 153,39 eurosta. Koeajoyksilöön oli lisäksi ladattu kivasti lisäherkkuja ja kokonaishinta nousikin yli 47 000 euroon. Autossa oli todella hyvät istuimet lisähinnaltaan 530 euroa ja ne kannattaa ehdottomasti ruksia varustelistalta mukaan. Suomen tuontiohjelman toinen bensamoottori on M135i xDrive 59473 euron hinnallaan. Dieseleitä on kaksi; 118d ja 120d xDrive. 118d lähtee 31254 eurolla ja jälkimmäinen on Suomen hinnastossa aina nelivetoinen ja automaattivaihteinen hinnaltaan 39 734 euroa.
Vertailun vuoksi kerrottakoon, että Mercedes-Benz A180 Business AMG kolme tonnia edullisempi. Tänä päivänä autojen ominaisuudet ja fiilikset ovat yhä lähempänä toisiaan siksi onkin kiva vertailla 1-sarjalaista lisäksi myös esimerkiksi Kiaan. Ceed GT 204 hv kaikilla herkuilla maksaa 34 080,58 euroa.
Lisää tilaa
Uusi 1-sarja tottelee mallikoodia F40. Ulkoisesti auto on saanut uutta ilmettä, mutta sukunäköisyys on hyvin vahva. Muotoilu on nyt selkeästi lähempänä pahinta kilpailijaa, Mercedes-Benz A-sarjaa. Normaalisti malliuudistuksen yhteydessä auton koko kasvaa merkittävästi, mutta näin ei tapahtunut tällä kertaa. 1-sarjalainen on lyhentynyt 5 milliä, mutta leveys kasvanut 34 millimetriä ja korkeus 13 millimetriä. Samaan aikaan auton takatiloissa kuitenkin matkustajien polvitila on kasvanut 33 millimetriä. Kuljettajan paikka on liki pitäen täydellinen ja siinä saa erittäin hyvä ajoasennon. Erityiskiitos tulee lisävarusteisille etuistuimille.
Kuljetuskapasiteettiakin on tullut lisää, sillä tavaratila on kasvanut 20 litraa ja vetää nyt 380 litraa.
Uudessa 1-sarjassa on käytössä i3-sähköautoista tuttu ARB-luistonestojärjestelmä, joka on nyt ensimmäistä kertaa käytössä polttomoottoriautossa. Luistonestoa on osaltaan tehostettu BMW Performance control -järjestelmällä, joka ohjaa jarruvoimaa sisäkurvin puoleisille renkaille jo ennen kuin auton renkaiden pito murtuu ja vähentää ns.puskemista. Koeajomme oli syksyn kuivalla säällä, joten tätä emme päässeet kokeilemaan. Ensi talvena täytyy tuokin ominaisuus testata uuden koeajon merkeissä.
Ajamisen iloa
Koeajettu BMW 118i, uusi 1-sarjalainen on erittäin hiljainen ja mukava auto. 3-sylinterinen moottori tuottaa 140 hevosvoimaa ja 220 Nm:iä vääntöä laajalla kierrosalueella, joka tekee ajamisesta hyvin leppoisan ja miellyttävän. Suorituskyky on varsin ripeää eikä tällä jää jalkoihin liikenteessä. Jousitus toimii todella hienosti. Auto nielee tien epätasaisuudet eleettömästi, mutta etenkin näin M Sport-varusteisena tarjoaa myös ominaisuuksia sporttiseen ajoonkin. Ohjaus on mukavan tunnokas. Kokonaisuutena 1-sarjalaisen ajettavuus ja fiilis on mennyt merkittävästi parempaan suuntaan.
Kaksoiskytkentä toimii todella hienosti yhteen moottorin kanssa ja hyödyntää vääntöä eikä ala “turhaan” vaihtamaan pienemmälle. Vaihteisto ei mieti vaan reagoi mukavan ripeästi myös liikkeelle lähdöissä. 1-sarjalaisessa on ehdottomasti markkinoiden yksi parhaimmista kaksoiskytkentävaihteistoista.
Koeajon kulutus nousi kaupunkipainotteisessa ajossa 7.4 litraan ja osaselityksenä kulutukselle on auton vähäinen ajomäärä, sillä mittarissa ei ollut kilometrejä kuin muutama sata koeajon alkaessa.
BMW 118i 5-ovinen Business M Sport
Hinta: 38 153,39€
Koeajoauton hinta lisävarusteineen: 47 057€
Iskutilavuus: 1499cm3
Teho: 140hv / 4600-5600 kierr/min
Vääntö: 220Nm / 1480-4200 kierr/min
Paino: 1320kg
Tavaratila: 380l
Pit.lev.kork.aks.väli: 4319, 1799, 1434, 2670
Kiihtyvyys 0-100km/h: 8.5s
Huippunopeus: 213km/h
Kulutus (valm.ilm): 6.3l
Päästöt: 142g/km
Koeajon kulutus: 7.4l
Plussat
Ajettavuus
Laatuvaikutelma
Kuljettajan ajoasento
Miinukset
Hinta (varauksin)
Jälkimaku
Uusi BMW 1-sarjan ajettavuus on säilyttänyt bemarimaisuutensa muuttuneesta vetotavasta huolimatta. Etenkin Suomen olosuhteissa etuvetoisuus taitaa vain kasvattaa mallin kiinnostusta.
Teksti ja kuvat Mika Salomaa
Vastaa