Kaasujalka

Koeajo Volkswagen Golf – ”Digi-Golf” on opiskelun paikka

Julkaissut:

|

14.8.2020

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Volkswagen Golf – ”Digi-Golf” on opiskelun paikka

Uusi Volkswagen Golf. Golfissa on lähes kaikki perinteiset säätönupit on korvattu hipaisunäytöllä ja se teetti vähän päänvaivaa. Uudessa Golfissa on myös jatkuva internetyhteys.

Koeajossa Volkswagen Golf. Tein joskus syksyllä 2018 isoon aikakauslehteen jutun haasteita, joita palvelujen meneminen verkkoon tuottaa ikäihmisille. No, haastateltavat olivat yli 80-vuotias ja tämän päivän autoilevien suomalaisten enemmistölle kaikenlaiset verkkopankkiasiat ovat tuttuja.

Uusi Volkswagen Golf on kuitenkin pieni haaste tällaiselle digiasioissa tumpulalle työikäisellekin. Vaikka en ole koskaan muutenkaan ollut tekniikan kanssa varsinainen neropatti, olen jo pidemmän aikaa joutunut ihan työnkin takia älytekniikkaa käyttämään.

Silti uusi Volkswagen Golf hämmensi jo alkumetreillä. Vaikka kahdeksannen sukupolven Golf jakaakin perusrakenteen edeltäjänsä kanssa, niin ohjaamossa on siirrytty kokonaan uudelle aikakaudelle.

Ei ole liioiteltua puhua ”digi-Golfista”. Takavuosina joku firma kauppasi digitelevisioon ja muihinkin digilaitteisiin digitalkkari-palveluja. Uutta Golfia koeajaessa tuli mieleen, että ehkä perinteiset Team Ahman tiepalvelupartiot voisi korvata tien päällä pulaan joutuvia autoilijoita auttavilla digipalvelupartioilla.

Vilkku sentään perinteinen

Uuden Golfin 10-tuumainen digitaalimittaristo ja samankokoinen kosketusnäyttö saavat edeltäjän sisustan näyttämään auttamatta vanhalta. Käytännössä kaikki Golfin toiminnot ovat suuren kosketusnäytön takana: säädöt tehdään koskettelemalla, painelemalla, liu’uttamalla ja eleohjauksella.  Joitakin toimintoja, mm. lämmitystä, voi hallita myös puheohjauksella.

Navigointikin tapahtuu paremmissa versioissa pilvipalvelussa. Ja radion volyymiakin säädetään näytön alla olevalla liukusäätimellä. Onneksi sentään äänenvoimakkuutta voi vaihtoehtoisesti sentään säätää myös ratin vasemmassa puolassa olevalla painonappikytkimellä vaikka hanskat kädessä.

Sukupolvien välisen kuilun huomasin jo siinä, kun nelikymppinen tuttava alkoi kehua monitoiminäytön grafiikkaa ja värimaailmaa.

Onneksi sentään vilkku ja tuulilasinpyyhkimet sentään löytyvät perinteisesti viiksikatkaisimesta. Ja vaikka automaattivaihteiden valitsinkin on vanhanaikaisen tangon sijasta lyhyt nuppi, sitäkin sentään työnnetään perinteisesti eteen ja taakse.

Valokatkaisinkin on muuttunut kosketusnäppäimistöksi.

Kevythybridi

Ulkonäöltään Golf on kuitenkin uudistunut maltillisesti. Ärhäkämpää vaikutelmaa on haettu leveämmällä takaluukulla ja uudelleen muotoiluilla takavaloilla. Peräpäästä uusi Golf näyttääkin sekä korkeammalta että leveämmältä.

Edessä valoumpioita on madallettu hillitymmin kuin valoumpioita. Akseliväli on sama kuin ennenkin, muuten viisiovinen Golf on pidentynyt ja madaltunut parilla sentillä. Sisätilojen korkeutta tämä madaltuminen ei kuitenkaan ole syönyt, sitä on edelleen riittävästi niin edessä kuin takana matkustavillakin.

Koeajoon sain 150 hevosvoimaisen Golf eTSI-kevythybridin. Bensamoottorin päästöjä on saatu pienennettyä pienen sähkömoottorin avulla. Koeajoautossa oli DSG-automaattilaatikko ja DSG-vaihteisissa Golfeissa on aina tämä kevythybridijärjestelmä: 48 V:n starttigeneraattori ja 48 voltin litiumioniakku, joka kerää ajon aikana hidastusenergiaa.

Tehtaan mukaan tämä systeemi vähentää kulutusta noin 10 %. Omalla koeajoviikollani kulutus oli 7.5 litraa satasella. Ajo oli jatkuvaa pätkäajoa kaupungissa ja kylmäkäynnistyksiä maaliskuussa. Käytännössä voisin puhua pelkästä kaupunkiajosta, moottori- ja maantieajoa Tuusulantiellä taisi olla vain muutaman 20-30 kilometrin verran.

Siitä ei pääse mihinkään, että Golf pitää ajettavuudessa edelleen asemansa tämän kokoluokan mittapuuna. Neljä sylinteriä liikuttavat Golfia äänettömästi ja mukavasti. Ajaminen on yllätyksetöntä, kun ohjaus on tunnokas ja alusta toimiva. Tien epätasaisuudet Golf nielee ilman tärskähdyksiä  ohjaus sopii käteen kuin mittatilaushanska.

Juuri meluttomuus on ennenkin ollut Golfin valtteja. Olen joskus ennenkin sanonut, että Golf täyttää vaativankin perusautoilijan vaatimukset mukavuudessa ja ajettavuudessa. Jos on ihan pakko saada jotain enemmän, mennään enemmän jo statuksen ja fiilistelyn puolelle.

Volkswagen Golf Style Premium 1.5 eTSI 110 kW MHEV DSG
Moottori: R4, 1498 cm3
Vaihteisto: 7-lovinen DSG-automaatti
Vetotapa: etuvetoinen
Tehot: 150 hv
Vääntö: 250 Nm
Suorituskyky: kiihtyvyys 0-100 km/h: 8.5 s
Huippunopeus 224 km/h
Yhdistetty kulutus: koeajossa etupäässä kaupunkiajossa 7.5 l/100 km
Mitat: pituus 4284 mm, leveys 1789 mm, korkeus 1456 mm, akseliväli 2636 mm
Tavaratila 380l
Uuden Golf-malliston hinnat: alk. 26 354 € (vanhemman mallin hinnat alk. 20 584 €)
Koeajoauton kokonaishinta lisävarusteineen 33 733 €

Plussat
Kaikin puolin laadukas
Äänetön
Vakaa ajettava

Miinukset
Lähes kaiken digitalisoiminen oli viedä hermot
Ei niin taloudellinen kuin odotin

JÄLKIMAKU

Tutkimusten mukaan uuden auton ostaja on useimmiten kaltaiseni yli 50-vuotias mies. Jos olisi tässä kokoluokassa ostettava uusi auto, niin kyllä se Golf olisi kiistatta yksi vahvimmista, ellei peräti vahvin vaihtoehto. En kuitenkaan olisi uskonut vielä vuosia sitten, että autossakin IT-tuki tuntuisi tarpeelliselta.

Teksti ja kuvat Timo Kiiski

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajovideo: Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI 4Motion – Harvojen herkkua nykyään
Koeajo Skoda Suberb – Huh, miten ylellinen ohjaamo
Koeajo Ford Mustang Mach-E – Sähkö-Mustangin “arkisempi” painos

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *