Kaasujalka

Koeajo Seat Tarraco – Tyylikäs ja kookas Seat

Julkaissut:

|

30.7.2020

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Seat Tarraco – Tyylikäs ja kookas Seat

Seat Tarraco tuo oman mausteensa rajusti kilpailtuun katumaastureiden segmenttiin.

Koeajossa Seat Tarraco. Atecan isoveli-Tarraco omaa samat ratkaisut kuin saman konsernin Volkswagen Tiguan Allspace ja Skoda Kodiaq eli tilaa Tarracossa on varsin hulppeasti. Kuljettajan paikalla on mukavan lokoisat oltavat eivätkä takapenkkiläisetkään valita olojaan. Suurin Seat omaa erittäin hyvät tilat kaikille matkustajille. Tarraco on saatavana joko 5- tai 7-paikkaisena.

Tarracon mallisto kattaa bensa- ja dieselmoottorit, mutta hybridiä tai sähköversiota ei ole saatavana. Edullisimmat versiot ovat etuvetoisia ja malliston yläpäässä nelivetoiset. Hinnat alkavat bensamoottorisena 37 140,35 eurosta, bensanelivedon saa itselleen 51 484,77 eurolla.

Dieseleiden hinnat alkavat 39 708,38 euroa ja nelivetoisena 44 492,53 euroa. Tarraco on myös hinnaltaan hyvin kilpailukykyinen eli siitä auton menestys ei voi olla kiinni.

Meidän koeajoyksilö edusti mallia; parasta mitä rahalla saa ja ekstrat päälle. Näin ollen koeajoautolle tuli hintaa reilut 65000 euroa, mutta kokonaisuus ei todellakaan jättänyt mitään toivomisen varaan.

Tyylikäs

Ulkoisesti Tarraco näyttää varsin komealta ja sen suhteen jopa kilpailijoitaan askeleen edellä. Sama onnistunut muotoilu ja tunnelma jatkuu myös ohjaamon puolella.

190-hevosvoimaa tuottava dieselmoottori liikuttaa Tarracoa varsin mukavasti ja suorituskyky on kiitettävää tasoa. Auton melutaso on kaikilla tienpinnoilla hyvin miellyttävä ja alusta viritetty juuri kuin kultaisen ohjesäännön mukaisesti.

Ainoat purnaukset tulevat vaihteiston toiminnasta, sillä Tarraconkin DSG-vaihteiston miettiminen ärsyttää nopeissa kaasun painalluksissa. Vaihteiston Sport- asennolla tilanne ei ole niin paha.

Ristiriipunnasta Tarraco selviää tyydyttävästi. Vaatii ronskisti kaasun painamista, että pääsee tutun kallion päälle eli siinä ei ihan yllä luokan parhaimmistoon.

Muuten autossa ei ole mitään pahaa sanottavaa, paitsi kulutus joka pompsahti vähän korkeahkoksi.

Koeajon kulutus nousi 9.2 litraan, joka oli reilut 1.5 litraa tehtaan ilmoittamaa lukemaa suurempi.

Seat Tarraco 2.0 TDI 190 4DRIVE XCELLENCE DSG
Hinta: 50 937,72€
Koeajoauton hinta lisävarusteineen: 65307€
Iskutilavuus: 1968cm3
Teho: 190 hv / 3500 – 4000 kierr/min
Vääntö: 400 Nm / 1750 – 3250 kierr/min
Paino: 1816kg
Vetokyky max: 2300 kg
Tavaratila: 700l
Pit.lev.kork.aks.väli: 4735, 1839, 1658, 2790
Kiihtyvyys 0-100km/h: 8.0s
Huippunopeus: 210km/h
Kulutus (valm.ilm): 7.6l
Päästöt:200g/km
Koeajon kulutus: 9.2l

Plussat
Tilat
Toimiva kokonaisuus
Tyylikäs

Miinukset
Vaihteiston miettiminen

Jälkimaku
Seat yrittää haastaa markkinat samoilla ominaisuuksilla kuin kuin kilpailijansa ja onnistuu siinä erittäin hyvin.

Teksti ja kuvat Mika Salomaa

 

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo Opel Astra Hybrid ST – Perusperheen talousfarkku
Koeajo Skoda Kodiaq PHEV – Hurja sähköinen toimintasäde
Koeajovideo: Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI 4Motion – Harvojen herkkua nykyään

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *