Kaasujalka

Iveco Daily 35-210 Hi-Matic – Todellinen tila-auto

Julkaissut:

|

26.6.2020

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Iveco Daily 35-210 Hi-Matic – Todellinen tila-auto

B-kortilla ajettava isokorinen Iveco Daily on rekisteriotteen mukaan matkailuauto, mutta kansa kutsuu sitä mieluummin retkeilyautoksi. Viisi henkilöä mahtuu kyytiin ja tavaratilaa on 11 kuutiota.

Kolmelitrainen vääntävä nelisylinterinen turbodiesel ja sen jatkeena oleva kahdeksanvaihteinen automaatti tekevät ajamisesta helppoa. Takavetoisena auto on kokoisekseen ketterä, mutta reilu peräylitys on syytä ottaa huomioon ahtaissa paikoissa operoitaessa. Maantiellä Daily etenee kuin juna ja jopa kaistavahti toimii fiksusti, sillä se puuttuu peliin vasta kun on tarvetta. Fiatista tuttu ohjauksen kevennys, city-asento, tekee nykyaikaisen kulmikkaan ratin pyörittelystä helppoa kaupunkiajossa. Peilit voisivat olla isommatkin, mutta hyvä peruutuskamera ja kunnon peruutusvalot avartavat näkymiä taakse oleellisesti.

Retkeilyauton väliseinästä alas laskeutuva laverisänky ei houkutellut tällä kertaa nukkumaan yötä autossa, mutta kyllä siinä tarpeeksi väsyneenä varmasti yönsä voi viettää. Mikro ja jääkaappi puhuvat jo selvästi retkeilyn puolesta, ainakin monella syrjäisellä työmaalla nämä ovat jo silkkaa luksusta. Myös vaatteiden vaihto sujuu kyyristelemättä useimmilta, sillä sisäkorkeutta on jopa enemmän kuin lain vaatimat 185 cm. Viisi raavastakin henkilöä matkustaa mielikseen, sillä tilaa Verhoomo Sorsan rakentamilla nahkaistuimilla riittää joka suuntaan. Samalla koko sisustuksesta on tehty upea ledivaloineen, pöytineen ja kunnon äänentoistoineen. Tuplawebasto ja todella tehokkaat ledipitkät katolla kuuluivat myös koeajoauton runsaaseen lisävarusteluun, toimintoja oli helppo ohjata sisätaustapeilin paikalle asennetusta pienestä monitorista.

Tavaratila lastataan takaa pariovien kautta ja sitä on noin 11 kuutiota, mutta 640 kilon kantavuus rajoittaa ison tavaratilan käyttöä. Vastaavan kokoisessa 16 kuutioisessa pakettiautoversiossa on kantavuutta aivan eri tavalla varsinkin kuorma-autoksi rekisteröitynä. Esimerkiksi moottorikelkka mahtuu heittämällä kyytiin ja tilaa jää runsaasti ylikin, varsinkin korkeussuunnassa. Myös pitkää tavaraa voi kuljettaa väliseinästä avautuvien luukkujen kautta, pisimmillään 5.8 metristä lautaa esimerkiksi. Vetokoukkukin autossa oli, mutta vetohommiin tällä kertaa ei päästy. Voisin silti kuvitella, että perässä tulisi isokin vaunu kevyesti.

Kesäkuun ensimmäisestä päivästä alkaen tälläkin Dailylla saa ajaa moottoritiellä 120 kilometriä tunnissa. Uudistus on mielestäni tervetullut, sillä siinä vauhdissa isokorinen Iveco tuntuu edelleen miellyttävältä ajettavalta. Ohituskiihtyvyys välillä 50-100 kilometriä tunnissa kesti muuten vain 8.7 sekuntia, eli muun liikenteen vauhdissa pysyy ihan kivasti. Tosin kulutuskin nousee tämän kokoisella autolla ja moottorilla helposti toiselle kympille reippaassa ajossa. Ainoastaan kaupungin kaduilla joutui välillä miettimään sopivaa parkkipaikkaa, normaaliin parkkiruutuun ei nimittäin pikkubussin kokoinen retkeilyauto mahdu millään.

Plussat
Monikäyttöinen tila-auto
Helppo ajettava kokoisekseen

Miinukset
Kantavuus jää pieneksi, sillä kokonaismassa tulee vastaan
Parkkipaikkoja joutuu välillä etsimään

Jälkimaku
Verhoomo Sorsan sisustama Iveco Daily on todella monikäyttöinen retkeilyauto. Sillä voi mennä pari henkilöä leirintäalueellekin yöpymään, mutta parhaimmillaan se on mielestäni työ- ja harrastuskäytössä. Moottorivempaimet ja työkalut mahtuvat omaan tilaansa ja upeasti sisustetussa matkustamossa viihtyvät kuljettaja ja neljä matkustajaa loistavasti.

Iveco Daily 35-210 Hi-Matic
Koeajoauton hinta varusteltuna 77.860 € (sis. ALV)
Teho 210 hv
Vääntö 470 nm
Omamassa 2860 kg
Kokonaismassa 3500 kg
Auton pituus 7.27 m
Auton korkeus 2.66 m
Akseliväli 4.1 m
Tavaratila noin 11 kuutiota
Tavaratilan mitat: p 3.27/l 1.78/k 1.89 m
Koeajon keskikulutus 11.2 l/100 km

Teksti ja kuvat Petri Matikainen

 

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Ensifiilikset – Uusi Skoda Suberb Combi pikaisessa koeajossa
Koeajo BYD Dolphin – Pelittää kovillakin pakkasilla
Koeajovideo Volvo EX30 – Tehokas, mutta bugeja täynnä

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *