Kaasujalka

Tsekki-Ferrari – Skoda 130 Rapid ´89

Julkaissut:

|

19.3.2019

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Tsekki-Ferrari – Skoda 130 Rapid ´89

Pienellä Längelmäen kylällä on jo pitkä historia ajoneuvojen rakentamisessa, tosin hieman suuremmassa mittakaavassa eli Jykin perävaunutehtaalla. Siellä työskentelee myös tämänkertaisen klassikko -artikkelimme auton rakentanut Tommi Sivunen.

Takamoottoriset Skodat ovat kadonneet Suomen katukuvasta, coupe-malleista nyt puhumattakaan. Merkin syntysijoilla Tsekissä aktiivisia harrastajia kumminkin riittää. Toivottavasti sama mielenkiinto siirtyy myös Suomeen, ennen kuin kaikki ”Tsekki-Ferrarit” on ehditty romuttaa.

Tommin coupe-mallinen Skoda ei paljasta kaikkia salaisuuksiaan ensi vilkaisulla, sillä autossa on niin paljon muuteltuja isompia ja pienempiä yksityiskohtia. Peruskori on alkuperäisen kaltainen, mutta koko auto on täynnä Tommin omia ideoita ja käsialaa. Kaikki nämä muutokset on tehty taidolla, kuin ne olisivat olleet autossa aina. Lähes kaikki, osavalmistuksesta pohjatöihin ja maalaukseen asti, mukaan lukien sisustan mittavat muutostyöt, Tommi on tehnyt itse.

Ulkomuotoihin lisää linjakkuutta

Käydäänpä läpi mitä kaikkea on muutettu, koska korin muutokset eivät suoranaisesti hyppää esille. Ensinnäkin ovien kahvat ja lukot on tyylikkäästi piilotettu eli sheivattu. Tankkaus tapahtuu nykyisin konehuoneen puolelta, eikä oikeasta takakyljestä kuten ennen. Näillä keinoin toteutettu kylkien siivous korostaa hyvin auton linjakasta muotoilua. Kyljen pokkaus tekee pykälän takapyörän kohdalla tehden kylkilinjasta perinteisen coupemaisen ja peräpäätä korostavan.

Muoviset helmalevikkeet on laminoitu kiinni koriin, jolloin yleisilme on muuttunut entistäkin linjakkaammaksi. Myös puskurit ovat kokeneet muutoksia alkuperäiseen verrattuna. Takapäätä koristaa vielä kunnollinen takasiipi alkuperäisen lipan jäädessä jonkinlaiseksi statistiksi. Alkuperäisten sivupeilien tilalle on vaihdettu vilkulliset versiot. Tuulilasinpyyhin on muutettu yksisulkaiseksi.

Kaksivärisen maalauksen sävyt ovat VAG:n värikartasta. Alaosa on aavistuksen vaaleampi kuin yläosa, ja se on lakattu kirkkaalla lakalla yläosan ollessa satiininhohtoinen ja mattapintaiseksi lakattu.

Kirkaslasiset takavalot Tommi hankki, yllätys yllätys, Tsekistä, mistä löytyy yllättävän hyvin rakenteluun sopivia osia, myös vanhempaan Skodaan. Samoin etuvalot vaativat huomiota osakseen. Renault Clion angel eyes -umpioista Tommi muokkasi Skodaan erittäin onnistuneet nelivalot. Vaatii kanttia pistää juuri pakasta vedetyt umpiot palasiksi…

Sisusta uudelle vuosikymmenelle

Skodan sisätilat ovat alun perin hyvin askeettiset, ilman mitään mukavuusvarusteita. Sehän ei enää sopinut, joten Tommi laittoi hihat heilumaan myös kabiinissa.

Sisustan ehkä suurin muutos on Skoda Felician kojelaudan sovittaminen 130 coupen ohjaamoon. Idean Tommi sai huomattuaan Tsekeissä tehdyn vastaavan muutoksen. Vaikka kojelauta leveytensä puolesta sopiikin helposti coupen kabiiniin, paljon muutakin oli tehtävä, ennen kuin homma oli valmis. Mutta nyt kaikki toimii niin kuin kojelauta olisi ollut paikallaan aina. Kyseiseen operaatioon ei Tommilla ollut valmiita ohjeita tai kokemusta, mutta tekemällä oppii, kuten valmista autoa katsellessa kyllä huomaa.

Keskikonsoli on sekin alun perin Skoda Feliciasta, etuistuinten välissä oleva kyynärnoja puolestaan Volvo 440:sta.

Etuistuimiksi Tommi valitsi sporttipenkit ja urheilullisuutta haettiin lisää asentamalla autoon nelipistevyöt. Vyöt on asennettu ralliautojen tapaan ns. Harness bar -tankoon, joka on Tommin omavalmiste. Takapenkin Tommi nakkasi mäkeen alun perin painon säästämiseksi. Lopputuloksena taitaa kylläkin olla painonnousu, sillä penkin paikalle tuli muhkea musiikkilaitteisto.

Kaikki sisustan metalli- ja muoviosat on maalattu ulkokuoreen sopivaksi, ja ovipahvit sekä sisustan paneelit verhoiltu keinonahalla. Tommin silmää miellyttää tämä ulkokuoren kanssa yhtenevä väritys.

Ei turboa

Moottorina Tommin Skodassa on lähes vakio 1,3-litrainen, tosin varustettuna räyhäkkäämmillä imu- ja pakosarjoilla, jotka ovat kotimaisen RR-Exhaustin tuotantoa. Soppatykkinä toimii Dell’Orto DHLA 40 -vaakaimukaasutin. Tommi on kyllä suunnitellut puuhastelua kylmiin talvi-iltoihin, sillä uuden moottorin osat ovat jo hankittuna. Turboa ei takarenkaiden väliin ole kuitenkaan tulossa, vaan suunnitelmissa on reilusti porattu, vapaasti hengittävä moottori. Nyt vain odotellaan kasausinnostusta ja aikaa.

Etuakselilla jarrujen virkaa hoitavat rei’itetyt levyt 4-mäntäisillä satuloilla, takana vastaavasti vakiorummut.

Kuvissa Skodan alla pyörivät Alession 16-tuumaiset Monza -vanteet. Leveyttä niillä on 7,5 tuumaa. Pulttijako on muutettu Skodan melko harvinaisesta 4×130 millistä 4×108 millisiin, mikä helpottaa sopivien vanteiden hankintaa. Spacereillä vanteet on saatu sopivalle etäisyydelle kylkilinjasta, ja tilaa pyörille on ihan hyvin, vaikka autoa onkin madallettu melko rankalla kädellä.

Jotain muutakin mielessä?

Tommilla on tällä hetkellä pihassa myös vanhempaa korimallia oleva coupe, joka odottaa vielä päätöstä rempataanko vai puretaanko. Tommi on tehnyt havainnon, että valkoiset yksilöt ruostuvat helpommin kuin muilla väreillä maalatut. Lieneekö syy huonommassa maalissa vai missä? Coupet ja sedanit on tosin valmistettu eri paikoissa. Tommin mukaan coupet ovat muutenkin hyvin ruosteherkkiä verrattuna sedan-malleihin ja ruoste saattaa pesiytyä mitä ihmeellisimpiin paikkoihin. Vanhempi, kapeanokkainen coupe edustaa juuri tätä valkoista autokuntaa.

Teksti ja kuvat Spinneri Magazine

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Kentsu korjaa jatkossakin vain polttomoottoriautoja
Vanhasta Nissanista tehtiin sähköauto
Kehäkessalta Kaivokselan Teboilille

Tietoa julkaisijasta

Mika

(1) Lukijan kommenttia

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *