Hyundai panostaa vedyn käyttöön energianlähteenä
Hyundai Motor Group, johon kuuluvat autoja valmistavat Hyundai Motor Company ja Kia Motors Corporation, on julkistanut pitkän tähtäimen suunnitelman vetyteknologian kehittämisestä. FCEV Vision 2030 -nimisellä suunnitelmalla yhtymä vahvistaa sitoutumistaan vety-yhteiskunnan kehittämiseen ja hyödyntää kärkitason osaamistaan polttokennojärjestelmissä.
Suunnitelman mukaan Hyundai Motor Group lisää voimakkaasti polttokennojärjestelmien tuotantoaan, joka yltää 700 000 yksikköön vuodessa vuoteen 2030 mennessä. Samalla yhtymä selvittää mahdollisuuksia tuottaa polttokennojärjestelmiä myös muille autojen, dronejen, laivojen, kiskokaluston sekä trukkien valmistajille. Polttokennojärjestelmien kysynnän arvioidaan kasvavan nopeasti myös muissa kuin kuljetusalan toiminnoissa, kuten generaattoreiden ja varastointijärjestelmien valmistuksessa.
– Hyundai Motor Group, maailmanlaajuinen pioneeri polttokennoautojen kaupallisessa tuotannossa, ottaa rohkean askeleen vauhdittaakseen vety-yhteiskunnan toteutumista, sanoo yhtymän varatoimitusjohtaja Euisun Chung. – Laajennamme rooliamme auto- ja kuljetussektorin ulkopuolelle ja toimimme keskeisessä roolissa maailman siirtymisessä puhtaan energian käyttöön. Tämä tapahtuu tekemällä vedystä taloudellisesti käyttökelpoinen energianlähde. Olemme vakuuttuneita siitä, että vedyllä tuotettu energia valloittaa kuljetussektorin ja kehittyy maailmanlaajuiseksi menestykseksi, toteaa Chung.
FCEV Vision 2030 -suunnitelma merkitsee Hyundai Motor Groupille ja sen alihankkijoille yhteensä noin 7,6 biljoonan Korean wonin investointeja tutkimus- ja kehitystoimintoihin sekä tuotantolaitosten laajennuksiin. Investointien arvioidaan luovan 51 000 uutta työpaikkaa vuoteen 2030 mennessä.
Tavoitteena on saavuttaa vuonna 2030 tuotantokapasiteetti puolen miljoonan polttokennokäyttöisen henkilö- ja hyötyauton valmistamiseen vuodessa. Tällä yhtymä varautuu polttokennoautojen kasvavaan kysyntään, jonka arvioidaan vuonna 2030 yltävän maailmanlaajuisesti kahteen miljoonaan autoon vuodessa.
Uuden FCEV Vision 2030 -suunnitelman ensiaskeleena Hyundai Motor Groupiin kuuluva Hyundai Mobis Co. käynnisti joulukuussa toisen polttokennojärjestelmiä valmistavan tehtaansa rakennustyöt Chungjussa Etelä-Koreassa. Tehtaan avulla Mobisin vuosittainen järjestelmien tuotantokapasiteetti yli kymmenkertaistuu nykyisestä 3 000 yksiköstä 40 000 yksikköön vuoteen 2022 mennessä.
Yhtymän lippulaiva Hyundai Motor esitteli viime vuonna toisen sukupolven polttokennoauto Nexon. Sen käyttämä teknologia on jatkokehitetty vuonna 2013 esitellyn ja erinomaisen vastaanoton saaneen Tucson FCEV -mallin pohjalta. Nexo on Hyundain ensimmäinen alusta alkaen polttokennoautoksi suunniteltu malli, mikä mahdollistaa muun muassa rakenteen keveyden ja väljät sisätilat.
Hyundai aikoo jatkaa Nexossa käytettävän polttokennojärjestelmän kehitystyötä vastatakseen useiden teollisuudenalojen tarpeisiin. Viime joulukuussa yhtymä perusti oman osaston kehittämään ja tukemaan vetyteknologian ympärille kasvavaa liiketoimintaa.
Yhtymän kehittämä polttokennojärjestelmä yhdistää ajoneuvossa kuljetettavan vedyn ilmassa olevan hapen kanssa tuottaen sähköenergiaa. Koska moottorissa ei tapahdu polttomoottorista tuttua palamista, järjestelmän sivutuotteena syntyy vain vettä. Itse asiassa polttokennoauto puhdistaa käyttämänsä ilman, joten se on todellinen puhtaan energian liikkumistapa.
Suuren energiatiheyden ja tankkaamisen helppouden ansiosta vedyn käyttö auttaa McKinsey & Companyn tekemän tutkimuksen mukaan vähentämään kokonaiskuluja noin 10 prosentilla kaikilla kuljetusmuodoilla, kuten rautatie- ja laivaliikenteessä sekä trukeilla. Tutkimuksessa arvioidaan, että maailmassa tarvitaan vuoteen 2030 mennessä 5,5−6,5 miljoonaa polttokennojärjestelmää.
Hyundai Motor Group on ainoa polttokennoalan toimija, joka on perustanut järjestelmien valmistukseen keskittyneen tehtaan. Toisen tehtaan rakentamisella Hyundai pystyy nopeasti vastaamaan järjestelmien kysynnän maailmanlaajuiseen kasvuun.
Maailman johtavien energia-, kuljetus- ja teollisuusyritysten yhteenliittymä Hydrogen Council, johon myös Hyundai Motor kuuluu, ennustaa vedyn vuosittaisen kysynnän kasvavan nykyisestä kymmenkertaiseksi vuoteen 2050 mennessä. Kehitys luo monenlaisia mahdollisuuksia kestävälle taloudelliselle kasvulle.
Vastaa