Uusi Porsche Macan on entistä monipuolisempi
Porschen Leipzigin tehtaalla valmistetun kompaktin SUV:n myyntihinta Suomessa julkaistaan syksyn aikana.
Voimanlähteenä on kaksilitrainen ja nelisylinterinen bensiinimoottori optimoidulla palotilan geometrialla ja bensiinihiukkassuodattimella. Moottorissa on tehoa 245 hv ja sen maksimivääntö on 370 Nm. Tämän ansiosta uusi Macan kiihtyy seitsenvaihteisella PDK-kaksoiskytkinvaihteistolla varustettuna nollasta sataan kilometriin tunnissa 6,7 sekunnissa ja saavuttaa 225 km/h:n huippunopeuden. Uuden Macanin laskennallisen NEDC-mittaustavan (ks. alaviite) mukainen polttoaineen keskikulutus on 8,1 l / 100 km. Muotoilua, mukavuutta, yhteyksiä ja ajodynamiikkaa on parannettu uutuusmallissa huomattavasti. Uusiin ominaisuuksiin kuuluvat esimerkiksi perän kolmiulotteinen LED-valopaneeli sekä 10,9-tuumaisella kosketusnäytöllä ja erittäin monipuolisilla yhteyksillä varustettu uusi Porsche Communication Management (PCM) ‑järjestelmä.
Uudistettu alusta parantaa mukavuutta ja tekee Macanista entistäkin nautittavamman ajaa. Urheiluautolle tyypilliseen tapaan Macanissa on erikokoiset renkaat edessä ja takana. Tämä ratkaisu auttaa kuljettajaa saamaan älykkäästä Porsche Traction Management (PTM) ‑nelivetojärjestelmästä kaiken ajodynaamisen hyödyn. Uudet renkaat on myös kehitetty suorituskykyä silmällä pitäen, joten auton sivuttaisdynamiikka on entistäkin parempi. Vannekoko on vakiona 18 tuumaa, ja 21-tuumaiset vanteet ovat saatavissa lisävarusteena.
Virtaviivaisempi muotoilu
Uudistetut ajovalot on varustettu vakiona LED-polttimoilla. Lisävarusteena saatava Porsche Dynamic Light System Plus (PDLS Plus) säätää muun muassa valojen suuntausta ajotilanteen mukaan. Macanista on mahdollista tehdä myös entistä persoonallisemman näköinen, sillä valikoimaan on lisätty neljä uutta koriväriä: Mamba Green Metallic, Dolomite Silver Metallic, Miami Blue ja Crayon.
Täydet yhteydet
Macan tarjoaa käyttöön laajan digitaalisten mahdollisuuksien maailman Porsche Communication Management (PCM) ‑järjestelmän ansiosta. Full-HD kosketusnäytön leveys on nyt peräti 10,9 tuumaa aikaisempien 7,2 tuuman sijasta. Panamerasta ja Cayennesta tutulla tavalla käyttöliittymä on mahdollista räätälöidä oman maun mukaiseksi valmiiden ruutujen avulla. Uusi järjestelmä sisältää vakiona täydet yhteydet, online-navigoinnin, handsfree-valmiuden, kaksi ääniliitäntää ja älykkään ääniohjauksen. Myös Porsche Connect Plus (sisältäen LTE-puhelinmoduulin ja SIM-kortinlukijan), WLAN-yhteyspiste ja Porsche Connect ‑palvelut kuuluvat vakiovarusteluun. Yhteys pilvipohjaiseen Here Cloud ‑navigointipalveluun on myös olennainen ominaisuus. Pilvipalvelu antaa kuljettajalle jatkuvasti ajan tasalla olevia navigointitietoja ja mahdollistaa siten reitin nopean laskennan. Porsche Connect- ja Porsche Car Connect ‑appien ansiosta kuljettaja voi kommunikoida auton järjestelmien kanssa älypuhelimen välityksellä. Offroad Precision ‑sovellus mahdollistaa Macanin maastoajo-ominaisuuksien täydellisen hyödyntämisen sekä maastoajoa koskevan datan taltioinnin.
Uusina lisävarusteina GT-urheiluohjauspyörä, ionisaattori ja ruuhka-avustin
Uuteen Macaniin on saatavissa entistä laajempi valikoima lisävarusteita ja kuljettajaa avustavia järjestelmiä. Lisävarusteena saatava GT-urheiluohjauspyörä tuo mieleen Porsche 911:n. Sport Chrono ‑lisävarustepaketin osana ohjauspyörään on integroitu ajotilan valintakytkin ja Sport Response ‑painike. Uuteen ruuhka-avustinjärjestelmään on integroitu mukautuva vakionopeudensäädin, joka tekee korkeintaan 60 km/h:n nopeudella liikkuvassa liikennevirrassa ajamisesta mukavampaa ja rentouttavampaa. Järjestelmä kiihdyttää ja jarruttaa puoliautomaattisesti ja auttaa kuljettajaa pysymään omalla kaistallaan ruuhkassa tai hitaasti soljuvassa liikenteessä. Porsche on laajentanut Macanin lisävarustevalikoimaa myös uusilla mukavuusvarusteilla, joihin kuuluvat nyt muun muassa lämmitetty tuulilasi sekä ionisaattori, joka parantaa matkustamon ilmanlaatua yhdessä vakiovarusteluun kuuluvan pienhiukkassuodattimen kanssa.
Vastaa