Uusi Audi Q3 pian Suomessa
Uusi Audi Q3 saapuu Suomen Audi-jälleenmyyjille loppuvuodesta 2018, mutta hintoja ja vakiovarusteita ei ole vielä vahvistettu.
Toinen sukupolvi tarjoaa itsevarman ulkoasun lisäksi monia uusia käytännön yksityiskohtia, kasvaneet sisätilat ja laajat mahdollisuudet muokattavuuteen. Audin huipputason mallien tapaan, Audi Q3:ssa on digitaalinen ohjaamo ja suuri MMI-kosketusnäyttö. Suuremmista malleista tuttu infotainment-järjestelmä kytkee kompaktin SUV-mallin ympäristöönsä. Uudet avustavat järjestelmät tukevat kuljettajaa sekä pysäköinnissä, kaupunkiajoissa että pitkillä matkoilla. Mukavuutta lisää myös edelleen kehitetty alusta.
Enemmän räätälöintiä
Valoista on saatavana kolme eri versiota, kaikki led-tekniikalla toteutettuja. Huippuversion Matrix-ledien mukautuva kaukovalo valaisee tien älykkäästi.
Monia vaihtoehtoja Q3:nsa räätälöintiin. Näihin kuuluu mm. kontrastivärinen viimeistely korin alaosassa, mikä korostaa entisestään SUV-ilmettä. S line -ulkonäköpaketti tekee puskurit, kynnyslistat ja diffuusorin erityisen urheilullisiksi. Valittavana on yksitoista ulkoväriä. Sisustusvaihtoehtoja on kolme, joita voi yhdistellä vapaasti kolmen ulkonäköpaketin kanssa.
Asiakkaat voivat valita kolmesta eri vaihtoehdosta: perusversio, Audi design selection -paketti ja S line -paketti. Molemmissa paketeissa on urheiluistuimet, joissa on valinnan mukaan yhdistetty nahkaa/keinonahkaa ja Alcantaraa. Uutena vaihtoehtona ovat Alcantara-päällysteiset elementit auton etuosassa ja käsinojissa, jotka ovat saatavilla kolmessa eri värissä, mukaan lukien rohkea oranssi.
Pimeässä ääriviiva- ja tunnelmavalopaketti, joka on vakiona Audi design selection -paketissa, luo tarkat valokorostukset keskikonsoliin ja oviin. Värivaihtoehtoja on valittavana 30. Myös säilytyslokero kojelaudan alla ja quattro-merkki hansikaslokeron yläpuolella sekä etuvetoisessa mallissa Audi-renkaat on valaistu. Muita lisävarusteita ovat kaksialueinen ilmastointi, polttoainekäyttöinen lisälämmitin, lämmitettävä ohjauspyörä ja panoraama-kattoikkuna.
Auto on 4 485 mm pitkä, eli 97 mm edeltäjäänsä pidempi. Leveydeltään se on kasvanut 25 mm, leveys on 1 856 mm. Korkeus on 1 585 mm, joten se on 5 mm matalampi kuin ensimmäisen sukupolven Q3. Akseliväliä on venytetty 77 mm 2 689 millimetriin, joten se on huomattavasti tilavampi: sekä jalka- ja päätila että kyynärtila ovat entistä suurempia.
Takaistuimia voidaan siirtää eteen ja taakse 150 mm. Kolmeen osaan jaettava takaselkänoja voidaan kallistaa 40:20:40 suhteessa seitsemään eri kulmaan. Takaistuimilla matkustaville voidaan valita myös keskikyynärnoja (lisävaruste), jossa on kaksi mukipidikettä.
Takaistuinten ja selkänojien asennosta riippuen tavaratilan kokonaiskapasiteetti on 530 tai 675 litraa. Selkänojat alas taitettuna tila kasvaa 1 525 litraan. Tavaratilan säädettävä välipohja voidaan säätää kolmeen eri korkeuteen: matalimmassa asennossa (748 mm) raskaidenkin tavaroiden nostaminen kyytiin on helppoa. Kun hattuhyllyä ei tarvita, sitä voidaan säilyttää välipohjan alla. Pitkillä matkoilla mukavuutta lisää Audin lisävarusteena saatava säilytys- ja matkatavarapaketti. Etuistuinten taakse sijoitettavan verkon ja etumatkustajan istuimen alle sijoitettavan säilytyslokeron lisäksi se sisältää tavaratilan verkon sekä takaluukun led-valaistuksen. Sähkötoiminen takaluukku tarjoaa vaivattoman pääsyn tavaratilaan. Yhdessä mukavuusavaimen kanssa takaluukku voidaan avata ja sulkea myös jalanheilautuksella.
Enemmän digitaalisuutta
Perinteisen perhe-SUV:n käyttö- ja näyttökonsepti on täysin uudistettu: Audi on poistanut kokonaan analogiset mittaristot. Jopa perusmallin MMI-radion mukana tulee 10,25 tuuman näytöllä varustettu digitaalinen mittaristo, jota käytetään monitoimiohjauspyörästä. Seuraavasta tasosta alkaen, MMI radio plus, asiakas voi tilata virtuaalisen Audi virtual cockpit -mittariston, joka sisältää nopeuden ja moottorin kierrosnopeuden lisäksi MMI-toiminnot, musiikin ohjauksen ja Audin liitettävyyspalvelut. Kun navigointi on käytössä, näyttöön tulee myös kartta. Kuljettaja voi konfiguroida näytön omien tarpeidensa mukaisesti ja valitut tiedot ovat suoraan näkökentässä. MMI radio plus sisältää myös 8,8-tuumaisen MMI-kosketusnäytön, joka on sijoitettu mittariston viereen keskelle. Huippuluokan MMI navigointi plus -järjestelmässä kosketusnäytön koko on 10,1 tuumaa, virtuaalisen Audi virtual cockpit -mittariston koko on 10,25 tuumaa ja se voidaan päivittää myös 12,3-tuumaiseksi. Kuljettaja voi valita kolmen erilaisen näkymän välillä, joista yksi on uusi, erityisen urheilullinen näkymä.
Audi Q3:n MMI navigointi plus -järjestelmä tarjoaa samat tekniset toiminnot kuin suuremmissakin malleissa – myös tämän osalta Audi Q3 tuo uudet standardit kompaktiin luokkaan. Esimerkiksi navigointi tunnistaa kuljettajan mieltymykset aiempien matkojen perusteella, jolloin se voi tarjota sopivia reittiehdotuksia. Reitti lasketaan reaaliaikaista liikennetietoa hyödyntäen samanaikaisesti sekä autossa että HERE kartta- ja navigointijärjestelmän palvelimilla.
Audi connect -palvelut täydentävät ihanteellisesti navigointijärjestelmää ja tulevat huippuluokan infotainment-järjestelmän mukana. Palveluun sisältyvät ajantasaiset liikennetiedot, kiinnostavien kohteiden hakutoiminnot sekä tiedot suoraan navigointikartassa näytettävistä pysäköintipaikoista ja huoltoasemista. Tarvittaessa mukana on myös hinnan ja saatavuuden kaltaisia dynaamisia lisätietoja. Näissä toiminnoissa Audi Q3 hyödyntää parviälyä: muut vastaavasti varustellut autot välittävät tietoa niille varatuista ja vapautuvista pysäköintipaikoista, jolloin voidaan ennakoida vapaiden kadunvarsipysäköintipaikkojen saatavuutta valituissa kaupungeissa (Suomen osalta ei vielä vahvistettuja alueita). Parviälyllä varustetut autot myös varoittavat toisiaan vaaranpaikoista, kuten sumusta tai mustasta jäästä ja raportoivat tilannekohtaisista nopeusrajoituksista. Audi connect sisältää myös median suoratoistopalvelun, online-uutiset, Twitterin ja sähköpostipalvelun. Mukana on myös Wi-Fi-hotspot matkustajien mobiililaitteita varten.
Lisävarusteena saatava Audi connect Infotainment plus -lisäosa sisältää myös muita innovatiivisia palveluita, kuten Google Earthin. Korkearesoluutioiset satelliittikuvat tekevät näkymästä todenmukaisemman, mikä helpottaa kohteiden löytämistä. Sama pätee myös uusiin yksityiskohtaisiin 3D-kuviin useista suurista Euroopan kaupungeista. Lisäosa sisältää myös hybridiradion. Aseman signaalin voimakkuudesta riippuen se vaihtaa automaattisesti FM radion ja online-suoratoiston välillä varmistaakseen aina optimaalisen vastaanoton.
Monet Audin liitettävyystoiminnot yhdistyvät myAudi-sovellukseen. Se liittää asiakkaan älypuhelimen uuteen Q3:een – esimerkiksi navigointireitit yhdistetään sujuvasti: kun käyttäjä siirtyy autoonsa, reittiohjeistus jatkuu auton näytössä. Kun kuljettaja poistuu autosta matkan päättyessä, älypuhelin jatkaa opastusta seuraavaan kohteeseen.
Sovellus tukee myös musiikin suoratoistoa ja siirtää älypuhelimen kalenterin MMI:lle. Lisäksi käyttäjä voi älypuhelimen myAudi-sovelluksen avulla kauko-ohjauksella lukita ja avata autonsa ovet, tarkastella ajoneuvon tilaa, nähdä Audi Q3:n pysäköintipaikan tai hallita lisälämmitystä (lisävaruste).
Laitteistomoduulit täydentävät infotainment-valikoimaa. Audi phone box liittää omistajansa älypuhelimen ajoneuvon antenniin ja lataa puhelimen langattomasti. Musiikin soittamiseen MP3-soittimesta, USB-laitteesta tai älypuhelimesta auton kaiuttimien kautta Audi Q3 tarjoaa kaksi USB-liitäntää, joista yksi on viimeisintä C-tyyppiä. Tämä innovaatio tukee nopeimpia siirtonopeuksia ja symmetrinen pistoke helpottaa johdon kytkemistä. Lisäksi takaistuimelle on tilattavissa lisävarusteena kaksi USB-porttia ja 12 voltin pistoke. Lisävarusteena saatavilla oleva Audi smartphone interface -liitäntä yhdistää asiakkaan iOS tai Android älypuhelimet Apple Car Play tai Android Auto -sovelluksilla MMI-näyttöön.
Lisävarusteena saatavilla oleva Bang & Olufsen Premium Sound System virtuaalisella 3D-äänellä tarjoaa kolmiulotteisen äänimaailman. Äänielämys tuotetaan neljällä kojelaudan ja D-pilareiden lisäkaiuttimella. Audin yhteistyössä Fraunhofer-instituutin kanssa kehittämä algoritmi lisää äänen laajuutta ja syvyyttä. Äänijärjestelmä tuottaa 680 watin ääniteholla äänen viiteentoista kaiuttimeen.
Audi adaptive cruise assist -järjestelmä, joka on saatavana yhdessä S tronic -automaattivaihteiston kanssa. Se sisältää mukautuvan vakionopeudensäätimen, ruuhka-avustimen ja aktiivisen Audi active lane assist -kaistallapysymisvahdin. Näillä se auttaa kuljettajaa sekä auton pitkittäis- että sivuttaissuuntaisessa hallinnassa parantaen mukavuutta huomattavasti etenkin pitkillä matkoilla. Sama pätee kaistanvaihtovaroittimeen. Jos takana olevat kaksi tutka-anturia havaitsevat ajoneuvon kuolleessa kulmassa tai lähestyvän kovaa takaapäin, varoitusvalo syttyy kyseisen puolen ulkopeiliin.
Pysäköintiä helpottaa Audi Q3:n pysäköintiavustin, joka sekä pysäköi SUVin automaattisesti että ajaa auton pois pysäköintipaikasta. Kuljettajan täytyy vain painaa kaasu- ja jarrupoljinta ja vaihtaa vaihteita. Jos kuljettaja haluaa peruuttaa pois rinnakkaispysäköinnistä tai ahtaasta sisäänkäynnistä, takaa risteävän liikenteen varoitin aktivoituu. Järjestelmä seuraa ajoneuvon takana olevaa aluetta kahdella tutka-anturilla ja varoittaa kuljettajaa vaaratilanteista. Kun Audi Q3 liikkuu alle 10 km/h, neljä 360 asteen kameraa näyttävät suuressa infotainment-näytössä kuvaa lähialueilta ja kuljettaja voi myös vaihtaa näkymää kosketusnäytön avulla. Virtuaalisen lintuperspektiivin, peruutuskameran ja sekä etu- että takakameran 180 asteen panoraamakuvan lisäksi valittavana on yksityiskohtainen etu- ja takapyörien näkymä. Tämä mahdollistaa ajamisen tarkasti jalkakäytävän kiveyksen viereen.
Audi Q3:ssa on vakiona Audi pre sense basic -turvajärjestelmä, joka tutkan avulla tunnistaa vaaratilanteita jalankulkijoiden, pyöräilijöiden tai muiden ajoneuvojen kanssa ja antaa kuljettajalle näkyvän, kuultavan ja tunnistettavan varoituksen sekä tarvittaessa suorittaa hätäjarrutuksen. Audi Q3:ssa on vakiona myös Audi lane departure warning -kaistalta poistumisvaroitin, joka aktivoituu noin 60 km/h nopeudessa ja auttaa kuljettajaa pitämään auton kaistaviivojen välissä. Mikäli kuljettaja ei ole laittanut vilkkua päälle ja auto on ylittämässä tiemerkintöjä, järjestelmä avustaa korjaavissa ohjausliikkeissä. Kuljettaja voi valinnaisesti myös valita ohjauspyörään tärinän huomiomerkiksi.
Moottorit
Lanseerausvaiheessa uusi Audi Q3 tulee saataville neljällä moottorivaihtoehdolla, joista kolme on bensiinimoottoreita ja yksi dieselmoottori. Vetotavat ovat joko etuveto tai quattro-neliveto. Moottoritehot ovat 110 kW (150 hv) – 169 kW (230 hv). Kaikki moottorit ovat nelisylinterisiä turboahdettuja suoraruiskutusmoottoreita. Ne ovat tehokkaita, hienostuneita ja taloudellisia. Voiman siirtämiseen käytetään kuusivaihteista manuaalivaihteistoa tai nopeasti vaihtavaa seitsemänvaihteista S tronic -automaattivaihteistoa. Tieverkoston ulkopuolella ajettaessa jatkuva quattro-neliveto antaa erinomaisen ajonautinnon optimaalisella pidolla ja ylivertaisella vakaudella. Napinpainalluksella aktivoitava alamäkiavustin ylläpitää ennalta määritettyä nopeutta jyrkässä alamäessä.
Dynaamisen Audi drive select -hallintajärjestelmän avulla kuljettaja voi muuttaa Audi Q3:n ominaisuuksia ajotilanteen, tieolosuhteiden tai henkilökohtaisten mieltymystensä perusteella. Valittavana on kuusi profiilia erittäin mukavasta ja huipputaloudellisesta äärimmäisen urheilulliseen. Järjestelmä vaikuttaa kaasun vasteeseen, ohjauksen ja vaihteiston ominaisuuksiin sekä lisävarusteiseen säätyvällä iskunvaimennuksella varustettuun jousitukseen. Sen anturit mittaavat kaikkien neljän pyörän liikkeitä sekä sivuttais- ja pitkittäiskiihtyvyyttä ja säätävät iskunvaimentimia ajotilanteen ja tien kunnon mukaan. Tämä parantaa ajodynamiikkaa ja lisää mukavuutta entisestään.
Lisävarusteinen urheilullinen alusta kuuluu vakiona S line -malliin ja sisältää säädettävän iskunvaimennuksen sekä progressiivisen ohjauksen, jonka välityssuhde muuttuu suoremmaksi ohjauskulman jyrkentyessä ja parantaa merkittävästi uuden Audi Q3:n käsiteltävyyttä.
Kompaktin SUV:n etuakseli perustuu McPherson-rakenteeseen ja taka-akselissa käytetään hienostunutta neljän tukivarren ratkaisua. Raideleveydet ovat edessä 1 584 ja takana 1 576 millimetriä. Alumiinivanteet ovat vakiona 17- tai 18-tuumaiset riippuen valitusta mallista. Lisävarusteena on saatavilla 20-tuumaiset Audi Sport -alumiinivanteet 255/40-kokoisilla renkailla.
Vastaa