Kaasujalka

Koeajo BMW i3 – Sähkön voimalla

Julkaissut:

|

10.9.2018

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo BMW i3 – Sähkön voimalla

BMW i3 sähköauton tuotanto alkoi heinäkuussa 2013. Vuosia on vierinyt, joten on tullut aika tehdä kasvojenkohotus . Samalla i3 on saanut uusia ominaisuuksia.

BMW:n toistaiseksi ainoa täysverinen sähköauto, i3, sai kasvojenkohotuksen tälle mallivuodelle. Edelliseen malliin pääset tutustumaan numerossa 5/2018 julkaistun Kuukauden käytetty -artikkelin myötä.

Faceliftin myötä i3:n ulkoasu on muuttunut vain hitusen. Puskurit ovat saaneet hieman uusia muotoja, ajovalot ovat nyt jo vakiona Full-LED toimiset. Kojelaudan päällä oleva, varustelusta riippuen 6,5- tai 10,25-tuumainen näyttö on saanut uuden, selkeämmän käyttöliittymän. Uusia värivaihtoehtoja on tarjolla niin ulkokuoreen kuin sisustaan.

Moottorin arvoissa tai auton suorituskyvyssä ei ole tapahtunut muutoksia. Litium-ioniakkujenkin kapasiteetti on edelleen 33,2 kWh (94 Ah). Sen sijaan lataustekniikka on uudistunut, nyt tarjolla on CCS-pikalataustuki (AC 11 kW / DC 55 kW). Auton mukana tuleva älylaturi (230 VAC) on älypuhelimella ohjattavissa.

Uusi sporttisempi malli

Täysin uutta on sporttisempi i3s -malli, joka tarjoaa 10 kW lisätehon ja 20 Nm lisäväännön myötä hivenen paremman suorituskyvyn. Ajettavuutta on muokattu 10 mm madalletun alustan ja 40 mm lisää raideleveyttä saaneen taka-akselin avulla.

Täydellä latauksella auton akkukapasiteetti riittää taajamassa kesäolosuhteissa vajaan 250 kilometrin matkaan. Range Extender (REx) tuo mukanaan generaattorina toimivan, BMW C650 GT maxi-skootterista lainatun bensiinikäyttöisen moottorin, jonka myötä auton toimintasäde kasvaa liki 150 kilometrillä. Toisaalta omapaino nousee 120 kilolla, mikä heijastuu negatiivisesti niin suorituskykyyn kuin toimintamatkaan.

Paikaltaan i3 ampaisee matkaan sähäkästi. Vastavuoroisesti energian talteenoton myötä moottorijarrutus on hyvin voimakasta, ennakoivalla ajotavalla pärjää lähes täysin ilman käyttöjarruja. Erityisesti maantiellä autoa kiusaa lievä uraherkkyys, mikä saattaa johtua alla pyörineistä Nokian Hakkapeliitta kitkarenkaista. i3 on myös hyvin herkkä sivutuulelle.

BMW i3:sta kannattaa valita aina Charged Edition -versio. Se tuo mukanaan jo mainitun pikalataustuen, Wallbox Pure -pikalatausaseman (kotiin) sekä latauskaapelin julkisiin latausasemiin. Viimeksi mainittu ei sisälly auton vakiovarusteluun!

Persoonallinen BMW i3 sopii parhaiten cityihmiselle tai sitten pientalolähiössä asuvan perheen kauppakassiksi. Kun unohdetaan pääomakulut, on autolla ajaminen suorastaan halpaa.

BMW i3 94 AH RANGE EXTENDER
HINTA: 46 580,00 €
KOEAJETUN AUTON HINTA LISÄVARUSTEINEEN: 55 950,00 €
TEHO: 125 kW (170 hv)
VÄÄNTÖ: 250 Nm
PAINO: 1440 kg
TAVARATILA: 260 l
PIT.LEV.KORK.AKS.VÄLI: 4011, 1775, 1598, 2570
KIIHTYVYYS 0-100 KM/H: 8,1 s
HUIPPUNOPEUS: 150 km/h
AKKUJEN KAPASITEETTI: 33,2 kWh (94 Ah)
ERENGIANKULUTUS (VALM.ILM): 13,6-13,1 kWh/100 km
PÄÄSTÖT (REx): 14 g/km
KOEAJON ENERGIANKULUTUS: 14,8 kWh/100 km (n. 1,46 eur/100 km)

PLUSSAT
Taloudellisuus
Suorituskyky
Persoonallisuus

MIINUKSET
Ohjaustuntuma (varauksin)
Pikalatauskaapelin puute vakiovarustelusta

JÄLKIMAKU
BMW i3 on persoonallinen auto joko kaupunkikäyttöön tai perheen kakkosautoksi. Auton hinta nousee kuitenkin niin korkealle, että taloudellista pohjaa sen ostolle on vaikea perustella.

Teksti ja kuvat: Jari Sjöman

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo Opel Astra Hybrid ST – Perusperheen talousfarkku
Koeajo Skoda Kodiaq PHEV – Hurja sähköinen toimintasäde
Koeajo käytetty Volkswagen ID.4 – Iso sähkömaasturi, vaatimaton toimintasäde

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *