Kaasujalka

Koeajo Mercedes-Benz CLS400d – Kolmas kerta toden sanoo

Julkaissut:

|

17.8.2018

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Mercedes-Benz CLS400d – Kolmas kerta toden sanoo

Kolmannen sukupolven Mercedes-Benz CLS on entistä ylellisempi ja hulppeampi.

Muistan kuin eilisen päivän, kun pääsin koeajamaan ensimmäisen sukupolven CLS:ää. Vuonna 2003 esitelty kaunotar oli varustettu 6-sylinterisellä dieselillä ja totteli tutusti mallimerkintää 320 CDI. Tuo uutukainen tarjosi jotain aivan uutta automaailmassa ja loikin uuden kategorian, jota moni on seurannut perässä. Ensimmäisen sukupolven CLS pohjautui E-sarjaan, mutta oli ulkomuotoilultaan täysin erilainen.

Toisen sukupolven CLS ei herättänyt niin suurta innostusta, vaikka se toikin mukanaan hätkähdyttävän Shooting Brake -mallin. Se ei ilmeisesti saavuttanut sitä suosiota, jota tehdas halusi ja tämän kolmannen sukupolven CLS:n kohdalla Shooting Brakea ei ole saatavana lainkaan. Vuodesta 2003 lähtien CLS-malleja on myyty yhteensä 375 000 kappaletta.

Kolmannen sukupolven CLS ei ole yhtä radikaali ulkomuotojensa suhteen kuten ensimmäinen malliveli. Nopealla vilkaisulla joku voisi luulla tätä jopa ihan tavalliseksi E-sarjan sedaniksi, vaikka autoja ymmärtävä ei hetkeäkään näin luule. Vähän radikaalimpaa muotoilua minä silti olisin toivonut. Uusi CLS on 5-paikkainen, mutta korimalliltaan ei ole ns. monikäyttömalli kuten esimerkiksi Audi A7 Sportback.

Kuudella sylinterillä

Uuden CLS:n Suomen hinnastossa on tarjolla tällä hetkellä vain kuusisylinterisiä moottoreita, josta kaksi on dieseleitä ja yksi bensahybridi. Kaikki ovat nelivetoisia ja varustettu 9-portaisella automaattivaihteistolla. Hinnat alkavat 286-heppaisesta dieselistä, jonka saa itselleen reilulla 95 000 eurolla. Mielenkiintoista on, että bensakäyttöinen hybridi 450 on vain noin 2000 euroa tuota dieseliä kalliimpi, mutta on suoritusarvoiltaan merkittävästi ripeämpi.

Tämä 450 on perusmalliston tehokkain voimanlähde ja hyödyntää rinnakkaista EQ Boost 48 voltin sähköjärjestelmää. Kuusisylinterisen bensiinimoottorin kanssa yhteistehot ovat 270 kW + 16 kW /367 hv + 22 hv. Hihnaton käynnistysgeneraattori antaa lyhyessä ajassa käyttöön 250 Nm lisää vääntöä ja 16 kW (22 hv) enemmän tehoa. Lisäksi se mahdollistaa rullaamisen polttomoottori sammutettuna syöttäen samalla 48 voltin akkuun energiaa tehokkaasti toimivan energian talteenoton ansiosta. Tällä tavoin polttonesteen kulutuksessa on saatu aikaan säästöjä, joihin aiemmin on päästy ainoastaan korkeajännite-hybriditeknologialla. Kuusisylinterinen rivimoottori tarjoaa siten edeltävän mallisarjan CLS 500:n kahdeksansylinterisen moottorin suorituskyvyn (300 kW/408 hv), mutta huomattavasti pienemmällä kulutuksella.

Silkkaa voimaa

Me saimme koeajoon tehokkaamman 340-hevosvoimaisen dieselin, jonka suorituskyky ei jätä ketään kylmäksi. Moottori tuottaa vääntöä komeat 700 Newtonia erittäin laajalla kierrosalueella. Ilmeistä on, että koneessa olisi huippuvääntöä enemmänkin, mutta sitä on säädetty alemmaksi, jotta vääntökäyrä olisi mahdollisimman leveä ja käytännöllisempi arjessa. Tuttu nollasta sataseen kiskaistaan viidessä sekunnissa ja se on urheiluautotasoa. Se ei silti kerro auton todellisista kulkuhaluista, sillä parhaimmillaan CLS400d on ohituksissa. Tuolloin kannattaa olla todella tarkkana nopeuden kanssa, sillä vaivihkaa vauhti karkaa sellaisiin ylinopeuksiin, jonka jälkeen ei tarvitse muutamiin kuukausiin havitella autoa ajavansa. Mikäli poliisi osuu kohdalle.

Tämän Mercedeksen uuden dieselmoottorin käyntiääni on tällä hetkellä markkinoiden yksi hienostuneimmista. Olen useaan otteeseen kritisoinut, että nykyajan moottoreiden käyntiäänet ovat karkean rumia, mutta koeajetun 400d:n saundia ei todellakaan voi moittia.

Ohjaamo on vaikuttava

Kabiini on hyvin tuttu jo aiemmin koeajetuista E-sarjan malleista, mutta edelleen viimeistely, muotoilu ja valaistus saa haukkomaan henkeä. Ohjaamossa on viitteitä myös S-sarjasta, sillä esimerkiksi ilman suuttimet valaistuvat sen mukaan lisätäänkö lämpöä vai viilennystä. Kuumemmalle käännettäessä väri muuttuu punaiseksi ja viilennyksen mukana värikin vaihtuu siniseksi.

Nykyajan dieseleiden kehityksestä kertoo mainiosti myös koeajon kulutus, sillä menovettä kului vain 7.6 litraa satasella. Se on erittäin hyvä lukema jo pienemmällekin autolle, saati sitten isolle, tehokkaalle ja nelivetoiselle. Tasaisemmalla ajolla keskikulutus tulee helposti jäämään matalaan kutoseen alkavaan lukemaan.

Katso koeajovideo tästä

Mercedes-Benz CLS 400d 4Matic
Hinta: 107 939,37€
Iskutilavuus: 2925cm3
Teho: 340hv/4.400 kierr/min
Vääntö: 700Nm /1.200 – 3.200 kierr/min
Paino: 1935kg
Tavaratila: 520l
Pit.lev.kork.aks.väli: 4980, 1890, 1435, 2939
Kiihtyvyys 0-100km/h: 5.0s
Huippunopeus: 250km/h
Kulutus (valm.ilm): 5.9l
Päästöt: 151g/km
Koeajon kulutus: 7.6l

Plussat
Ohjaamon muotoilu
Ylellisyys
Suorituskyky
Voimalinja

Miinukset 
Runflat renkaiden tuoma melu

Jälkimaku
Uusi Mercedes-Benz CLS tarjoaa kuljettajalle todellista ajonautintoa. Ylellisessä menopelissä viihtyy myös matkustajat.

 

Teksti ja kuvat Mika Salomaa

 

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo Skoda Kodiaq PHEV – Hurja sähköinen toimintasäde
Koeajovideo: Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI 4Motion – Harvojen herkkua nykyään
Koeajo Skoda Suberb – Huh, miten ylellinen ohjaamo

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *