Kaasujalka

Koeajo BMW 630d GT – All in one

Julkaissut:

|

31.7.2018

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo BMW 630d GT – All in one

Edustusauto, perheauto ja tila-auto. BMW 6-sarjan GT taipuu moneksi.

Koejossa BMW 630d GT. Hulppea yli 5 metriä pitkä 6-sarjan GT on komea ilmestys. Akseliväliäkin on yli kolme metriä eli saman verran kuin edustusautoluokan 7-sarjassa. Auton muotoilussa on selkeästi haettu yhtäläisyyksiä Porsche Panameran ja Tesla Model X:n kanssa.

Uusi 6-sarjan GT muistuttaa enemmän 7-sarjaa kuin 5-sarjaa, joten on täysin luonnollista, että mallimerkintä vaihtui kutossarjaan. Gran Turismo on 6-sarjan ensimmäinen uuden sukupolven versio ja muiden korimallien uudet painokset ovat varmastikin pian saapumassa. 6-sarjan GT tottelee mallikoodia G32.

BMW 630d GT on noin 8 senttiä 5- ja 7-sarjaa korkeampi, jonka huomaa etenkin takapenkillä istuessaan. Siellä todella on väljät ja hulppeat tilat. Edeltäjään nähden tavaratila on paisunut 110 litraa ja nyt vetoisuutta on peräti 610 litraa. Vanhan mallin kaksiosaisesta luukkurakenteesta on luovuttu, mikä on pelkästään hyvä asia.

Moottorivalikoiman laajuus ei päätä huimaa, sillä tarjolla on vain kolme vaihtoehtoa. Bensamoottoreita on vain yksi; 340-hevosvoimainen ja kolmen litran dieselistä tämän koeajoversion lisäksi 320-heppainen voimanpesä. Hybridiä ei ole saatavana lainkaan.

630d GT on noin 11 000 euroa kalliimpi kuin vastaavalla tekniikalla varustettu 530d, mutta peräti 50 000 euroa edullisempi kuin 730d. Joten sisänsäkin tämä on ihan omassa kategoriassaan.

Koeajoautoon oli ladattu lisävarusteita perus-Golfin hinnan verran, joten se osio ei jättänyt enää juurikaan mitään toivomisen varaan. Lisävarusteisella eleohjauksella voi säätää esimerkiksi äänen voimakkuutta pelkästään pyörittämällä sormella ympyrää vaihdekepin kohdalla. En tiedä onko siitä mitään hyötyä, mutta ainakin 5-vuotiaan poikani mielestä se oli todella hauska juttu. Myös ohjaamon tunnelmavalaistuksen värin vaihtaminen on jälkikasvun mieleen.

Matka-ajoon

On sanomattakin selvää, että tämä on parhaimmillaan matka-ajossa. Auto etenee kuin sukkasillaan. GT:ssä on vakiona ilmajousitteinen takajousitus, mutta koeajoyksilöön on laitettu lisävarusteena “pussit” myös eteen. Monen muun uuden BMW:n mallin tapaan ohjaustuntuma on mennyt huonompaan suuntaan. Ei se huono ole tässäkään, mutta voisi olla parempi. Jännä huomata, että ohjauksen normaaliasetuksella tuntuma on parempi kuin Sport-asetuksella, jossa vain ohjausvaste jäykistyi. Näin ollen ohjaustuntuma tuli entistä etäisemmäksi.

Melutaso on muuten kiitettävän alhaista, mutta karkeat urat aiheuttavat ihmeen paljon ääntä. Vaikka olen vannoutunut 6-sylinteristen moottorien fani niin tämän dieselin käyntiääni on yllättävän karkea. Koeajon aikana dieseliä kului 8.4 litraa, joka on ihan siedettävä lukema näin isolle nelivetoiselle autolle. Mukana oli kuitenkin useita kylmäkäynnistyksiä ja kaupunkiajoa.

BMW 630d GT
Hinta: 91 475,59€
Koeajoauton hinta lisävarusteineen: 128 732,25€
Iskutilavuus: 2993cm3
Teho: 265 hv/4 000 kier/min
Vääntö: 620 Nm/2 000-2 500 kie’ r/min
Paino: 1955kg
Tavaratila: 610l
Pit.lev.kork.aks.väli: 5091, 1902, 1540, 3070
Kiihtyvyys 0-100km/h: 6.0s
Huippunopeus: 250km/h
Kulutus (valm.ilm): 5.5l
Päästöt: 144g/km
Koeajon kulutus: 8.4l

Plussat 
Mukavuus
Tilat
Ylellisyys

Miinukset 
Rengasmelu (varauksin)
Hybridimallia ei ole

Jälkimaku
6-sarjan BMW on upea ja monikäyttöinen edustusauto.

Teksti ja kuvat Mika Salomaa

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo Opel Astra Hybrid ST – Perusperheen talousfarkku
Koeajo Skoda Kodiaq PHEV – Hurja sähköinen toimintasäde
Koeajovideo: Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI 4Motion – Harvojen herkkua nykyään

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *