Korealaisrengas Nexen vahvistaa asemiaan
Oy Euro-Tyres Finland Ltd panostaa jälleenmyyjäasiakkaittensa palvelun laatuun ja nopeuteen, netissä sen Rengaspörssi-palvelu onkin alan edelläkävijä. Euro-Tyresin maahantuoma korealainen Nexen on maailman nopeimmin kasvava rengasmerkki.
Rengaspörssi B2B palvelun Euro-Tyres toi nettiin jo yli viisi vuotta sitten. Sen kautta rengasliikkeiden tilauksista tuleekin jo 70-80 %.
Palvelun valtteja on nopeus ja mahdollisuus tilausten tekemiseen 24/7. Euro-Tyres toimittaa tilatut renkaat seuraavaksi arkipäiväksi lähes koko maassa.
Rengaspörssin ansiosta renkaita myyvät rengasliikkeet ja korjaamot näkevät Euro-Tyresin varastotilanteen päivittäin omalta tietokoneeltaan.
-Ongelmallisille alueille eivät pysty meidän nopeudella toimittamaan muutkaan, sanoo yrityksen jo 20 vuotta sitten perustanut yrittäjä Taito Lehmusto.
Euro-Tyresin pääkonttori ja keskusvarasto sijaitsevat Leppäkoskella hyvien jakeluyhteyksien päässä aivan Hämeenlinnantien läheisyydessä. Palvelun laatu on ykkösasia, muutenkin kuin nopeuden takia.
– Palvelemme mielellämme puhelimessakin, Lehmusto sanoo.
Nexen kasvaa nopeasti
Euro-Tyres tuo maahan edullisia ja laadukkaita uusia henkilöauton, pakettiauton ja kuorma-/linja-auton renkaita
– Omat maahantuomamme merkit ovat Nexen, Zeetex, Interstate, Event, Rotalla ja Insa-Turbo -uusiorenkaat. Toimimme myös Pirelli ja Dunlop-renkaiden virallisena tukkukauppiaana Suomessa. Asiakkaita meillä on Helsingistä Lappiin.
Euro-Tyresin vahvimpia edustuksia on eteläkorealainen Nexen, joka on maailman nopeimmin kasvava rengasvalmistaja, joka avaa tehtaan syksyllä myös Tshekkiin.
– Nexenin vahvuus on hinta-laatusuhde, joka on kohdallaan, Lehmusto sanoo.
– Nexen on todella laadukas tuote ja monet automerkit Porschesta saakka käyttävät niitä ensiasennusrenkaana.
Lehmusto on toiminut alalla jo 30 vuotta, siis 10 vuotta ennen Euro-Tyresin perustamistakin.
–Valikoima on kasvanut ihan älyttömästi, uusia kokoja on tullut todella paljon. Valikoimaa on kasvattanut ihan viime vuosina erityisesti katumaasturien kasvava suosio. Niitähän alkaa tulla vasta nyt laajenevassa määrin renkaiden jälkimarkkinoille. SUV-renkaiden runkorakenteet ovat vahvempia, kuin perinteisten perheautojen renkaissa.
Kiinalaisetkin osaavat
Lehmuston aloittaessa 30 vuotta sitten alalla markkinoilla oli vain premium-renkaita ja pinnoitettuja uusiorenkaita. Välimaastoon jäävät uudet keskihintaiset renkaat ovat vasta tätä päivää. Uusiorenkaiden myynti alkoi hiipua parikymmentä vuotta sitten, kun kiinalaiset toivat markkinoille edullisempia uusia renkaita.
–Moni kiinalaisia renkaita haukkuva ei tule miettineeksi, että eiväthän ne nyt hirveän huonoja voi olla, kun niitä myydään miljoonia kappaleita eri puolella maailmaa. Tietenkin niiden ominaisuudet esimerkiksi sadekeleillä voivat jonkun verran hävitä eurooppalaisille renkaille, koska niitä ei ole tehty juuri sadekeleille. Mutta kestävyyttä ei voi moittia, eivät ne normaalisti ajamalla mihinkään hajoa. Helteet ja kuumuudet ne kestävät kyllä, koska niitä myydään ympäri maapallon.
Kovissa hintapaineissa rengasalalla pärjää vain palvelun laadulla.
– Koulutamme paljon porukkaa, valmennamme rengaskauppiaita ja tuemme heitä muutenkin esimerkiksi järjestämällä rengasmerkonomikoulutusta sekä yrittäjille erikoisammattitutkintoja. Bisnes ei voi perustua ainoastaan edulliseen hintaan, Lehmusto sanoo.
Vastaa