Kaasujalka

Mercedes-Benzin uusi C-sarja syksyllä Suomeen

Julkaissut:

|

25.6.2018

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Mercedes-Benzin uusi C-sarja syksyllä Suomeen

C-sarja on Mercedes-Benzin menestynein mallisarja, josta esitellään nyt jo 5. mallisukupolven tuorein versio vuoden 1982 jälkeen.

Merkittävimmät muutokset löytyvät auton sisältä: elektroniikka on rakennettu täysin uusiksi, avustinjärjestelmät ovat S-sarjan tasoa ja nelisylinteristen moottoreiden valikoima on täysin uusi. C 200 -mallin moottorit hyödyntävät uutta rinnakkaista 48 voltin EQ Boost -järjestelmää. Yhteensä 6500 osaa on mallimuutoksen yhteydessä vaihdettu. Uusi Mercedes-Benz C-sarja esitellään Suomessa elokuussa.

C-sarjan sedan- ja farmarimalleja myytiin maailmassa yhteensä yli 415 000 kappaletta vuonna 2017. C-sarjaa valmistetaan neljässä tehtaassa neljässä maanosassa. Saksan Bremenin päätehtaan lisäksi C-sarjaa valmistetaan Etelä-Afrikan East Londonissa, Yhdysvaltain Tuscaloosassa ja Kiinan Pekingissä. Viime vuonna tärkein myyntimaa oli Kiina, jossa valmistetaan maan markkinoita varten vain pidennettyä lang-versiota. Yhteensä vuonna 1982 tapahtuneen ensiesittelyn jälkeen yli 9,5 miljoonaa C-sarjalaista on toimitettu asiakkaille.

6500 uutta osaa

Mercedes-Benz C-sarjan auto rakentuu hieman yli 13 000 osasta. Uudistuksen yhteydessä 6500 osaa korvattiin uusilla eli 50 % kaikista osista koki päivityksen. Esimerkkeinä voidaan mainita, että elektroniikan komponenteista 80 % on uutta, voimansiirron komponenteista 70 % on suunniteltu uudelleen ja sisustan osista uusia on 50 %.

Uudistuneessa C-sarjassa lanseerataan uuden sukupolven nelisylinteriset bensiinimoottorit. Mukana on myös C 200- mallin 48 voltin EQ Boost- järjestelmää hyödyntävä uusi moottori; C 200 4Matic: 135 kW/184 hv, 280 Nm; sähkömoottorin lisäteho 10 kW (14 hv), sähkömoottorin lisävääntö 160 Nm; (yhd. kulutus 7,2-6,9 l/100 km, yhd. CO2-päästöt 165-156 g/km)

EQ Boost -käynnistingeneraattorin ja 48 voltin sähköjärjestelmän yhdistelmä vähentää polttonesteen kulutusta edelleen samalla kun ajettavuus ja mukavuus paranevat. Kiihdytettäessä EQ Boost voi avustaa 135 kW:n (184 hv) moottoria tuottamalla lisäksi 10 kW:n(14 hv) tehon, joka välitetään kampiakselille hihnan välityksellä. Järjestelmä avustaa juuri sen lyhyen ajan, kunnes turboahtimen täysi ahtopaine on käytettävissä. EQ Boost auttaa myös saavuttamaan moottorin ihanteellisen kierrosluvun aina mahdollisimman nopeasti vaihteenvaihtojen aikana. Tämän ansiosta automaattivaihteiston vaihtamisaika on lyhentynyt. Ajonopeuden hidastuessa käynnistingeneraattori ottaa vapautuvaa liike-energiaa talteen ja varaa sillä EQ Boost-järjestelmän omaa akkua. Vesipumppu on myös sähkötoiminen ja se kytkeytyy päälle tarpeen mukaan. Näin energiaa ei mene hukkaan.

Energiaa säästävät myös auton ”Sailing”-rullaustoiminto, jolloin moottori kytketään hetkeksi irti voimansiirtolinjasta, sekä jarrutusenergian talteenotto, johon liittyy myös nerokas moottorin sammutus rullauksen aikana. Moottorin sammuttaminen auton rullatessa on mahdollista vaihteistoon sijoitetun sähköisen öljypumpun ansiosta, joka huolehtii voitelusta ”Sailing”-rullaustoiminnon aikana.

Nykyisen dieselmoottoriperheen uusi 1,6-litrainen moottori esitellään ensi kertaa juuri C-sarjassa. Moottorikoodilla OM 654 D16-kulkevassa voimanlähteessä sekä sylinterin halkaisijaa että iskunpituutta (78 x 83,6 mm) on pienennetty kaksilitraiseen moottoriin OM 654 D20 (82 x 92,3 mm) verrattuna. Näin ollen moottoreissa on eri sylinterilohko ja kampiakseli. Kehitystyön pääpainopiste on ollut kitkahäviöiden edelleen pienentäminen.

Mercedes-AMG C 43 4Matic -mallin V6-biturbomoottorin teho on väkevä, mutta kulutus ja päästöt alhaiset. Kahden turboahtimen ansiosta moottori reagoi erityisen ripeästi. Uudessa C-sarjassa 3-litraisen V6-moottorin teho on kasvanut 17 kW (23 hv) lukemaan287 kW (390 hv). Huippuvääntö 520 Nm on käytettävissä kierroslukualueella 2500-5000/min. Moottorin jatkeena on AMG Speedshift TCT 9G -automaattivaihteisto.

Malleihin C 200, C 220 d ja C 400 on saatavana jatkuva 4Matic-neliveto. 4Matic jakaa voiman aktiivisesti kaikille neljälle pyörälle (eteen/taakse 45/55 %). Mercedes-AMG C 43 -malliin neliveto kuuluu vakiovarusteena. Voimanjako on siinä säädetty takapyöräpainotteiseksi (eteen/taakse 31/69 %).

Auton uutta ulkoista ilmettä hallitsevat keula sekä ajovalojen ja takavalojen design. Malliuudistuksen myötä sekä sedanissa että farmarissa on nyt vakiovarusteena timanttikuvioinen jäähdyttimen säleikkö AMG Line -malliversion yhteydessä. Etupuskurissa on joko hopeanvärinen koristelista (vakiovaruste) tai kromattu koristelista ulkopuolen Avantgarde-paketin yhteydessä.

Vakiovarusteena ovat LED High Performance -ajovalot. Ensi kertaa tässä mallisarjassa on saatavana lisävarusteena Multibeam LED -ajovalot, joissa on Ultra Range -kaukovalot. Ne kytkeytyvät toimintaan automaattisesti, kun järjestelmä ei tunnista muita tienkäyttäjiä, tie on suora ja nopeus yli 40 km/h. Kun vastaan tulee ajoneuvo tai edellä ajava saavutetaan, kaukovalomoduulien ledit kytketään osittain pois päältä, jolloin syntyy U-kirjaimen muotoinen kaukovalokuvio. Ultra Range- kaukovalot valaisevat jopa 650 metriä eteenpäin.

Keskikonsolin kolmiulotteinen, aidosta puusta valmistettu pinta yhdistää käsityömäisen luonteen ja modernin tuntuman. Saatavana on myös uusi sisäväri magmanharmaa/musta sekä satulanruskea, joka on saatavilla sisätilan AMG Line -paketin yhteydessä. Keyless-Go Start -toiminto on vakiovaruste. Auton avain on myös muotoiltu uudelleen. Monisäätöistuinpaketti on nyt saatavana ensi kertaa C-sarjan sedan- ja farmarimalleihin.

Uudistuneen C-sarjan vakiovarusteena on laajennettu aktiivinen jarrutusavustin. Tilanteesta riippuen se voi auttaa välttämään peräänajot edellä hitaasti ajavaan, pysähtyvään tai paikallaan seisovaan ajoneuvoon. Jarrutusavustimen tuella voidaan myös lieventää törmäystä tietä ylittävään jalankulkijaan tai pyöräilijään tai jopa välttää koko kolari.

Auto hyödyntää ajoavustintoiminnoissa myös kartta- ja navigointitietoja. Esimerkiksi lisävarusteiseen ajoavustinpakettiin kuuluva aktiivinen Distronic -etäisyysavustin pystyy kartta- ja paikkatietojen perusteella avustamaan kuljettajaa monissa eri tilanteissa ja sovittamaan ajonopeuden jo ennalta kaarteeseen, risteykseen tai liikenneympyrään saavuttaessa. Sitä täydentävät aktiivisen ohjausavustimen uudet toiminnot kuten intuitiivisesti ymmärrettävä vilkusta toimiva aktiivinen kaistanvaihtoavustin ja aktiivinen hätäpysäytysavustin, joten C-sarja pystyy tietyissä tilanteissa ajamaan osittain autonomisesti.

C-sarjan digitalisen mittariston näyttökonsepti on uusi. Se sisältää lisävarusteena täysin digitaalisen mittaristonäytön, jossa on käytettävissä kolme erilaista näyttötyyliä: “Classic”, “Sport” ja “Progressive”.

Mittaristo: vakiovarusteena on klassinen tuplaputkimittaristo. Putkien välissä on 5,5-tuumainen värinäyttö, jonka resoluutio on 383 x 600 pikseliä. Näyttötyyli on tällöin “Classic”. Lisävarusteena Business Avantgarde- ja Business AMG-malleihin on saatavana täysin digitaalinen mittaristonäyttö. Sen koko on 12,3 tuumaa ja resoluutio 1920 x 720 pikseliä. Tämän modernin näytön yhteydessä on valittavissa kolme erilaista näyttötyyliä, jotka ovat “Classic”, “Sport” ja “Progressive”.

Keskusnäyttö: keskikonsolin yläpuolisen multimedianäytön voi niin ikään valita kahdessa eri koossa. Vakiovarusteena olevan Audio 20 -multimediajärjestelmän näytön peruskoko on 7 tuumaa ja tarkkuus 960 x 540 pikseliä. Audio 20 -multimediajärjestelmän yhteyteen on saatavana ensi kertaa tarkka laajakuvanäyttö (vakiona Business Avantgarde- ja Business AMG-malleissa), jonka koko on 10,25 tuumaa ja tarkkuus 1920 x 720 pikseliä.

C-sarjan ohjauspyörässä on uutuutena S-sarjassa esitellyt Touch Screen-kosketusnäppäimet, jotka reagoivat pyyhkäisyliikkeisiin älypuhelimen näytön tapaan. Uutuutena myös Distronic Plus-etäisyysvakionopeudensäädintä ja Tempomat-vakionopeussäädintä käytetään ohjauspyörän kosketusnäppäimillä. Tietoviihdejärjestelmää voidaan käyttää myös joko keskikonsolin Touchpad-kosketuslevyllä, jonka monitoimiohjaimessa on uutuutena tuntopalaute tai Linguatronic-puheohjauksella.

Lisävarusteena saatava Energizing-järjestelmä verkottaa auton eri mukavuusjärjestelmät yhteen. Se hyödyntää kohdennetusti ilmastointilaitteen toimintoja ja tuoksutusta, istuintoimintoja (lämmitys, tuuletus, hieronta) sekä valaistus- ja musiikkiasetuksia. Lisäksi käyttöön voi valita Wellness-asetuksen oman mielialan ja tarpeiden mukaan. Auton varustuksesta riippuen käytössä on kuusi ohjelmaa, joista jokainen kestää kymmenen minuuttia. Ohjelmien nimet ovat Raitis ilma, Elinvoima, Lämpö, Mukavuus, Ilo ja Harjoitukset. Ne visualisoidaan keskusnäytössä väreillä ja graafisesti, ja niitä täydentää sopiva musiikki.

C-sarjassa on vakiovarusteena Audio 20 -multimediajärjestelmä, jossa on kaksi USB-liitäntää, SD-muistikorttipaikka, Bluetooth®-yhteys ja Media Interface. Lisävarusteena on tarjolla uusimman sukupolven Comand Online, joka tarjoaa nopean 3D-kiintolevynavigoinnin, rakennusten valokuvantarkan 3D-esityksen ja kartan 3d-liikkeet. Comand Onlinen yhteydessä aktivoitavan Concierge-palvelun myötä Mercedes me connect -asiakkaat saavat käyttöönsä runsaasti yksilöllisiä palveluita.

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Tässä se on: Täysin uusi toisen sukupolven Audi Q5 Sportback
Helkama-Autokauppa laajenee Helsinkiin ja Tampereelle
Pohjola Vakuutus: Routakuoppavahinkojen määrä kasvussa

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *