Kaasujalka

Audi RS Avant loppuvuonna Suomeen

Julkaissut:

|

15.2.2012

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Audi RS Avant loppuvuonna Suomeen

Audin moderni klassikko tekee comebackin. Kolmannen sukupolven Audi RS 4 Avantissa erinomainen suorituskyky yhdistyy monipuoliseen käytännöllisyyteen. Kokonaisuus rakentuu vapaasti hengittävän 4,2-litraisen V8-moottorin, 7-vaihteisen S tronic -automaattivaihteiston sekä jatkuvatoimisen quattro-nelivedon ympärille.

Punaiseksi maalatuilla venttiilikopilla varustettu 331-kilowattinen (450 hv) FSI-suorasuihkutusmoottori kiertää parhaimmillaan huimat 8 250 r/min ja kiihdyttää RS 4 Avantin nollasta sataan vain 4,7 sekunnissa, huippunopeuden ollessa rajoitettu 250 km/h:iin. Huippunopeus voidaan korottaa 280 km:iin/h. Suurin vääntömomentti on 430 Nm, joka on käytettävissä laajalla 4 000-6 000 r/min kierrosalueella. Huippuluokan suorituskyvystä huolimatta polttoainetta kuluu maltillisesti yhdistelmäkulutuksen ollessa 11 l/100 m.

Urheilullista teknologiaa vaativaan makuun

Seitsemänvaihteinen S tronic -automaattivaihteisto vaihtaa salamannopeasti, ja kuljettaja voi halutessaan suorittaa vaihtamiset myös manuaalisesti joko vaihteenvalitsimesta tai ohjauspyörävalitsimista. Nopeita lähtöjä varten on käytettävissä Launch Control, joka optimoi vaihtamiset täyskiihdytyksen huomioiden. Suurimman vaihteen pitkän välityssuhteen ansiosta kulutusarvot moottoritienopeuksilla pysyvät maltillisina.

Uuden Audi RS 4 Avantin jatkuvatoiminen quattro-neliveto on toteutettu kruunupyörillä varustetulla mekaanisesti toimivalla keskitasauspyörästöllä. Lisäksi voimaa jaetaan pyöräkohtaisesti elektroniikan ohjaamana. Voiman jakosuhde on normaaliajossa 40:60. Nopeasti toimiva keskitasauspyörästö voi jakaa voimaa pidon mukaisesti taka-akselille jopa 85 prosenttia ja vastaavasti etuakselille jopa 70 prosenttia. Lisäksi taka-akselistossa käytetetään sport differential -takatasauspyörästöä, joka kaarreajossa lisää ulommalle takapyörälle johdettavaa voimaa ja saa aikaan erinomaisen ohjautuvuuden.

Audi RS 4 Avantin alustaratkaisut edustavat uusinta teknologiaa. Uusi sähkömekaaninen ohjaustehostin säätyy ajonopeuden mukaan ja tarjoaa täsmällisen tuntuman tiehen. Se myös avustaa kuljettajaa pienillä ohjausliikkeillä luiston äärirajalla ajettaessa. Alusta on 20 mm vakiojousitusta matalampi. Vakiopyörinä on 265/35-19 renkain varustetut taotut 10-puolaiset kiillotetut alumiinivanteet. Lisävarusteena on saatavilla myös 20-tuumaisia vannevaihtoehtoja 265/30-20 renkailla. Audi RS 4 Avantin halkaisijaltaan 355 mm etujarrulevyt ovat jäähdytetyt ja rei’itetyt, mikä vähentää kitkaa, johtaa hyvin lämpöä ja tasaa lämpöhuippuja. Levyjen kitkapintojen ulkoreunan uusi aaltomainen muoto vähentää jousittamatonta painoa n. 3 kg. Kiiltävänmustat 8-mäntäiset etujarrusatulat on varustettu näyttävillä RS-logoilla. Ajonvakautusjärjestelmässä on erillinen Sport-asetus, ja se on kytkettävissä myös kokonaan pois päältä. Etujarruiksi on lisävarusteena tarjolla 280 mm keraamiset jarrulevyt ja 6-mäntäiset antrasiitinharmaat jarrusatulat. Keraamiset jarrut soveltuvat hyvän lämmönkestonsa ja pitkän kestoikänsä vuoksi erinomaisesti pitkäkestoiseen nopeaan moottoritieajoon (saksalaisissa olosuhteissa).

Urheilullisiin ajo-ominaisuuksiin merkittävän lisänsä antaa aiemmista RS-malleista tuttu lisävarusteinen urheiluiskunvaimennus, dynamic ride control (DRC). Ristikkäin toisiinsa liitetyt iskunvaimentimet tasaavat auton asentoa nopeassa kaarreajossa jäykistämällä ulkokaarteen puoleisia vaimentimia.

Auton ominaisuuksien muokkaamisen mahdollistava Audi drive select -järjestelmä on RS 4 Avantissa vakiona. Kuljettaja voi valita kolmesta vaihtoehdosta: comfort, auto tai dynamic, joilla voidaan vaikuttaa ohjauksen, kaasupolkimen ja vaihteiston ominaisuuksiin mukavuuspainotteisesta aktiivisen urheilulliseen. Vaikutus ulottuu pakoääniin saakka dynamic-asetuksen käyttäessä välikaasua alaspäin vaihdettaessa.

Atleettinen ulkomuoto, ylellisen urheilulliset sisätilat

Audi RS 4 Avantissa on panostettu urheilullisuuteen niin ulkomuodossa kuin sisätiloissakin. Hunajakennoritilällä varustetun antrasiitinvärisen etusäleikön kehys on matta-alumiinipintainen. Kiilamaisissa Xenon plus -ajovaloissa on nauhamaiset LED-huomiovalot, vastaava näyttävä LED-toteutus on myös takavaloissa. Etupuskurin suuret ilmanottoaukot huolehtivat riittävästä jäähdytysilmasta. Sivupeilien kotelot ja ikkunalistat ovat myös matta-alumiinipinnoitetut. Kattospoileri takana lisää auton vakautta suurissa nopeuksissa. Kaksi suurta ovaalinmuotoista pakoputken päätä on integroitu takapuskurin alareunan diffuusoriin.

Ulkomitoiltaan RS 4 Avant on 20 mm pidempi ja 24 mm leveämpi kuin A4 Avant, sekä 20 mm matalampi. Monipuolisesti muunneltavissa olevan tavaratilan koko on parhaimmillaan jopa 1 430 litraa.

Sisätilat on verhoiltu täysin mustaksi, lukuun ottamatta kattoverhoilua, joka on lisävarusteena saatavissa myös hopeanvärisenä. Vakiovarusteisten urheilullisten etuistuinten materiaali on mustaa nahkaa ja alcantaraa. Lisävarusteena voi tilata myös erinomaisen tuen antavat kuppimaiset erikoisurheiluistuimet.

Audi RS 4 Avant saapuu Suomeen loppuvuodesta 2012. Hinnat ovat vielä vahvistamatta.

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

OneVision Automotive Oy laajentaa pakettiautovalikoimaansa
Tällaisia autoja romutetaan nyt eniten
Tässä se on: Täysin uusi toisen sukupolven Audi Q5 Sportback

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *