Kaasujalka

BMW i8 nyt myös roadsterina

Julkaissut:

|

30.11.2017

|

Kirjoitettu kategoriaan:

BMW i8 nyt myös roadsterina

Avokattoinen BMW i8 Roadster ja uudistettu BMW i8 Coupé tarjoavat entistä laajemmat mahdollisuudet sähköiseen liikkumiseen urheiluautosegmentissä BMW eDrive -teknologian ansiosta.

Molempien perustana on BMW:n LifeDrive-ajoneuvoarkkitehtuuri, johon kuuluu alumiininen alusta ja jossa korin osissa on käytetty hiilikuitulujitettua muovia (CFRP). Kevyiden rakenteiden ansiosta BMW i8 Roadster painaa vain 1 595 kiloa, mikä on ainoastaan 60 kiloa BMW i8 Coupé -mallia enemmän.

Roadsterin katto taittuu äänettömästi kokoon 15 sekunnissa jopa 50 kilometrin tuntinopeudessa. Kun katto avautuu, takalasi nousee 30 millimetriä, mikä vähentää ilmavirran pääsyä matkustamoon. Ainutlaatuisen pieneen tilaan laskostuva katto jättää noin 100 litraa säilytystilaa istuinten taakse 88-litraisen tavaratilan lisäksi.

Entistä tehokkaammat akut

Entisestään kehitetty BMW eDrive -teknologia on mahdollistanut uudistetut korkeajänniteakut, joiden kapasiteetti on kasvanut huomattavasti. Akun kennojen kapasiteetti on lähes 1,5-kertaistunut 20 Ah:sta 34 Ah:iin ja bruttoenergia kasvanut 7,1 kWh:sta 11,6 kWh:iin. Tämä on mahdollistanut sähkömoottorin huipputehon nostamisen 105 kW:iin (+9 kW). Vääntöä tämä etupyöriin kytketty moottori tuottaa 250 Nm.

Käytännössä uudistetut akut mahdollistavat kiihdytyksen pelkällä sähkömoottorilla jopa 105 kilometrin tuntinopeuteen. Nollapäästöillä voi nyt ajaa kaupunkiajon lisäksi myös maantienopeuksilla. BMW i8 Coupén toimintamatka pelkästään sähkömoottoreilla on 55 kilometriä ja i8 Roadsterin 53 kilometriä.

Puhtaammat bensiinimoottorit

Jo ennestään tehokasta polttomoottoria on kehitetty. Turboahdettu kolmesylinterinen ja 1,5-litrainen bensiinimoottori tuottaa litraa kohden 154 hevosvoiman tehon (kokonaisteho 170 kW/231 hv). 320 Nm vääntävä uusi polttomoottori on lisäksi aiempaa puhtaampi, sillä sen vakiovarusteisiin kuuluu pienhiukkassuodatin, joka poistaa pakokaasuista pienhiukkaset tehokkaasti.

Takarenkaita pyörittävät bensiinimoottorit kiihdyttävät BMW i8 Coupén nollasta sataan 4,4 sekunnissa ja BMW i8 Roadsterin 4,6 sekunnissa. Poltto- ja sähkömoottoreiden yhteisteho on 374 hv / 275 kW. Plug-in-hybrideille määriteltyyn EU-testisykliin perustuvat yhdistetyt kulutus- ja päästöluvut ovat 1,9 litraa/100 km ja 42 g/km (Coupé) ja 2,1 litraa ja 46 g/km (Roadster).

BMW i8 Roadsterin ensiesiintyminen tapahtuu Los Angelesin autonäyttelyssä joulukuussa 2017 ja lanseeraus toukokuussa 2018.

Tekniset tiedot
BMW i8 Roadster ja BMW i8 Coupé
275 kW/374 hv; bensiini 170 kW/231 hv; sähkö 105 kW/143 hv
EU-yhdistetty kulutus* 2,1 l/100 km (Roadster) ja 1,9 l/100km (Coupé)
Yhdistetyt CO2-päästöt* 46 g/km (Roadster) ja 42 g/km (Coupé)

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Uusi Tesla Model 3 Performance
Uudistunet Audi Q7 TFSI e quattro ja Q8 TFSI e quattro palaavat myyntiin
Nelipyörässä uusien autojen myynti rajusti valtakunnallista tasoa korkeammalla

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *