Koeajo BMW 530d – Voimaa ja hintaa
BMW 530d on jo ikoninen. Kolmelitrainen diesel sopii vitossarjan Bemariin just niin hyvin kuin se kuuluisa nenä päähän, mutta se nostaa hintaakin ikävän paljon.
BMW 530d malli, joka ei selittelyjä kaipaa. Meillä oli koeajossa 520d heti mallin saapuessa maahan viime keväänä ja siitä jäi vähän ristiriitainen fiilis. Auto on teknisesti erittäin hieno ja viimeistelty, mutta se “jokin” jäi uupumaan. Se jokin löytyi, kun lähdimme liikkeellä tällä 530d:llä.
Jos tämäkään voima ei riitä niin mallistosta löytyy vielä 540d, josta löytyy 55 hevosvoimaa enemmän ja hintaa on noin 10000 euroa enemmän. 535d on jäänyt mallistosta pois.
Koeajettuun autoon oli ladattu lisävarusteita yli 30000 eurolla, joten tämäkin unelma valitettavasti karkaa suurimman osan ulottumattomiin.”
Hyvä sijoitus taloudellisesti
BMW M Sport -mallit ovat käytettynä oikein haluttua tavaraa ja ne ovat tuolloin myös useita tuhansia kalliimpia kun “tavalliset”. Käytettyjen autojen myynti-ilmoituksissa oikein korostetaan, että kyseessä on aito M Sport. Näin ajatellen M Sport -varusteisiin sijoittaminen kannattaa myös taloudellisesti. Ja kannattaa se ehdottomasti muutenkin. Auto saa merkittävästi paremman ulkonäön sekä ulkoisesti että sisäisesti. Vähän pappamainen ulkomuoto muuttuu kertaheitolla sopivan aggressiiviseksi.
Kutoskoneen myötä suorituskyky nousee 520d:n nähden aivan uudelle tasolle. Mahtavan väännön ansiosta iso auto lipuu arvokkaasti ja helposti pintakaasulla. Rekkojen ohitukset hoituvat silmänräpäyksessä, mutta viimeistään jo rekan puolivälissä kannattaa tarkkailla nopeusmittarin viisaria, sillä se kääntyy nopeasti todella rajuihin lukemiin.
Koeajetussa autossa oli alla 20-tuumaiset alumiinivanteet, mutta melutaso pysyi miellyttävän alhaisena. Autossa oli myös säädettävä M Sport alusta, jonka toiminta on kiitettävää. Auto etenee eleettömästi myös kuoppaisilla hiekkateillä. Ainut purnauksen kohde on tämäkin mallin kohdalla koko G30-mallisarjaa vaivaava ohjauksen tunnottomuus, joka on kaukana sporttisen auton imagosta.
Suorituskyky on jäätävän kovaa tasoa, sillä tuttu nollasta sataseen rykäistään 5.4 sekunnissa ja se on kova lukema liki 2000 kiloa painavalle dieselille. Moottorin luoteen huomioon ottaen suorituskyky tulee parhaiten oikeuksiin vasta vauhdin kasvaessa, joten aika rivakka urheiluauto saa olla, joka tälle perävaloja näyttää.
Koeajon keskikulutus pompsahti yllättävän korkealle, sillä dieseliä kului peräti 8.7 litraa satasella, vaikka maantieajoa oli suurimmaksi osaksi.
BMW 530d xDrive A M Sport
Hinta: 77 837,09
Koeajoauton hinta lisävarusteineen: 108 286,14€
Iskutilavuus: 2993cm3
Teho: 265 hv/4000 kierr/min
Vääntö: 620Nm/2000–2500 kierr/min
Pit.lev.kork.aks.väli: 4936, 1868, 1466, 2975 mm,
Kiihtyvyys 0-100km/h: 5.4s
Huippunopeus: 250km/h
Kulutus (valm.ilm): 5.4l
Päästöt:142g/km
Koeajon kulutus: 8,7l
Plussat
Ajettavuus
Suorituskyky
Kuljettajan ajoasento
Miinukset
Hinta
Ohjaus
Jälkimaku
Tässä se on. Kyllä se vaan niin on, että kutoskoneinen 5-sarjan Bemari on pieniä miinuksien kanssa edelleen perheautojen ylemmän luokan parhaimmistoa. Kakslitrainen tämän keulalla tuntuu vähän turhan ohuelta.
Teksti ja kuvat Mika Salomaa
Vastaa