Kaasujalka

Koeajo BMW 530e – Säästöä lyhyille matkoille

Julkaissut:

|

12.11.2017

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo BMW 530e – Säästöä lyhyille matkoille

Uusi 5-sarjan BMW pistokehybridi 530e tarjoaa edullista ajamista lyhyille ajosuoritteille.

Koeajossa BMW 530e. Uuden 5-sarjan BMW:n mallisto täydentyi nyt pistokehybridillä eli bensamoottorin tehtäviä hoitelee turboahdettu bensamoottori ja sen rinnalla on sähkömoottori. 530e on hinnaltaan noin parisen tuhatta euroa edullisempi kuin 530i, joka on varustettu 252 hevosvoimaisella turboahdetulla 2-litraisella bensakoneella. Eli enää ei mallimerkintä 530i pidä sisällään suoraa kutosta. Ainoastaan 530d:n konepellin alla hurisee kutoskone. Sekä 530e:n että 530i:n mallien teho on täsmälleen sama 252 hevosvoimaa. Jos taulukosta laskee sähkö- ja bensamoottorin maksimitehot, niin yhteistehoksi saadaan suurempi kuin tuo ilmoitettu 252. Se johtuu näiden moottoreiden erilaisesta luonteesta eli tarjoavat huipputehot eri aikaan.

Autoveron takia mahdolliset lisävarusteet vain kasvattavat hintaeroa 530e:n eduksi ja lisäksi 530e omaa paremmat varusteet jo vakiona. 530e on saatavana vain sedanina.

Nollasta sataseen molemmat kipaisevat yhtä nopeasti, mutta ilman akkuja kulkeva 530i kerää huippuja 250km/h:ssa. 530e tarjoaa vääntöä peräti 100 Nm:iä enemmän.

Akkujen vuoksi tavaratila on pienentynyt 120 litraa, ollen nyt 410 litraa

Tunnoton ohjaus

Bemareiden ohjaus on tähän asti ollut luokkansa kärkeä, mutta valitettavasti tämän uuden G30-sukupolven myötä saksalaiset kilpakumppanit ovat menneet edelle. Myös tämän 530e:n ohjaus on ylitehostettu ja tunnoton. Lisäksi ohjaus ei palauta mutkan jälkeen kunnolla. Harmillista.

Koeajon aikana bensaa kului 5.9 litraa satasella, joka on kaukana tehtaan ilmoittamasta lukemasta, mutta silti varsin kohtuullinen johtuen suuresta maantieajon määrästä. Koeajon kulutus olisi ihan yhtä hyvin voinut olla 0 tai 9 litraa satasella riippuen ajosuoritteiden pituudesta ja ajotavasta.

Bensakäyttöistä 5-sarjalaista harkitsevan kannattaa ottaa 530e, jos pienempi tavaratila ei ole kynnyskysymys.

BMW 530e A iPerformance Launch Edition Sport
Hinta: 62 260,78
Koeajoauton hinta lisävarusteineen: 71 251€
Iskutilavuus: 1998 cm³
Teho: 184 hv / 5000–6500 r/min
Sähkömoottori 113hv
Yhteisvääntö: 450Nm
Pit.lev.kork.aks.väli: 4936, 1868, 1483, 2975 mm,
Kiihtyvyys 0-100km/h: 6.2s
Huippunopeus: 235km/h
Kulutus (valm.ilm): 1.9l
Päästöt:49g/km
Koeajon kulutus: 5,9l 

Plussat
Ajettavuus
Kuljettajan ajoasento

Miinukset
Toimintasäde sähköllä
Ohjaus

Jälkimaku
530e on mainio valinta autoilijalle, joka haluaa ajaa päivittäisiä lyhyitä ajosuoritteita sähköllä, mutta bensamoottori mahdollistaa myös pidemmätkin matkat.

Teksti ja kuvat Mika Salomaa

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajovideo: Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI 4Motion – Harvojen herkkua nykyään
Koeajo Skoda Suberb – Huh, miten ylellinen ohjaamo
Koeajo Ford Mustang Mach-E – Sähkö-Mustangin “arkisempi” painos

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *