Koeajo Mercedes-Benz GLC43 AMG – Suomalaisen raju veli
Suomessa valmistettavan Mercedes-Benz GLC Suvin veli GLC Coupe on tällä 43AMG:lla varustettuna aivan hillittömän nopea ja herkullinen paketti
Koeajossa Mercedes-Benz GLC43 AMG. Koeajoimme GLC Coupe 250:n joulukuussa ja se jätti todella positiivisen kuvan. Nyt kesärengaskeleillä meillä oli mahdollista saada koeajoon malliston kunkku 43 AMG. Konepellin alla sykkii ahdettu V6, josta on kutitettu komeat 367 hevosvoimaa ja vääntöäkin yli 500 Newtonia. GLC 43AMG:ssa on niin paljon teknisiä ominaisuuksia, että tähän juttuun ei valitettavasti mahdu kuin murto-osa.
Tyylikäs ohjaamo
Ohjaamo huokuu tyylikkyyttä ja sporttisuutta. Missään ei olla sorruttu halpamaiseen kikkailuun, vaan kaikki on viimeisen päälle harkittua materiaalivalintoja myöten. Tässä todella tuntee olevansa arvokkaassa autossa.
Kuljettajan ajoasento on täydellinen ja se on varsin harvinaista näissä katumaastureissa. Kartturin istuimella ja takanakin on kuulemma hyvä olla. Itse en niille paikoille ehtinyt.
43AMG:ssä on jatkuva neliveto voiman jaolla 31% eteen ja 69 prosenttia taakse. Vaihteistona toimii ZF:n valmistama 9-vaihteinen perinteinen automaattivaihteisto. Vaihteiston vaihtamisnopeus ja reagointi on yksi markkinoiden parhaista. Vaihdekepin liikerata on looginen manuaalikäytöllä, sillä kepistä vedettäessä vaihde menee isommalle ja työnnettäessä pienemmälle. Yllättävän monessa autossa tämä toimii juuri väärin päin. No, normaalissa perheautossa automaattivaihteiston käsikäyttöä harvemmin tulee käytettyä, mutta tämän kohdalla tilanne on toinen.
Fantastinen ajettava
Ja se suorituskyky. Onhan näitä alle viiden ja jopa alle kolmen sekunnin autoja tullut koeajettua ennenkin, mutta silti se vaan aina jaksaa ihmetyttää miten vaivattomasti tämmöinen liki 2000 kiloa painava järkäle liikahtaa. Eikä siinä vielä kaikki, sillä tämä on ajettavuudeltaan parempi kuin moni urheiluauto.
Näille kehuille ei tule loppuaan, sillä jousitus on jotain aivan käsittämätöntä. Mercedes on onnistunut jälleen tekemään urheiluauton, joka on arkiajossa käsittämättömän mukava. Terävissä kuopissakaan jousitus ei lyö läpi, eikä ole tietoakaan kivirekimäisyydestä, vaikka jousituksen säätäisikin kovimpaan asentoon. Etenkin tässä jousituksen toiminnassa nämä nopeat autot ovat menneet hurjasti eteenpäin viimeisen 10 vuoden aikana. Auto kääntyy mutkaan upeasti ja pitoa riittää enemmän kuin kuljettajalla kanttia.
Ja sitten vielä se äänimaailma. On muuten kiva herättää naapurusto kylmänä pyhäisenä kevätaamuna kuuden aikaan, kun moottori käynnistyy pakoputken läpät auki. Katoksen kiviseinät toimivat kivasti kaikupohjana.
Mercedes-Benz GLC Coupe 43AMG 4Matic
Hinta: 100 832,07€
Koeajoauton hinta lisävarusteineen: 135150,84€
Iskutilavuus: 2996cm3
Teho: 367hv/5500-6000 kierr/min
Vääntö: 520Nm / 2500-4500 kierr/min
Paino: 1845kg
Tavaratila: 550l
Pit.lev.kork.aks.väli: 4661, 1930, 1627, 2873mm
Kiihtyvyys 0-100km/h: 4.9s
Huippunopeus: 250km/h (rajoitettu)
Kulutus (valm.ilm): 8.7l
Päästöt: 199g/km
Koeajon kulutus: 14.3l
Plussat
Suorituskyky
Ajettavuus
Mukavuus
Ylellisyys
Miinukset
Hinta
Jälkimaku
Mercedes-Benz GLC43 AMG on huikean upea unelma. Piste.
Teksti ja kuvat Mika Salomaa
Vastaa