Audi RS 3 Sportback ja Sedan saapuvat Suomeen
Audi RS 3 Sportback ja Sedan saapuvat Suomen markkinoille. Uusi 2,5 TFSI -moottori tuottaa 294 kW:n (400 hv:n) tehon, mikä on 33 hv enemmän kuin edeltävän mallin moottorissa.
Kompaktit RS-mallit kiihtyvät 0–100 km/h vain 4,1 sekunnissa. Huippunopeus on elektronisesti rajoitettu 250 km/h, mutta lisävarusteena se on mahdollista kasvattaa 280 km/h. Moottorin äntä voidaan muuttaa Audi drive selectin avulla.
Alumiinisten kampikammioiden ansiosta viisisylinterinen moottori on 26 kg edeltäjäänsä kevyempi. Paremman seossuhteen varmistamiseksi uudessa 2,5 TSFI -moottorissa on kaksoisruiskutus imusarjaan ja palotilaan. Pakosarjoissa Audi valvelift -järjestelmä kontrolloi venttiilin avautumista riippuen kaasuläpän asennosta ja moottorin kierrosnopeudesta. Kulutus on pienempi alhaisemmilla kierroksilla ja vastaavasti täysillä kierroksilla vaste kaasupolkimen käyttöön on parempi. NEDC-ajosyklin mukaan RS 3 -mallien kulutus on 8,3 l/100 km, mikä vastaa 189 g/km CO2-päästöä.
Seitsemänvaihteinen S-tronic-
Audi drive select -järjestelmä hallinnoi quattro-nelivetoa, ohjausta, S tronic -vaihteistoa, moottorinohjausta ja kytkettäviä pakokaasuläppiä. Kuljettaja voi muuttaa näiden toimintaa valitsemalla haluamansa ajotilan: comfort, auto, dynamic tai individual. Lisävarusteena saatavassa RS-urheilualustassa on myös mukautuva iskunvaimennuksen säätö.
Pyöräkohtainen vääntömomentin ohjaus on elektronisen ajovakauden hallinnan (ESC) älykäs ohjelmistotoiminto, joka tasaa nelivedon toimintaa. Ajettaessa urheilullisesti kaarteeseen toiminto jarruttaa kevyesti kaarteen sisäpuolisia pyöriä. Näin voidaan välittää suurempia sivuttaisvoimia, mikä vakauttaa käsittelyä. RS:lle räätälöidyssä ESC:ssä on mukana myös Sport-tila, joka sallii hallittuja sivuluisuja. Se voidaan poistaa myös kokonaan käytöstä ajettaessa erityisen urheilullisesti.
Yhdessä progressiivisen ohjauksen, nelipistetuetun taka-akselin ja A3:een verrattuna 25 millimetrillä madalletun jousituksen ansiosta RS 3 -mallit ovat yhdistelmä kiehtovaa dynamiikkaa ja ylivertaista vakautta. Etuakseli on 20 millimetriä leveämpi ja vastaavasti myös pyöräkotelot ovat leveämmät. Jarrulevyjen halkaisija on 310 millimetriä ja lisävarusteena tilattavissa on myös hiilikuitukeraamiset jarrulevyt eteen. Taka-akselilla käytetään 310 millimetrin jarrulevyjä.
Yksilöllinen RS-muotoilu
Vakiovarusteluun kuuluvat mustat, nappanahkaiset urheiluistuimet, joiden selkänojissa on RS-logot. Lisävarusteena on saatavissa voimakkaammin muotoillut RS 3 -urheiluistuimet, joissa on kiinteät pääntuet. Istuinpäällysteissä on timanttikuvioiset ja värilliset tikkaukset. Nahkapintainen RS-urheiluohjauspyörä on alaosastaan tasainen. Mittaristopaneelin ja ovien tyylitehosteet korostavat sisätilojen urheilullista eleganssia.
Audi RS 3 -mallien vakiovarusteena on 7” MMI-näyttö. Kaksi pyöreää mittaritaulua ovat mustapohjaisia ja niissä on punainen osoitinneula ja valkoinen asteikko. Keskeiselle paikalle sijoitetussa kuljettajan informaatiojärjestelmässä on ahtopainemittari, lämpömittari ja kierrosaikalaskin. Lisävarusteena on valittavana myös Audi virtual cockpit -virtuaalinen mittaristo. Uudessa RS-näytössä on keskellä kierrosnopeusmittari, jonka molemmilla puolilla näkyvät vääntömomentin, g-voimien ja rengaspaineiden arvot. Kun vaihteisto on manuaalinen, värillisellä taustalla oleva asteikko neuvoo kuljettajaa vaihtamaan suuremmalle vaihteelle kierrosluvun noustessa yli raja-arvon.
Ensimmäiset uudet Audi RS3 Sportbackit ja Sedanit saapuvat Audi-jälleenmyyjille syksyn aikana.
Vastaa