Koeajo Skoda Kodiaq – Napakymppi
Skoda Kodiaq. Skodan ensimmäiselle maasturille, Kodiaqille, on helppo povata hurjan suurta suosiota katumaasturiluokassa.
Skoda Kodiaq koeajo. Kodiaq -sana viittaa kodiakinkarhuun, joita asuu Alaskan etelärannikolla sijaitsevalla Kodiakinsaarella. Kodiaqin kirjoitusasu on johdettu alkuperäiskansan Alutiiqin kielestä.
Kodiakinsaari on karu ja kiehtova paikka, joka sijaitsee Alaskan etelärannikolla (57°N 153°W) – saarella asuu noin 14 000 ihmistä ja 3 500 kodiakinkarhua. Alkuperäiskansa Alutiiqit kutsuvat karhua nimellä Taq uka ‘aq – nimen lopussa oleva q-kirjain on tyypillinen eläinten nimille. Ottamalla sen osaksi uuden katumaasturinsa mallinimeä ŠKODA kunnioittaa Alutiiqin kieltä. Samalla q-kirjain antaa myös Škodan uudelle mallille erottuvan nimen.
Kokoa on
Skoda Kodiaq on kooltaan isompi kuin esimerkiksi samaa sukua oleva Volkswagen Tiguan, mutta pienempi kuin BMW X5. Tosin Tiguanistakin on myös tulossa 7-paikkainen malli. Lähinnä saman kokoisia ovat mm. korealaiset Kia Sorento ja Hyundai Santa Fe.
Ulkoisesti Kodiaqin kattolinjassa on häivähdys Audi Q7:aa ja peräpäässä BMW X5:sta. Nämä piirteet tekevät Kodiaqista varsin komean pelin ja sen huomasivat myös kanssa-autoilijat. Kodiaq todella keräsi katseita. Tätä sain muutaman kerran esitellä jopa päiväkodin pihalla poikaani hakiessa.
Skodan ensimmäinen maasturi
Skoda Kodiaq on merkin ensimmäinen maasturi, joka noudattelee Skodalle ominaisia piirteitä. Moottorit ja voimansiirrot ovat tuttuja ratkaisuja konsernin muista merkeistä, joten kotiutuminen Kodiaqin puikkoihin käy käden käänteessä. Tarjolla on sekä nelivetoisia että etuvetoisia malleja. Moottoreina löytyy tutut dieselit ja bensat. Edullisimman Kodiaqin saa 30 027,16 eurolla ja tuolloin on luonnollisesti kyseessä etuvetoinen versio.
Edullisin nelikko maksaa viitisen tuhatta euroa enemmän. Kodiaq tarjoaa todella hyvät tilat ja kaiken lisäksi auto saatavana myös 7-paikkaisena.
Kuljettajan paikalla istuu mielellään ja kaiken kokoiset kuljettajat saavat varmasti hyvän ajoasennon. Takamatkustajilla on mukavan väljää, viimeisin penkkirivi soveltuu parhaiten kuitenkin lasten käyttöön.
Vaivatonta menoa
Ajaminen Kodiaqilla on vaivatonta ja leppoisaa. Koeajetun version 190-heppaisessa moottorissa riittää kivasti puhtia arkipyöritykseen, mutta lisätehostakaan ei yhtään haittaa olisi. Malliston edullisinta liikuttaa 125-hevosvoimainen 1.4-litrainen bensaturbo ja jo ajatuksena se tuntuu onnettoman pieneltä näin kookkaaseen autoon. Veikkaanpa, että 150-hevosvoimainen alkaa olla jo suhteellisen riittävä.
Ohjaus on positiivisen tunnokas näin isolle autolle ja alusta toimii hyvin. Autolla on kiva taittaa matkaa kaikenlaisilla tienpinnoilla. Oikein onnistunut paketti.
Kävimme kiipeämässä tälläkin tutun kallion ylitse ja se oli Kodiaqille helppo suupala. Alennusvaihteistoa tai lukkoja tässä ei ole, mutta alamäkihidastin löytyy.
5-paikkaisen version vetokyky on 2300 kiloa, mutta tehdasasennetun koukun kanssa 2500 kg. 7-paikkaisen kohdalla harmikseen todettava, että suurimman sallitun vetopainon massa jää 2000 kiloon. Tavaratilan koossa on vähän eroja varustetasosta riippuen. Active, Ambition 720 litraa (7p. 270l), Style, Exclusive 635 litraa (7p. 233l). Riittävän suuri kontti kuitenkin löytyy, olipa kyseessä mikä malli tahansa.
Tähän kun vielä saisi kolmelitraisen dieselin niin paketti olisi täydellinen.
Skoda Kodiaq 2.0 TDI 190 4×4 Exclusive DSG Autom.
Hinta: 55 992,48€
Iskutilavuus: 1968cm3
Teho: 190hv / 3500-4000 kierr/min
Vääntö: 400Nm / 1750-3250 kierr/min
Paino: 1961kg
Tavaratila: 635 l
Pit.lev.kork.aks.väli: 4697, 1882, 1676, 2791
Vetokyky max: 2000kg
Maavara: 188mm
Kiihtyvyys 0-100km/h: 8.1s
Huippunopeus: 210km/h
Kulutus (valm.ilm): 5.7l
Päästöt: 151g/km
Koeajon kulutus: 8.1l
Plussat
Tilat
Järkevyys
Mukavuus
Miinukset
7-paikkaisen pienempi vetokyky
Jälkimaku
Skoda Kodiaq tulee varmasti kiusaamaan kilpailijoita aika rankalla kädellä. Kodiaqissa saa erittäin kilpailukykyiseen hintaan ison katumaasturin hyvillä varusteilla. Lisäksi Octavian menestystarinan myötä merkki on saanut roimasti myötätuulta purjeisiin.
Teksti ja kuvat Mika Salomaa
Vastaa