Kaasujalka

Käytetty Toyota Corolla Verso – ”Aivan varmasti varma”

Julkaissut:

|

23.12.2025

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Käytetty Toyota Corolla Verso – ”Aivan varmasti varma”

”Jos jokin on varma, niin se on aivan varma”, sanoi Matti Nykänen. Sitaatti sopii vanhaan Toyota Corolla Verso -malliin aivan täydellisesti.

Yli 20 vuotta vanhaan Corollaan istahtaminen on kuin tulisi kotiin. Ei niinkään sellaiseen pullantuoksuiseen pirttiin, jonka kahvipöytään lempeä äitimuori on kattanut vastaleivottua mansikkakakkua. Enemmän tulee mieleen kodin tarkoituksenmukainen arki, jossa pistäydytään lounastunnilla syömässä asiansa ajavaa ja takuuvarmaa perusruokaa: vaikkapa makaronilaatikkoa.

Lue myös: Koeajo käytetty Jeep Grand Cherokee – Maajussille “morsian” – Kaasujalka

Tunnetta voi myös verrata teollisuusalueen lounasruokalaan: ei suurta herkkua, mutta ajaa asiansa. Hyvin huolletussa Corollassa kaikki tuntuu toimivan ja siitä löytyy kaikki välttämätön, vaikka autolla olisi ikää jo 21 vuotta.

Velipoika osti perintörahoillaan uuden ja ensimmäisen sukupolven Corolla Verson vuonna 2002. Ensimmäisen polven Corolla oli tuotannossa vain kolme vuotta. Ei ihme, että toisen polven Corolla Verso tuli markkinoille Euroopassa jo keväällä 2004. Se ensimmäisen polven Corolla Verso oli luvalla sanoen peräpäästä vähemmän sulavan näköinen.

Monipuolisesti muunneltava

Koeajoon saatu Toyota Corolla Verso Linea SOL vuosimallia 2004 1.8-litraisella bensamoottorilla olikin selkeästi paremman näköinen kuin edeltäjänsä. Se perustui samalle pohjalevylle kuin edeltäjänsä.

Toisen sukupolven Corolla Versoa sai viisi- tai seitsenpaikkaisena. Kaasujalka sai Vaihtoautomaan Vantaan Petikon myymälästä koeajoon seitsenpaikkaisen version.

Edessä katto on korkealla. Istuimen säätövara riittää niin 180-senttiselle hujopille kuin150 senttimetriä pitkälle lyhyemmällekin kuljettajalle. Takimmaisessa asennossa pitkä kuljettaja ei enää yllä polkimille ja vastaavasti istuimen saa säädettyä myös niin eteen, että pienikin kuljettaja ylettyy kaikkiin hallintalaitteisiin.

Jokaista istuimen etäisyyttä voi säätää erikseen. Kolmannellakin istuinrivillä jopa kaksi aikuista matkustaa kohtuullisen mukavasti. Tosin tavaratila kolmannen penkkirivin takana on sitten olematon, vain 60 litraa.

Mutta kun kaataa kolmannen rivin eteen ja alas, tavaratila kasvaakin jo 423 litraan ja kaikki takapenkit kaadettuina tavaratila vetää jopa 1563 litraa.

Asiallinen ja intohimoton

Ajettavuus on voittopuolisesti kunnossa, eikä suuntavakavuuttakaan voi moittia, vaikka pientä liikettä on havaittavissa suorillakin teillä. Vaikka vanha Corolla ei tarjoakaan varsinaisesti ajamisen suurta riemua, niin ajettavuus on kuitenkin ongelmatonta.

Kori on vankkaa tekoa, eikä matkustamoon tule juurikaan tuulensuhinoita tai korin nitinöitä ja natinoita, mutta moottorin ja renkaiden ääniä Toyota ei tuohon aikaan onnistunut kokonaan karkottamaan.

Erityisesti vanhemmat Suomessa käytössä olevat Corolla Versot ovat menestyneet katsastustilastoissa hyvin ja sitä pidetään poikkeuksellisen luotettavana verrattuna moniin muihin samanikäisiin autoihin.

Heikkouksiakin on. Kuten monissa muissakin autoissa, myös VVT-i -versiossa on esiintynyt sähkö- ja anturiongelmia. Corolla Verso -arvioissa käyttäjät mainitsevat myös takajarrujen ja polttoainesäiliön suojiin sekä helmoihin liittyvästä ruosteesta. 1.8 VVT-i:n moottori ei myöskään tarjoa samanlaisia vääntöjä kuin suuremmat moottorit. Suomessa Toyota teki myös tarkastus- ja takaisinkutsun koskien airbagien toimivuutta valmistusvuosina 2002–2007.

Jos olisin kolmen pienen lapsen isä ja autoa tarvittaisiin tiukassa taloustilanteessa, niin en minä vanhalle ja merkkihuolletulle Corolla Versolle oikein löydä vaihtoehtoja. Kaikesta huokuu, että 248 000 kilometrin mittarilukemasta huolimatta ei tarvitse pelätä matkan katkeamista pidemmälläkään mummolareissulla. Varsinkin kun koeajoauto oli vielä merkkihuolletukin.

 

Toyota Corolla Verso 1,8 VVT-i Linea Sol, vm. 2004
Mittarilukema: 248 000 km
Moottori: R4, 1790 cm3
Polttoaine: bensa
Vaihteisto: 5-lovinen manuaali
Vetotapa: etuveto
Tehot: 129 hv/ 95 kW
Vääntö: 170 Nm
Keskikulutus: 7.7 l/100 km
Co2-päästöt: 184 g/km
Istuinten määrä: 7-paikkainen
Kiihtyvyys 0–100 km/h: 10.8 s
Huippunopeus 195 km/h
Mitat: pituus 4360 mm, leveys 1770 mm, korkeus 1620 mm, akseliväli 2750 mm
Tavaratila 422 –1563 l
Myyjä: Vaihtoautomaa, Petikko, Vantaa

Hinta: 4890 €

Teksti Urmas Hurmalainen
Kuvat Mika Salomaa

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo käytetty Jeep Grand Cherokee – Maajussille “morsian”
Koeajo käytetty Ford Focus – Pikkudieselin aika ei ole ohi!
Volkswagen Jetta 2006 – Työpäällikön vankka ja laiska ensiauto

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *