Kaasujalka

Tuulilasi vaihtoon jopa 3 tunnissa

Julkaissut:

|

22.12.2025

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Tuulilasi vaihtoon jopa 3 tunnissa

Yrittäjä Kristo Gutmann perusti Glasspoint Oy -autolasiliikkeen vuonna 2015. Alusta saakka yritys on ollut autolasivalmistaja Pilkingtonin yhteistyökumppani. – Glasspointilla on alan viimeisin laitteisto ja asentajien osaamista päivitetään jatkuvasti, Pilkington Pilkington Autoglass Oy:n myyntijohtaja Raido Helemäe.

Autolasien erikoisosaaja Glasspointilta tuulilasin vaihto kokonaan onnistuu tarvittaessa jopa kolmessa tunnissa. Yritys luottaa Pilkington-autolasien laatuun, sillä Pilkington tuo jälkimarkkinoille samaa laatua kuin autotehtaille valmistamissaan alkuperäislaseissakin.

 

Vantaalla, Tuusulassa, Riihimäellä ja Lahdessa toimivan autolasiliike Glasspointin toimipisteissä käy vuosittain yhteensä noin 10 000 autoa: joko tuulilasin korjauksessa tai tuulilasin vaihdossa.
–Lasia kokonaan vaihdettaessa otamme asiakkaan auton halliin päiväksi, mutta tarpeen vaatiessa vaihto onnistuu meiltä jopa kolmessa tunnissa. Lasinvaihdon ajaksi asiakas saa meiltä myös sijaisauton veloituksetta. Jos autolla on lasivakuutus niin annamme tuulilasin vaihdon yhteydessä pyyhkijäsulat kaupan päälle, yrittäjä Kristo Gutmann kertoo.

Lue myös: Midea ja Spineacool viilensivät autoliikkeen – Kaasujalka

Vaikka paino on jälkimarkkinalaseissa, niin tarvittaessa Glasspoint-liikkeistä löytyy myös merkkikohtaisia laseja.
–Esimerkiksi leasing-autoihin joutuu asentamaan merkkikohtaisen lasin. Jos lasia ei tarvitse vaihtaa kokonaan, niin kiveniskemien korjaus onnistuu drive-in-periaatteella. Parhaassa tapauksessa korjaus hoituu kymmenessä minuutissa ilman ajanvarausta, Gutmann kertoo.

Tämän päivän tuulilasiosaaminen kalibrointeineen ei synny ilman jatkuvaa koulutusta.
–Työn tekemisen laatua seuraamme hyvin vahvasti. Väärin tuulilasiin kalibroitu kamera voi johtaa vaaratilanteisiin, kun järjestelmät eivät pysty tulkitsemaan ympäristöä oikein. Glasspointilla on alan viimeisin laitteisto ja asentajien osaamista päivitetään jatkuvasti, Gutmann vakuuttaa.

Ajan tuulilasin vaihdolle saa Glasspointilta jopa samalle päivälle.
–Jos autolla on lasivakuutus, hoidamme kaiken yhteyden vakuutusyhtiöön asiakkaan puolesta, Gutmann sanoo.

Pilkingtonin tärkeä kumppani

Glasspoint on yksi tärkeimmistä autolasivalmistaja Pilkingtonin yrittäjävetoisista yhteistyökumppaneista. Glasspoint on auttanut yhteistyökumppaninsa PIlkingtonin kanssa autoilijoita lasiongelmissa jo 10 vuoden ajan.

Japanilainen NSG Group valmistaa Pilkingtonin brändin lasituotteita ja -ratkaisuja kaikille maailman johtaville ajoneuvovalmistajille. Kaikki kuluttajat eivät välttämättä edes tiedä, että samaa laatua Pilkington tekee myös autolasien jälkimarkkinoille. OEM-lyhenne tulee sanoista Original Equipment Manufacturer (alkuperäisvalmistajat). Pilkington tekee siis myös jälkimarkkinalasinsa samalla tuotantolinjalla, samoista materiaaleista ja samoilla standardeilla kuin auton ensiasennuslasitkin.
–Käytännössä ero on vain siinä, että tehtaalla asennetuissa alkuperäislaseissa on kyseisen automerkin logo. Meillä on kuitenkin autovalmistajien kanssa sopimus, että logolliset lasit toimitetaan pelkästään heille, kun taas jälkimarkkinoille samat lasit toimitetaan ilman logoa, Pilkington Autoglass Oy:n myyntijohtaja Raido Helemäe kertoo

Speksit autotehtailta

Joidenkin autolasituotteita jälkimarkkinaan toimittavan Pilkingtonin kanssa kilpailevan yrityksen lasit ovat vain kopioita alkuperäislaseista.
–Pilkingtonin jälkimarkkinalasitkaan eivät sen sijaan ole kopioita. Joidenkin kopiolaseilla kilpailevien yritysten laseissa optiset ominaisuudet eivät välttämättä ole yhtä hyvät kuin meidän alkuperäislaatuisissa eli OEM-luokitelluissa laseissa. Tämä on erittäin tärkeää varsinkin siksi, kun tänä päivänä melkein kaikissa nykyautoissa on kamerat, Helemäe painottaa.

Pilkington saa myös jälkimarkkinalaseihinsa speksit autovalmistajilta, jotka määrittelevät esimerkiksi lasin vaatiman valonläpäisykyvyn ja sen, miten esimerkiksi kaistavahti on asemoitu tuulilasin kameraan.
– Jos kaistavahdin kiinnike on liian matalalla tai korkealle, kameran katselukulma ei välttämättä osu muualle kuin auton konepeltiin. Ja jos kaistavahti ei saa havaintoa kaistasta, niinhän eihän se silloin voi myöskään toimia. Nykyään määräysten seuranta on huomattavasti tärkeämmässä roolissa kuin aiemmin, Helemäe sanoo.

 

Teksti Timo Kiiski
Kuvat Mika Salomaa

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Midea ja Spineacool viilensivät autoliikkeen
Korsumäen Auto on nyt monimerkkikorjaamo
Proautolasi -ketju laajensi toimintaansa Helsinkiin

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *