Koeajo Skoda Elroq RS – Sähköä ja järkeä samassa paketissa

Skoda Elroq RS on kiihtyvyydeltään nopein tehdasvalmisteinen Skoda tähän mennessä, mutta tuttuja hyviä skodamaisuuksia ei olla unohdettu.
Skoda Elroq RS jakaa tekniikkansa tutun konserniporukan kanssa – ID.7 GTX, Enyaq RS ja muut samat pohjaratkaisut löytyvät taustalta.
Tämä nelivetoinen versio tarjoaa 340 hevosvoimaa (250 kW). Akku mahdollistaa maksimissaan 185 kW lataustehon ja se on pieni parannus perusmallien 175 kilowattiin verrattuna. Käytännössä se tarkoittaa, että kahvitauko riittää – auto latautuu ennen kuin ehtii pullaa edes kunnolla kastaa.
Ei ihan paha hinta
Tämä RS on luonnollisesti malliston huipulla, ja hintalappu sen mukainen: 52 895 €.
Ero nelivetoiseen Sportline-versioon on noin 4 000 €, jolla saa hieman tehokkaamman akun, paremmat latausarvot ja tietenkin sen maagisen RS-henkisyyden – visuaalisesti ja ajettavuudeltaan.
Onko neljän tonnin ero perusteltu? No, se riippuu kukkarosta ja asenteesta. Jos ottaa auton työsuhde-etuna, ero ei tunnu enää missään – vapaana autoetuna RS kustantaa 735 €/kk, kun perusneliveto jää 675 euroon. Siinä kohtaa moni ottaa sen “parhaan” version ihan vain mielenrauhan vuoksi.
Vertailussa Enyaq RS:ään Elroq jää noin 3,5 tonnia halvemmaksi, vaikka tekniikka on käytännössä sama. Tavaratilaa on toki hieman vähemmän, mutta ajoasento ja sisätilojen viimeistely ovat Skodalle tyypillisesti erinomaista tasoa.
Mikään ei ärsytä
Ajoin Elroq RS:llä viikon verran – ja kuten lähes kaikissa uusissa Skodissa, mikään ei ärsytä. Kaikki toimii.
Ajoasento on täydellinen, materiaalit laadukkaita ja ohjaus napakka ilman turhaa sporttisuutta. Tämä on niitä autoja, joissa ei tule mieleen säätää jatkuvasti mitään, koska kaikki on kohdallaan heti kättelyssä.
Koeajon aikana tuli ajettua kaikkea mahdollista: moottoritietä, mutkatietä, hiekkatietä ja nyt viimeisenä kaatosateessa kaupunkiajoa. Kaikissa tilanteissa auto tuntui rauhalliselta, vakaalta ja mukavalta – eikä kulutuskaan huudellut taivaissa.
Kolmensadan kilometrin moottoritietestissä auto kulutti maltillisesti, ja todellinen toimintasäde asettui noin 450–490 kilometrin väliin. Tehdas lupaa hieman yli 500 km, mutta harvoinpa kukaan niihin lukemiin yltää.
Normiajossa kulutus pyöri 15–16 kWh/100 km välillä – oikein asiallista lukemaa tämän kokoluokan ja tehon sähköautolle. Pitkätkin matkat sujuvat ilman rangeahdistusta.
Skoda Elroq RS on juuri sellainen auto, jota Skoda osaa tehdä parhaiten: riittävän nopea, todella mukava, järkevän hintainen ja viimeistelty.
Se ei ehkä ole kylän nopein sähköohjus, mutta kokonaisuutena se on yksi luokkansa fiksuimmista vaihtoehdoista.
Lue myös: Koeajo uusi Skoda Enyaq – Suosikki hiottiin paremmaksi – Kaasujalka
Ainoa todellinen “ongelma” on se, että isoveli Enyaq on niin lähellä hinnassa, että moni saattaa päätyä siihen. Mutta jos kaipaat hieman kompaktimpaa ja ketterämpää sähköistä perheautoa, tämä Elroq RS on enemmän kuin varteenotettava valinta.
Plussat
Ajettavuus
Hinta
Materiaalivalinnat
Tilat
Miinukset
–
Jälkimaku
Skoda Elroq RS on sähköautojen järkipommi – siinä on voimaa, tyyliä ja käytännöllisyyttä juuri sopivassa suhteessa.
Koeaja se, ja huomaat miksi niin moni päätyy sanomaan: “Mikään ei ärsytä.”
Skoda Elroq RS
Hinta: 52 895€
Akku:84 kWh (Br)
Teho:250 kW(340 hv)
Vääntö: 575 Nm
Latausnopeus: 10-80 % 26 min
Latausteho: 185 kW
Toimintasäde: 547 km
Kulutus: 16.3 kWh / 100 km
0-100 km/h: 5.4 sek
Huippunopeus: 180 km/h
Tavaratila: 470 l
Omamassa: 2230-2340 kg
Vetokyky max: 1200 kg
Mitat pit.lev.kork.aks.väli: 4488, 1884, 1645, 2773
Teksti ja kuvat Mika Salomaa






Vastaa