Kaasujalka

Vaihtoautovertailu 15–30 000 € – Golf-luokan tehotykit

Julkaissut:

|

29.11.2025

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Vaihtoautovertailu 15–30 000 € – Golf-luokan tehotykit

Volkswagen Golf GTI R 2.0 vuosimallia 2015 menohaluiselle 301 hevosvoiman tehot. Sutimaankaan nelivetoisella Golfilla ei jää. Ajamisen nautinnollisuutta lisää ilma-alusta. Kuvan Golfin mittarilukema on kuitenkin jo 220 000 km, joten ostajan kannattaa käydä huoltokirja läpi huolella. Toisin kuin muut tämän jutun verrokit, kuvan Golf on automaattivaihteinen. Waloauto Airport Vantaalla pyytää tästä R-Golfista 19 990 € .

Golf-kokoluokan yli 200-hevosvoimaiset GT-autot eivät ole vaihtoautoliikkeiden volyymitavaraa. Vaikka mittarilukema olisi yli 200 000 km ja vuosiakin takana jo toistakymmentä, siisti ulkoasu kielii edellisen omistajansa silmäterästä.

 

C-segmentillä tarkoitetaan ”alempaa keskiluokkaa”. Toisin sanoan ns. Golf-kokoluokan autoja. Kyseessä on Euroopan myydyin autoluokka. Ja kun keskiluokalla ei yleensä ole varaa ”oikeisiin” urheiluautoihin, kelpaa ”köyhän miehen” Porscheksi vaikkapa yli 200-hevosvoimainen Ford Focus ST, Volkswagen Golf GTI, Skoda Octavia RS tai Honda Civic Type-R.

Perusmalleista nämä alemman keskiluokan ”tehotykit” eroavat paitsi suuremmilla tehoillaan, myös ulkonäöllään. Niissä on madallettu alusta, järeämmät ja näyttävämmät vanteet sekä spoilerit edessä ja takana. Esimerkiksi Ford Focus ST:n ST:n suunnittelu- ja kehitystyöstä on vastannut Fordin kilpailu- ja erikoisajoneuvotoiminnasta vastannut yksikkö.

Idea Volkswagen Golf GTI:n takanakin on ollut yksinkertainen: otetaan halpa perheauton peruskori ja asennetaan sen konehuoneeseen tehokkain moottori, joka konsernilta löytyy. Myös Skoda Octavia RS:n syntymiseen johti Skodan rallitoiminta ja halu ottaa rallisatsauksista irti kaikki hyöty myös kuluttajamarkkinoilla.

”Soratieohjuksia”

Niin ikään Honda Civic Type R:n erottaa Civicin vakiomalleista urheilullisen sisustan lisäksi jäykennetty korirakenne, korkeaviritteisemmät moottorit, tehokkaammat jarrut sekä tiukemmaksi säädetty alusta. 2010-luvulla korealaisetkin toivat tähän alemman keskiluokan tehotykkien markkinaan omat vastineensa: 270-hevosvoimaisen Hyundai i30 N 2,0 T-GDI:n ja 204-hevosvoimaisen Kia Ceed 1,6 T-GDI GT:n.

Edelleen näille autoille riittää vaihtoautohalleissa omat ostajansa, sillä nämä tehotykit eivät ole hätyytelleet ensirekisteröintitilastojen piikkipaikkoja. Edelleen riittää autoihmisiä, jotka haluavat sorateillä olla ainakin ohikiitävän oman elämänsä ”rovanperiä”.

Päinvastoin kuin luulisi, nämä alemman keskiluokan GT:t löytyvät vaihtoautohalleista pääsääntöisesti siististi pidettyinä, vaikka kilometrimäärät olisivat suuriakin. Eivätkä ne kilometrimäärät ikään suhteutettuna edes ole järjettömän suuria.

Tiheämpi öljynvaihtoväli

Yrittäjä Jan Reijon Huoltis-korjaamoilla näitä tehotykkejä käy huollossa suhteellisen harvoin.
–Tällaisen auton ostaja on yleensä harrastaja, joka pitää autostaan keskimääräistä parempaa huolta: teettää huollot säntillisesti. Tiettyyn rajaan asti tällainen auto tykkää siitä, että sitä kengittää: kun karstat palaa, moottori pysyy puhtaana. Jos haluaa moottorin kestävän pitkään, pitää kuitenkin ajaa hyvänlaatuisilla öljyillä ja vaihtaa öljyt mieluummin jopa suositeltua huoltoväliä tiheämmin. Vaikka öljynvaihtoväli olisi 30 000 kilometriä, kannattaa mieluummin vaihtaa öljyt 10 000 kilometrin välein. Näillä autoilla 30 000 kilometriä voi tulla mittariin 2–3 vuodessa, mutta ajomäärästä riippumatta öljyt olisi perusmallissakin hyvä vaihtaa kerran vuodessa. Nämä autot ovat kalliimpia korjata, jos ne menevät rikki, Reijo sanoo.

Oikein pidettynä ja säännöllisesti huollettuna ison kuutiotilavuuden moottori voi olla hyvinkin kestävä.
–Joskus Ford Focus ST:ssäkin oli 5-sylinterin Volvon moottori, joka on todella kestävä kone. Myös esimerkiksi Hondan moottorit tunnetaan teknisesti tosi hyvinä ja laadukkaina. En kuitenkaan halua nostaa mitään tiettä merkkiä muita paremmaksi. Enemmän tällaisen auton moottorin kestävyys on kiinni hyvästä huollosta ja siitä, että kun sitä kengitetään, sitä kengitetään myös oikein. Öljy on moottorin tekniikan kannalta se ykkösasia, mutta myös suodattimen pitää olla hyvänlaatuinen. Jäähdytinjärjestelmäkin täytyy pitää kunnossa, ettei moottori pääse keittämään.

Reijo muistuttaa myös siitä, että moottoriin tulee kuitenkin aina mekaanisia kulumia.
–Harva moottori kestää puolta miljoonaa kilometriä, vaikka öljynvaihdotkin olisi tehty säännöllisesti ja riittävän laadukkailla öljyillä.

Pääsääntöisesti nämä alemman keskiluokan GT-mallit ovat myös manuaalivaihteisia.
–Vaihteistoöljytkin suosittelen vaihtamaan 100 000 kilometrin välein. Se ei ole iso toimenpide, mutta sitäkin tärkeämpi: vaihdelaatikkoon kondensoituu aina kosteutta Suomen vaihtelevissa säissä ja lämpötilan vaihdellessa 30 pakkasasteesta 30 lämpöasteeseen.

Kuvan Hyundai i30 N 2.0 T-GDI tarjoaa toisen korealaisen Kia Ceed GT:n tavoin eurooppalaisia kilpailijoitaan vaatimattomammat tehot, mutta ei 275-hevosvoimaisellakaan jalkoihin jää. Kuvan etuvetoinen ja manuaalivaihteinen i30 N 2.0 T-GDI on vuosimallia 2018 ja mittarilukema on vasta 84 000 km.  Auto on myynnissä 26 900 eurolla Hämeen Autovaruste Oy:ssä Jyväskylässä.

Ford Focus 2.3 EcoBoost M6 RS vuosimallia 2016 tarjoaa huikeat, peräti 350 hevosvoiman tehot. Kuvan Focus on nelivetoinen ja vaihteisto 6-lovinen manuaali. Hedin Automotive BMW:n hintapyyntö tälle 202 000 km ajetulle Focukselle oli 23 800 €.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tällä Honda Civic2,0 Type-R GT:llä vuosimallia 2016 on ollut aiemmin vain yksi omistaja, joka on ajanut matkamittaritauluun 200 000 kilometrin lukemat.  Kuvan runsaasti varusteltu Type-R on etuvetoinen ja manuaalivaihteinen. Espoossa Autoliike Kiesin hintapyyntö on 25 490 €.

 

BMW M135i vuosimallia 2013 ei välttämättä ulkoisesti eroa tavallisesta 1-sarjan BMW:stä, mutta todellisuus on ihan muuta. Pienet kuoret kätkevät konepellin alle 3-litraisen ja 320-hevosvoimaisen sek kuusisylinterisen bensamoottorin. Takavetoisena kuvan manuaalivaihteinen tehomylly varmasti tehoaa menohaluisiin nuorempiin ostajiin, kun mittarilukemain on vasta 125 000 km. J. Rinta-Joupin Hyvinkään myymälän hintapyyntö tästä BMW:stä on 25 980 €.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vaikka kuvan Opel Astra 1.6 Turbossa vuosimallia 2017 on tehoa vain 200 hevosvoiman verran, niin Opel on aina tarjonnut vaihtoautomarkkinassa paljon vastinetta rahalle. Kuvan Astran mittarilukema on vain 49 000 km ja K-Auton hintapyyntö Kuopiossa on 16 650 €.

Teksti Timo Kiiski

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Hintavertailussa käytetyt ylemmän keskiluokan entiset sedanit
Avoauto – katoavaa kansanperinnettä?
Uusi bensa-Skoda vai käytetty sähköauto?

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *