Koeajo käytetty Ford Focus – Pikkudieselin aika ei ole ohi!

Vaikka uusia pikkudieseleitä ei enää myydä ja valmisteta, niin vaihtoautohalleissa ne ovat taas haluttua tavaraa. Eikä ihme! Viisi vuotta vanha ja vain 59 000 kilometriä ajettu Ford Focus -diesel osoittautui suorastaan syötävän kivaksi autoksi ajaa.
Siitä on herra ties kuinka monta vuotta, kun viimeksi olen ajanut Golf-kokoluokan eli C-segmentin dieselillä. Siitä saattaa olla hyvinkin jopa toistakymmentä vuotta.
Autoalan pomo ennusti Ilta-Sanomissa jo vuonna 2018 pienten dieselautojen häviävän markkinoilta. Ja niinhän siinä on käynytkin. C-segmentin eli alemman keskiluokan dieseleitä tiettävästi mikään automerkki ei enää tuo uusina Suomeen.
Nyt ei enää myydä Focusta edes bensaversiona, sen paikan malliston pienemmässä päässä on ottanut Ford Puma niinikään 3-sylinterisellä EcoBoost -bensaturbomoottorilla.
Mutta onneksi näitä alemman keskiluokan dieseleitä löytyy vielä vaihtoautomarkkinasta suhteellisen tuoreina ja monesti vähän ajettuinakin. Sellainen oli myös Kaasujalan koeajoon valikoima, vain 59 000 km ajettu Ford Focus 1.5 TDCI vuosimallia 2020. Hintapyyntö oli 16 990 euroa.
Käy pehmeästi
Ostaisitko viisi vuotta ja vain 59 000 kilometriä ajetun diesel-Focuksen 17 000 eurolla? No en helvetissä, olisin ollut valmis vastaamaan vielä kuukausi sitten.
Lue myös: Koeajo käytetty Ford Sierra – Teuvo, ota minut kyytiin! – Kaasujalka
Koeajon jälkeen ääni oli kellossa toinen. Kun sitten pääsimme Kehä III -tielle, peruspalikat tuntuivat olleen kerrassaan kunnossa: ajoasentoa ja melutasoa myöten.
Turbodieselmoottori kävi pehmeästi ja mukavan äänettömästi, kivasti vääntäen. Osa hurmiosta varmaan johtui siitä, että ero edelliseen Focuksen koeajoon tuntui niin valtavalta. Muistan sen Focuksen olleen juuri sellainen äänekäs 3-sylinterinen ja 1-litrainen EcoBoost -bensaturbo.
Kun meitä oli kyydissä vain kaksi ukkoa, 120 hevosvoimainen turbodiesel liikutti meitä riittävän rivakasti. Sen sijaan saatoin tallaa painaessa aavistaa, että kiperissä ohitustilanteissa ja raskaammissa lasteissa konepellin alle tarvittaisiin lisää puhtia.
Etuistuimilla istuttiin jämäkästi ja luonteva ajoasento löytyi vaivattomasti. Kojelautakin näytti edelleen ihan tyylikkäältä ja modernilta. Helteisenä heinäkuun lopun päivänä tervehdin ilolla myös ilmastoinnin manuaalisia säätöjä.
Ettei menisi pelkäksi ylistykseksi, piti etsiä käyttäjien kokemuksia tällaisesta Focus 1.5 TDCI:stä. Käyttäjät kertovat useimmiten pitkäikäisestä ja luotettavasta dieselistä, mutta joissakin kommentissa mainittiin automaattivaihteiston haasteista ja suositeltiin mieluummin manuaalia. Jonkun verrat varoiteltiin myös jatkoketjun kulumisesta.
Perstuntuma ratkaisee
Aikoinaan tämäkin Focus-malli on saanut sapiskaa työläästi opeteltavista avustimista ja valikoista. Ja tottahan se on. Kun aikaa koeajolle oli rajatusti, en edes yrittänyt niiden käyttöä selvittää. Itse kuulun siihen koulukuntaan, joka on valmis tinkimään joistakin hilavitkuttimista, kunhan auto tuntuu ahterin alla mukavalta ajaa.
Tämän vuonna 2018 julkistetun neljännen sukupolven Focuksen keulan ilme oli tuttu muista tuon ajan muista Fordeista, mutta muuten se oli jokseenkin erilainen auto kuin edeltäjänsä. Vaikka muut mitat pysyivät entisellään, etuosa ja akseliväli olivat pidentyneet. Tilaa oli kuitenkin loihdittu joka suuntaan. Takapenkilläkin kaksi aikuista matkusti mukavasti.
Kahdeksanlovinen automaatti hyödynsi hienosti alavääntöä ja vaihtoi pykälää ylöspäin. Vaihteita käsitellään keskikonsolin pyöreästä kiekosta. Vaihteiston käytöksestä ei pahaa sanaa löydy sanottavaksi. Valmistaja ilmoitti Focus 1.5 TDCI:n WLTP-keskikulutukseksi 5.4 l/100 km, koska me ajelimme leppoisasti, ajotietokone näytti meille puoli päivää kestäneessä koeajossa kulutukseksi jopa 4.9 / 100 km.
Niin mukava auto tämä Focus-turbodiesel oli, että yhdessä päätoimittajan kanssa harmittelimme, kun dieseleitä on tänä päivänä vain taksikäytössä suosituissa isommissa Mersuissa ja Bemareissa. Ja ikävä tulee vähän näitä Fordin poistuneita mallejakin: Focusta ja Mondeota. Ja yleensäkin tulee ikävä dieseleitä.
Myy edelleen hyvin
Focus TDCI kuuluu niihin järkevän kokoisiin dieseleihin, jotka vähän ajettuina tekevät kauppansa tänäkin päivänä, sanoo Käyttöauton Jyväskylän liikkeen myyntipäällikkö Mika Tarvainen.
–Tällä hetkellä dieselit ovat hyvää myytävää myös tuossa C-segmentissä, koska niitä tulee enää vähemmän myyntiin. Mekin olemme ihan ostaneet meille myyntiin tuon kokoluokan dieselin, Tarvainen kertoo.
Golf-kokoluokan dieselin ostaa esimerkiksi paljon ajava henkilö, joka ei kuitenkaan voi laskuttaa työnantajaa kilometreistään, sanoo Nelipyörän Lahden toimipisteen automyynnin päällikkö Petri Lankinen.
–Jos kotoa on pitkä matka työpaikalle, niin tällainen diesel on ihan taloudellinen ja järkevä vaihtoehto. Vähän ajettu C-segmentin diesel tekee kauppansa myös siksi, että ihmiset perinteisesti mieltävät dieselin kestävän runsaammin kilometrejä kuin saman auton bensaversio. Bensa-autossa 100 000 kilometrin mittarilukema voi näyttää paljolta, mutta dieselissä se näyttää vähältä, Lankinen sanoo.
Lankinen painottaa Focuksen myös kasvaneen loppua kohti tilavaksi perheautoksi.
–Se täyttää jo takavuosien ison auton mittapuut, kun autot yleensäkin ovat kasvaneet yhä isommiksi, ss sanoo.
Ford Focus 1,5 TDCi EcoBlue 120hv A8 ST-Line, vm. 2020
Mittarilukema: 59 000 km
Moottori: R4, 1499 cm3, turbo
Polttoaine: diesel
Vetotapa: etuveto
Vaihteisto: 8-lovinen automaatti
Keskikulutus: 5.2 l /100 km (ilmoitettu)
Co2-päästöt: 124 g/km
Kiihtyvyys 0–100 km/h: 10.2 s
Huippunopeus 193 km/h
Mitat: pituus 4378 mm, leveys 1825 mm, korkeus 1454 mm, akseliväli 2700 mm
Tavaratila 375 – 1354 l
Myyjä: Vaihtoautomaa, Petikko, Vantaa
Hinta: 16 990 €
Teksti Timo Kiiski
Kuvat Mika Salomaa






Vastaa