Kaasujalka

Maxus eTerron 9 – Täyssähköinen avolava

Julkaissut:

|

11.11.2025

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Maxus eTerron 9 – Täyssähköinen avolava

Maxus eTerron 9 0maa ronskisti voimaa ja vetokykyä. Ominaisuuksiensa puolesta todellinen työjuhta

Uusi Maxus eTerron 9 on jo lähes Amerikkalaisten esikuviensa mitoissa ja tehoakin on riittävästi, Suomeksi sanottuna peräti 442 hevosvoimaa. Tosin auton omamassan ollessa isosta akusta johtuen lähes kolme tonnia, se massa rauhoittaa jo kummasti menoa ilman kuormaakin. Mittasin ohituskiihtyvyydeksi välillä 50-100 kilometriä tunnissa 5,8 sekuntia, valmistajan mukaan siinä ajassa pitäisi ehtiä jo nollasta sataan. Ei autoa tietenkään laiskaksi voi moittia, mutta kovasti optimistisia ovat luvatut arvot.

Lue myös: Koeajo Toyota Hilux GR II – Ostaisitko sadantuhannen euron lava-auton? – Kaasujalka

Ihmisten vai tavaroiden kuljetukseen

Kantavuuden ollessa vain 620 kiloa täytyy ihan laskea mitä Maxuksen kyytiin voi ottaa. Lavalle mahtuu trukkilava ja ilmajousituksen saa kätevästi pudotettua alas nappia painamalla. Viisi isokoista kaveriakin mahtuu leveään autoon väljästi, mutta heidän yhteen laskettu paino alkaa olla ratkaisevassa roolissa. Etutavaratilaan, eli frunkkiin, mahtuu säältä suojaan saman verran tavaraa kuin pienen perheauton takakonttiin. Kaukosäädöllä näyttävästi avautuva ja laskeutuva ˚konepelti˚ kääntää takuuvarmasti katseet kaupan pihalla.

Massa tuntuu

Pehmeän ilmajousituksen myötä meno on hiukan keinuvaa Sport-moodillakin ajettaessa. Off Road -asento nostaa autoa seitsemän senttiä ja tuo kieltämättä hiukan katu-uskottavuutta myös kaupunkiajoon. Mökkitiellä 33-sentin maavarasta on pelkkää hyötyä ja nelivetoisena sillä uskaltaa ajaa peltoparkkiinkin. 700 newtonmetrin vääntö riittää myös perävaunun vetoon hienosti, tuhannen kiloa painava Maximus –hevoskärry tuli ilman kuormaa todella kevyesti perässä. Vetokyvyn ollessa 3500 kiloa yhdistelmän kokonaismassa on peräti 7000 kiloa ja se vaatii jo kirjaimia ajokorttiin. Raskas veturi on tietysti hyvä monessakin asiassa, mutta pelkällä B-kortilla ei vaunua voi vetää, sillä pelkän auton kokonaismassa on jo 3500 kiloa.

Akun kapasiteetin ollessa yli sata kilowattituntia on tarpeellista käyttää nopeaa latausta, varsinkin jos sen aikoo tehdä pysähdyksen aikana pitkällä päivämatkalla. Koeajon aikana kahdella eri latausasemalla esiintyi ongelmia, auto ei siis suostunut ottamaan virtaa vastaan pikalaturilla. 22-kilowattisella laturilla virtaa saatiin noin kymmenen kilowattia tunnissa, joten eräänä päivänä autoa ladattiin lähes kahdeksan tuntia että uskallettiin lähteä 300 kilometrin kotimatkalle. Nätisti ajaen toimintamatka on parhaimmillaan yli 400 kilometriä, mutta koeajon keskikulutus nousi lopulta lukemaan 27 kilowattia satasella johtuen melko runsaasta moottoritieajosta.

Kenelle tarkoitettu?

Viisipaikkaisena henkilöautona Maxuksella saa ajaa moottoritielläkin suurinta sallittua nopeutta. Tämä tietysti näkyy sähkönkulutuksessa, mutta matkanteko on kuitenkin mukavan äänetöntä ja joutuisaa. Massa tuntuu kaikessa, mutta voimaa on riittävästi ja perävaunun veturinakin eTerron toimii. Lavalle mahtuu heittämällä tavaraa ja etutavaratila on käytännöllinen. Kaupungissa iso auto on aika kankea ja parkkiruutuun se ei aina välttämättä mahdu, mutta maaseudulla sen voi parkkeerata lähes minne vain korkean maavaran ja nelivetoisuutensa ansiosta. Perinteiset urakoitsijat ajavat ainakin vielä toistaiseksi työajot mieluummin dieselillä, mutta kyllä Maxus eTerron 9 tarjoaa hintaluokassaan jo aika paljon hyviä ominaisuuksia.

Jälkimaku
Iso ja näyttävä täyssähköinen tavara-auto perhekäyttöön. Kaupungissa se on iso ja kankea, mutta maalla sillä pärjää hyvin kunhan varoo kolhimasta auton alustaa kiviin. Veturina se on aika pätevä, mutta raskailla painoilla sähköä kuluu miehekkäästi.

Maxus eTerron 9
Hinta Premium-vakiovarustein: 81 991 € (sis. ALV 25,5 %)
Teho: 442 hv
Vääntö: 700 nm
Akkukapasiteetti: 102,2 kWh
WLTP-kulutus: 26,7 kW/100 km
Toimintamatka: 430 km
Pituus: 5500 mm
Leveys: 1997 mm
Lavan koko: 1560×1500 mm
Omamassa: 2880 kg
Kokonaispaino: 3500 kg
Vetokyky: 3500 kg
Maavara: 230-330 mm

Teksti ja kuvat Petri Matikainen

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo Skoda Elroq RS – Sähköä ja järkeä samassa paketissa
Koeajo Kia EV6 – Leppoisa iso hatchback
Koeajo Škoda Kodiaq RS – Sitä perinteistä koulukuntaa

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *