Motonet vastaa autokannan muutokseen

Motonet -tavarataloketju vastaa autokannan sähköistymiseen aikomuksella rakennuttaa jokaisen tavaratalonsa pihalle ultranopeat laturit. Vaikka autokanta sähköistyy, niin polttomoottorillisten autojen varaosat ja tarvikkeet pysyvät edelleen vankasti valikoimassa.
”Suomalainen latausyritys Faast rakentaa nopeita sähköauton latureita kaikkien 42 Motonet-tavaratalon pihalle”, kertoi Helsingin Sanomat 27. toukokuuta.
Autojen sähköistyminen on vahvasti autoilijan tavaratalona tunnetun Motonet-ketjun tätä päivää. Tavoitteena on, että ensi vuoden loppuun mennessä on kaikki Motonet-tavaratalot kattava, vähintään 150 kilowatin pihalatausverkosto.
–Myös sähköisten komponenttien määrä Motonet-tavaratalojen varaosahyllyissä lisääntyy, toimitusjohtaja Marko Röytiö sanoo.
Röytiö muistuttaa kuitenkin, että sähköautotkin tarvitsevat enimmäkseen samoja osia kuin perinteiset polttomoottoriautotkin.
–Sähköautoon ei tietysti laiteta öljyä siinä samassa perinteisessä muodossa kuin bensa- tai dieselautoon, mutta sähköautoissakin käytetään suodattimia, iskunvaimentimia, pyyhkijänsulkia ja jarruja: siis ihan normaaleja huolto- ja kulutusosia.
Toyotan öljysuodatin yhä hitti
Samanaikaisesti kun yhä useampi suomalainen vaihtaa sähköautoon, suomalainen ajaa myös keskimäärin yhä vanhemmalla polttomoottoriautolla: suomalaisen auton keski-ikä on jo lähemmäs 14 vuotta.
–Edelleen 90-luvulla myyntiin tullut Toyotan öljynsuodatin on Motonetin myydyimpien tuotteiden joukossa, eikä sen osalta ole vieläkään näkyvissä suurta pudotusta, Röytiö naurahtaa.
Röytiön mukaan Motonet ei missään nimessä ole hylkäämässä bensa- ja dieselautoilijoiden tarpeita.
Vaikka Motonet on aloittanut lupaavasti Ruotsissa ja laajentanut jo vuonna 2015 Viroon, se on edelleen vahvasti suomalaisen autoilijan paikallinen tavaratalo. Tämä vaatii jatkuvaa paikallisen kysynnän seurantaa, kun eri puolilla Suomea ajetaan eri käyttövoimien autoilla.
–Meille on tärkeää vastata vahvasti paikalliseen kysyntään. Seuraamme tiiviisti ostoja myymälöissä eri alueilla. Jos jonkun automerkin osia alkaa liikkumaan jollain alueella enemmän, niin sinne myös alamme enemmän asiakaskysynnän mukaisesti optimoida paikallisvarastoa. Meidän vahvuutemme on jatkossakin se, että erilaisiin autoihin löytyy varaosia hyllystä heti ja myös vähän vanhempiin autoihin, Röytiö sanoo.
Tavaraa suoraan hyllystä
Motonet haluaa jatkossakin olla ensisijaisesti autoilevan ihmisen tavaratalo, vaikka laaja tuotevalikoima kattaa vahvasti myös muun muassa kodin ja vapaa-ajan tarvikkeita, elintarvikkeita myöten.
–Nämä muutkin tuoteryhmät vastaavat liikkuvan autoilijan tarpeisiin. Kun tavaran kuljetuskapasiteetti tyypillisesti pienenee sähköauton sisätiloissa, tämä näkyy kasvavana kysyntänä tarvikepuolellamme: taakkatelineet, suksiboksit ja vetokoukut tekevät yhä vain paremmin kauppansa. Tavarataloissamme tavaroiden saatavuus suoraan hyllyssä tai enintään yhden yön toimituksella on erittäin korkealla tasolla, Röytiö sanoo.
Motonet haluaa erottua myös sillä, että tavarataloista saa jatkossakin asiakaspalvelua; niin henkilökunnan antamana henkilökohtaisena palveluna kuin myös palvelutuotteina. Esimerkiksi lähes jokaisen Motonet-tavaratalon yhteydessä toimivassa Motomaatti-palvelupisteessä henkilökunta vaihtaa asiakkaan auton pyyhkijäsulat tai polttimot ja lisää öljyä moottoriin.
Motonetin palvelujen kirjo kattaa myös lähes 40 Motonet-korjaamoa, joissa pääsääntöisesti itsenäiset yrittäjät harjoittavat toimintaa Motonet-brändin alla.
–Pienemmät fiksaamiset hoituvat Motomaatti-palvelupisteissämme ja isommissa korjauksissa asiakas voi ajaa isomman palvelun Motonet-korjaamoon, Röytiö sanoo.
Jatkuvaa kehitystyötä
Kilpailun kiristyessä markkina-aseman pitäminen vaatii kehittämistyötä jatkossakin.
–Esimerkiksi elokuun alkupuolella valikoimaamme tuli USA:ssa erittäin suosittu Chemical Guys -kemikaalisarja autojen tuunaamiseen ja puunaamiseen ja se on ollut menestys meilläkin. Perinteisten autonpesuaineiden ja autovahojen lisäksi löydämme koko ajan asiakkaillemme sopivia tuotteita. Meillä on aktiivista hankintatoimintaa Amerikassa ja Aasiassa, joista kummastakin löytyy aina jotain uutta, joka saattaa olla kiinnostavaa Suomenkin markkinassa.
Motonet perustettiin Turussa vuonna 1989, mutta sen omistavan Broman Groupin historia ulottuu vieläkin kauemmas: peräti vuoteen 1965. Broman Groupin kunniakkaasta 60-vuotisesta historiasta muistuttaa yrityksen perustajan Väinö H. Bromanin vuonna 1960-luvulla Suomeen tuoma Datsun Motonetin Vantaan myymälän toimiston viereisessä aulassa.
Teksti Timo Kiiski






Vastaa