Koeajo Audi A5 e-hybrid – Suosikkifarkku pitkällä rangella

Uusi Audi A5 ladattavana hybridinä tarjoaa pitkän sähköisen toimintasäteen sekä kunnollisen nelivedon.
Audi A5 :n keulalta löytyy tuttu kaksilitrainen bensaturbo, kylkeen on lisätty sähkömoottori akkupaketin kera ja lopputuloksen on kerrassaan mainio perhekäyttöön tarkoitettu jatkuvan nelivedon omaava auto. Ajettiinpa sitten bensalla tai sähköllä, veto on aina kaikilla pyörillä.
Akku on 25,9 kWh (nettona 20,7 kWh), ja valmistaja lupaa sähköistä toimintasädettä 104 km. Se ei ole pelkkä mainoslause, sillä omassa ajossa pääsin helposti yli 100 kilometrin ja parhaimmillaan mittari näytti jopa 130 km, kun akku oli täynnä. Järjestelmässä on tehoa kokonaisuudessaan 220 kW ja vääntöä 450 Nm, eli teholukemat ovat komeat. 0–100 km/h hoituu 5,9 sekunnissa ja huippunopeutta löytyy 250 km/h.
Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että auto ei jää kenenkään jalkoihin – päinvastoin. Sähkömoottorin ansiosta lähtö on välitön ja ripeä, ja bensamoottori hoitaa pidemmät vedot.
Hinta Suomessa on noin 63 000 euroa (riippuen varusteista), mikä tuntuu varsin kohtuulliselta tähän kokoluokkaan.
Mainio ajettavuus
Ajoasento on erinomainen, kaikki hallintalaitteet toimivat loogisesti ja kokonaisuus on sellainen, että tällä ajaa mielellään pitkiäkin matkoja. Tein autolla noin 600 km viikon aikana, mökkireissuineen ja moottoritiepätkineen, eikä ajaminen käynyt missään vaiheessa raskaaksi.
A5 on mukava ajettava. Rengaskoko on maltillinen, mikä pitää melutason miellyttävänä ja lisää mukavuutta. Massaa on yli kaksi tonnia, mutta balanssi on onnistunut: auto kulkee vakaasti myös mutkateillä ja hiekkapätkillä. Ainoastaan jarrutuksissa massa tuntuu.
Dynaamisuutta on riittävästi, muttei niin paljon että auto olisi levoton. Tämä on ennen kaikkea järkevä perheauto, joka on kuitenkin hauska ajaa.
Lue myös Koeajo Audi RS3 – Täydellinen kuljettajan auto – Kaasujalka
Hybrideissä kulutus riippuu täysin käyttäjästä. Kun akku on ladattu ja hyödyntää sähköä, pääsee todella pieniin lukemiin. Koeajon aikana keskikulutus oli 4,7 l/100 km, vaikka mukana oli reippaasti moottoritieajoa. Pelkällä bensalla 240 km siirtymä vei tasan 6 litraa sataselle. Yllättävän maltillista näin ison auton kohdalla.
Pienehkö tavaratila
Tavaratila on ehkä ainoa selkeä miinus. Akusto syö tilaa ja peräkonttiin jää 360 litraa ja se riittää pienen perheen tarpeisiin, mutta ei ole luokkansa suurimpia. Verrattuna vaikkapa Octaviaan, Audi jää kakkoseksi tiloissa. Mutta nelivedon ja hybriditekniikan yhdistelmä on tässä kokoluokassa harvinaisuus, ja se tasoittaa tilannetta.
Vetokykyä löytyy 1700 kg asti, eli peräkärryn tai venetrailerin vetäminen onnistuu mainiosti.
Audi ei ole vieläkään päässyt eroon kiiltävästä pianolakasta sisätiloissa, sillä se kerää sormenjälkiä välittömästi ja näyttää nopeasti sotkuiselta. Sama koskee ratin kosketusnäppäimiä. Jos tykkäät pitää auton tiptop-kunnossa, joudut olemaan tarkkana.
Perusvarustelu riittää arkeen, mutta viimeisimmät hienoudet löytyvät lisävarustelistalta. Esimerkiksi avaimeton käynnistys ja toinen näyttö eivät ole vakiovarusteita. Itse en niitä koe välttämättömiksi, koska tärkeimmät asiat, ajotuntuma, mukavuus ja voimalinja, ovat kohdillaan.
Audi A5 ladattava hybridi on erittäin onnistunut kokonaisuus. Se yhdistää sähköajon parhaat puolet ja perinteisen bensamoottorin joustavuuden. Neliveto tekee siitä luotettavan myös talveen ja mökkireissuille.
Plussat
Ajettavuus
Kuljettajan paikka
Pitkä sähköinen toimintasäde
Miinukset
Tavaratilan koko
Jälkimaku
Jos sähköauto ei vielä tunnu omalta, mutta haluat vähentää bensankulutusta ja nauttia modernista tekniikasta, tämä auto on erinomainen vaihtoehto. Hinta on kohdillaan, kulutus pysyy kurissa ja ajotuntuma on juuri niin hyvä kuin Audilta voi odottaa. Ei mikään räjähtävän erilainen auto – mutta juuri siksi niin hyvä.
Audi A5 Avant e-hybrid e-hybrid quattro 220 kW S tronic
Koeajoauton hinta varusteineen: 63 059,66 €
Iskutilavuus: 1984 cm3
Akun kapasiteetti: 25.9 kWh (Brutto)
Järjestelmän yhteisteho: 220 kW (299 hv)
Järjestelmän yhteisvääntö: 450 Nm
Huippunopeus: 250 km/h
0-100 km/h: 5.9 sek
Omamassa: 2160 kg
Vetokyky:750/1700 kg
Tavaratila: 361l
Sähköinen toimintasäde: 104 km (WLTP)







Vastaa